• bicless

    Medlem
    2 maj, 2012 vid 21:59

    Ett alternativ till är chinooks. Visserligen 150-212 men du behöver ju 160-210 så det är ju bara bonuscentimetrar
    http://www.surfspot.se/chinook-pro-1-aluminiumbom.html

    Skillnaden mellan maui och chinook (de 2 jag kör)

    Mauisails överlägset bästa frontstycket, sitter som berget. Tillför väldigt mycket styvhet när man pumpar riggen på vattnet.

    Chinook samma fronstycke som ofta återfinns på aeron mfl (tror simmer kör samma också). Det känns helt ok men inte mauisailsnivå. Däremot är övriga detaljer på bommen lyxiga och bommen är väldigt styv tack vare bland annat kraftigare bakstycke än normalt. 0 glapp mellan rördelarna, fram och bakstycke, känns som det är lagrat. Bakstycket har väldigt väldimensionerade cleat, rör etc. . Bommen slits inte alls på samma sätt som en billigare bom.

    Hugget som stucket vad man föredrar av de 2 märkena. Bra på olika saker.

    Sen har jag hört mycket gott om northbommarna men har inte testat dem på några år. Bor du i GBG så finns de antagligen klämma på hos wallen.

  • mahi

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 05:13

    Cred till surfhandlare som rekommenderar andra surfhandlare!

  • skywalker

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 12:11

    Kan även rekommendera AL360 (http://www.onwater.se/index.php/bommar/al360-alu).
    Känns väldigt styv och robust.

  • doc

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 18:16

    Finns en begagnad Naish Kolfiber med de måtten hos O’hana i Halmstad.

  • mick

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 08:40

    Jag har också en Naish Kolbom till salu. Sjukt styv bom. Kan transporteras till Gbg utan extra kostnad. 2000:- (Nypris ca 5500) Enda nackdelen med kolbommar är att när du väl provat så kan du inte tänka dig att gå tillbaka till aluminium.

  • pss234

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 08:49
  • mick

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 08:52
    pss234;687589 wrote:

    Den är säkert ok. Dock ser rören på bakstycket ut att vara väl tunna där de går in i framstycket. Och det säger jag inte bara för att du skall köpa min bom istället 😉

  • dr-masse

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 08:55

    “No name carbon boom” säger väl egentligen allt…

    Personligen skulle jag välja en bra alubom istället.

    Två meningar på engelska som präglar mitt liv mer och mer:

    1. If it sounds to good to be true, it probarbly is to good to be true.
    2. Buy the best and cry once.

  • pss234

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 08:58
    Mick;687588 wrote:
    Jag har också en Naish Kolbom till salu. Sjukt styv bom. Kan transporteras till Gbg utan extra kostnad. 2000:- (Nypris ca 5500) Enda nackdelen med kolbommar är att när du väl provat så kan du inte tänka dig att gå tillbaka till aluminium.

    Det låter ju som något skall tänka på den…hur många år har du kört med den?

  • jesper-b

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 11:53

    En beggad bra kolbom för under 2500:- är ett klipp. Gå på det! Annars är moderna alubommar utan skarvar i fronten grymt bra för segel upp till… tja det är en smakfråga… lungt 5.3 och är det en riktigt styv alu upp till 6.0 skulle vara min take.

    Vill som Bicless gärna rekommendera andra handlare (för att få samma cred!!) men nu råkar jag ju rea sprillans Aeron alubommar för 1000:- (nu på söndag i mitt skjul) och då blir det svårt. Men visst Simmer, Naish och alla andra som tillverkas av samma företag är också prisvärda toppenbommar (Simmer har inte samma front som Aerons egna)! Mauisails kolbom är grym, deras alu har jag inte klämt på. Chinooks bommar, både kol och alu, är erkänt hållbara men kan bli ganska rangliga, dvs lite glappiga med tiden. Finns mycket bra att välja på där ute.

    /JB

  • raggarn

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 17:51

    hur funkar det på söndag om man vill fynda…?? nr-lappar eller tälta utanför, from. ikväll , vassa armbågar , eller…?? 🙂
    undrar en som inte vart i skjulet…?

    f.ö. min favorit sen många år = Dynafiber…… saknar dessa…!!
    så får väl gå på Jeppes aeron-svada…

  • mick

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 18:58
    pss234;687592 wrote:
    Det låter ju som något skall tänka på den…hur många år har du kört med den?

    Jag har ägt den i nästan två år men bara använt den 5-10 gånger. När jag köpte den var den begagnad så jag vet inte hur mycket den förra ägaren använt den men förmodligen inte så mycket eftersom han också var speed-slalom-snubbe som mest använder större storlekar/bommar.

  • jesper-b

    Medlem
    5 maj, 2012 vid 08:10
    Raggarn;687633 wrote:
    hur funkar det på söndag om man vill fynda…?? nr-lappar eller tälta utanför, from. ikväll , vassa armbågar , eller…?? 🙂
    undrar en som inte vart i skjulet…?

    f.ö. min favorit sen många år = Dynafiber…… saknar dessa…!!
    så får väl gå på Jeppes aeron-svada…

    Jag har faktiskt inte planerat för en sådan hause, vette fasen hur vi löser det? Tror nog att vi gör det tillsammans! Men det finns möjlighet att tälta, nummerlappar kan man ju skriva några för hand, vassa armbågar… nej ta en kaffe och lugna ner sig är nog bättre!

    /JB

  • pss234

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 10:53

    Det blev bommen från tyskland fick den för 2250:- med frakt så jag tycker det var värt en chansning men vi får se om jag gjorde rätt beslut…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.