• Publicerad av pss234 på 13 maj, 2009 vid 20:35

    köpte ett segel och mast idag…den vill ha en bomlängd på 158cm men den bomen jag har är på 160cm. nu till min fråga är det värt att lägga pengar på en bom till det seglet??

    jester svarade 15 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • algen

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:07

    Du måste skrivit fel? Är frågan om du skall köpa en 2 cm kortare bom?!

  • pss234

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:20

    va en dum fråga kanske fick höra att det blev bättre med bom som passade perfekt men han kanske ville sälja lite till till mig som nybörjare…

  • bicless

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:30
    pss234;546576 wrote:
    va en dum fråga kanske fick höra att det blev bättre med bom som passade perfekt men han kanske ville sälja lite till till mig som nybörjare…

    Jag tycker inte 2 cm för lång bom gör ett jota. Kör på den, det kommer funka utmärkt.

  • markan

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:35

    Antar att 160 är bommens kortaste läge. Är den på 160 i kortaste läget så är det kanon, kan inte bli bättre.

    Om det nu vore bommens längsta läge så rekommenderar man ofta att inte förlänga till max = bättre köpa längre bom.

  • algen

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:44

    Har du riggat seglet och kollat hur mycket “över” på bommen det blir? Själv hade jag verkligen inte köpt en ny bom för att få till de sista 2 centimetrarna! Såvida du ändå inte behöver en ny bom för de mindre seglen (160 cm är ju ganska långt då). Är detta inte aktuellt nu så får ju det bli ett senare problem…
    Tar ju dessutom ett tag innan man lär känna hur seglet skall riggas, så stirra dig inte helt blind på siffrorna innan du vet hur det ser ut i verkligheten. Uthalet skiljer ju lätt 2 cm beroende på hur hårt du drar nedhalet så… rigga – kör – utvärdera. Om det nu skulle behövas en något kortare bom skulle jag ta en kik i bakänden på bomrören, många gånger är snäppmojängen bara tryckt dit. Dvs dra bort, kapa (5 cm?) å tryck tillbaka. Absolut ett alternativ jag kanske hade valt om man inte behövde längden till de stora seglen… sen har jag kanske ovanligt svårt att låta saker vara som dom är…

    Var verkligen inte meningen att dissa dig i förra inlägget…

    (misstänker att 160 cm var kortaste längden?)

  • svenne

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 22:46

    Du kan ha en bom som är för lång utan problem, det går att panikrigga med 1,5 decimeter. 🙂
    Dina 2 cm är inte ens tillräckligt om du behöver rigga hårdare någon dag. Kör på bara.

  • claes6

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 07:52

    Som nybörjare märker du ingen skillnad på 2 cm. Kör på!

    Jag har gjort riktiga j-a blunders (riggade t o m på för lång mast en gång!) och det spelar ingen större roll när man är grön. Det är först när man börjar komma upp i nivå som trimmet har någon verklig effekt.

  • jesper_b

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 21:05

    Du måste köpa nytt. Se till att den är en 100% kol och extremtrending böj, annars kommer du inte kunna segla. Glöm framför allt inte: BÄRM HJÄLM! /JB

  • davo

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 21:11

    Haha, du är för go Jesper! Alltid så korrekt o saklig. Fick du med dig ett 6pack Kona hem eller? 🙂

    Jesper_B;546861 wrote:
    Du måste köpa nytt. Se till att den är en 100% kol och extremtrending böj, annars kommer du inte kunna segla. Glöm framför allt inte: BÄRM HJÄLM! /JB
  • jesper_b

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 06:54

    Konan slank ner sista kvällen på stranden, i bubbelbadet, under stjärnorna, till vågbruset…

    Du får snacka med svenska konagänget om du vill ha här hemma (?)

    /JB

  • jester

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 07:09
    Claes6;546645 wrote:
    Som nybörjare märker du ingen skillnad på 2 cm. Kör på!

    Jag har gjort riktiga j-a blunders (riggade t o m på för lång mast en gång!) och det spelar ingen större roll när man är grön. Det är först när man börjar komma upp i nivå som trimmet har någon verklig effekt.

    Jag skulle snarare säga tvärtom. Har du helt fel riggade prylar så förstör det enormt mycket! Slarva *aldrig* med trimmet!

    Dock bör det inte vara några problem med en bom som är 2 cm för lång. Man behöver ju inte dra dom sista 2…

  • claes6

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 09:19
    Quote:
    Jag skulle snarare säga tvärtom. Har du helt fel riggade prylar så förstör det enormt mycket! Slarva *aldrig* med trimmet!

    Aha, det är därför det tog sån tid för mig att lära mig, då 🙂

  • jester

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 11:10

    Ja, det kan helt klart göra att inlärningen går långsammare…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.