• Publicerad av schmitz på 27 juni, 2008 vid 17:46

    Verkar som chanserna att få tillbaka min kvarglömda EH-bom är ganska minimala nu, så jag får börja se mig om efter en ny.

    Hur fungerar det att använda en bom från en annan kite till den? Om inte det går så bra, kan man i så fall använda en bom från en annan EH Ripper av annan storlek? Är bommen lika stor för kitar av olika storlekar?

    thorn svarade 15 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gh0st

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 18:02

    Det viktigaste är väl att alla linor är lika långa och om det är från en C eller Bow. Depowerlinan skall oftast vara anpassad för kiten (oftast har en bow-bom 30cm depower och det har även rippehrn). Sen finns det ju bommar med skumma säkerhetssystem som man får hålla koll på. Bommen är inte lika lång till alla storlekar men det har inte lika stor vikt (kan iofs vara samma längd på bommarna till rippehrn).

  • schmitz

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 18:09

    Tack för svaret! Då ska jag i första hand försöka hitta en 8-9 m2 rippehr.

  • schmitz

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 10:33

    Har nu fått reda på att bommen till 9an är 49,5 cm från ände till ände.. någon som vet om det är samma som andra rippehrstorlekar?

  • gh0st

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 10:47

    Tror det är samma. Det handlar mest om smaksak enligt mitt tycke. Jag gillar inte att köra med längre bommar än så.

  • patrikol

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 14:22

    @Schmitz 478308 wrote:

    Verkar som chanserna att få tillbaka min kvarglömda EH-bom är ganska minimala nu, så jag får börja se mig om efter en ny.

    Hur fungerar det att använda en bom från en annan kite till den? Om inte det går så bra, kan man i så fall använda en bom från en annan EH Ripper av annan storlek? Är bommen lika stor för kitar av olika storlekar?

    Nej du får olika bredd på bomen beroende på vilken storlek av kite du köper.

    Mindre kite mindre bom större kite större bom.

    Sen att du mycket väl kan använda en bom till två kites av olika storlek är en annan sak.

    Vilken storlek på bom som man själv gillar bäst är en smaksak.

    Från början levereras kitesen med olika bredd på bomen beroende på vilken stolek kiten är.

  • gh0st

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 14:47

    @patrikol 478444 wrote:

    Nej du får olika bredd på bomen beroende på vilken storlek av kite du köper.

    Mindre kite mindre bom större kite större bom.

    Sen att du mycket väl kan använda en bom till två kites av olika storlek är en annan sak.

    Vilken storlek på bom som man själv gillar bäst är en smaksak.

    Från början levereras kitesen med olika bredd på bomen beroende på vilken stolek kiten är.

    mm, men jag är osäker på om Rippehrn kom med två olika bommar (45cm o 55cm) eller om dom bara gjorde en 50cm bom till alla deras kites.

  • pjoter

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 14:56

    dom lär ju inte gjort den i de två storlekarna 45 och 55cm eftersom bommen som saknas är 50cm. 🙂

  • gh0st

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 15:25

    tror inte jag har sett en EH 40cm bom heller men har aldrig kört en 7:a rippehr.

  • eddie

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 16:58

    North kör samma storlek på bommen till alla storlekar på drakar.

  • thorn

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 17:38

    Jag hadde en 12a och en 8a eh ripper från 2008 och dom bommarna hadde samma storlek. Mätte dom aldrig men jag tyckte dom var väldigt små.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.