Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ny bomutformning´?

  • bicless

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 14:33

    Har du nått exempel…..

  • ola-h

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 14:37

    Jag tror han måste mena denna:

    z-boom_m.jpg

  • sinclair

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 14:50

    Har de börjat med den utformningen igen, har för mig att de höll på med samma utformning någon gång på 80-talet.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 15:03

    Hydro=Hydrodynamix? FInns de kvar alltså?

  • joschen

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 15:14

    HAHA, nä… de kallar dom “new School”-modell.. de är liksom vidare vid beslaget längst fram som ni ser.. eller har ja snea ögon bara?

    Eller har de funnits ett tag kanske? jag såg det först nu..

  • rasmus_w

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 15:42

    Det är väl så att man på senare år har vaknat och insett att de gamla vanliga bomprofilerna är anpassade för den segelprofil som 80-talsseglen hade och det har öppnat för experimenterande. Kolla t.ex. Hotsails Supermodel eller Gulftechs formulabom för andra exempel på annorlunda bomprofiler.

  • joschen

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 15:57

    hmmm, deras supermodel går ju tvärtemot konstruktionen mot ovanstående från north sails..tightare på seglet än någonsin.
    Någon som kan berätta vad som kan vara bättre/sämre? eller rentav har prövat dessa och kan ge sin story..

  • rrd

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 16:20

    -Lättare att få grepp på andra sidan, boom to boom, speciellt bra vid våg/freestyle

    -Lite annan vinkel för framhanden, overhand-grepp gäller om man inte haft det tidigare

    Intressant att det också finns bommar med riktigt smal bomprofil.

  • ola-h

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 16:21

    Jo, visst har man provat lite. Bommar som den på bilden du postade är normalt itne bredare på sitt bredaste ställe än “vanliga bommar. Det är bara att kurvan är lite annorlunda. Fördelen är att man kan få en lite mer “naturlig” vinkel på framhanden. Om man har lite problem med jipparna kan det också vara en fördel att kunna grabba tag i framdelen i jippens slutskede (egentligen inte så bra för tekniken, men det ger lite extra marginaler när man klantar till det).

    Den supersmala Hot Supermodel är placerar seglaren lite närmare seglat. På den finns ingen som helt möjlighet att greppa framdelen utan man måste gå bom-bom. Har man koll på det ger det supersköna gippar. Denna bom ger också lite annorlunda känsla i vågridningen. Äve supermodel är lite rakare i profilen där man håler framhanden, vilken kan vara skönt. Själv tyckte jag denna bom hade sina positiva sidor, men totalt sett var jag itne helt övertygad.

    Så nu, efter att ha testat båda dessa nymodigheter är jag tillbaka på en helt normal bom (Hot PLaymate) som jag faktiskt totat sett tycker är skönast. Min slalombom är dock en med vid front (“new school”)

    Men jag tror många seglare som provar en “new school” nog skulle tycker det var rätt skönt. Och i det stora hela är skillnaden inte så stor. Man vänjer sig.

  • joschen

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 20:43

    tack för svaret Ola!

  • snaffe

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 08:29

    @RRD 534443 wrote:

    -Lättare att få grepp på andra sidan, boom to boom, speciellt bra vid våg/freestyle

    -Lite annan vinkel för framhanden, overhand-grepp gäller om man inte haft det tidigare

    Intressant att det också finns bommar med riktigt smal bomprofil.

    Om det är speciellt bra för freestyle har jag ingen aning om men det ser ut som de flesta som kör freestyle i världscupen har klassisk form på sina bommar.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 09:18

    Världscupseglare är ofta “bundna” till de produkter som sponsorerna tillverkar. Stackars satar…

    Victor Fernandez verkar för den delen vara sponrad av aeron, men han är ju snarare vågseglare än freestylare.

  • snaffe

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 14:16

    @Rasmus_W 534531 wrote:

    Världscupseglare är ofta “bundna” till de produkter som sponsorerna tillverkar. Stackars satar…

    Victor Fernandez verkar för den delen vara sponrad av aeron, men han är ju snarare vågseglare än freestylare.

    Ja men north har både och men gollito och paskowski kör med klassisk. Såg att marcillo kör med den nya i vågor. Ska bli intressant att se om han väljer det med i freestyle. Antagligen spelar det ingen roll.

    Undra vad våra svenska freestyle-ess som Olandersson, Stråhlen och Lundgren mm tycker. Är väl bara i manövrar då man har framhanden längst fram det spelar någon roll.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 14:30

    Jag funderade dessutom lite på om det kan vara så att aeron-profilen kan ha kommit till för att det blir lättare att göra en kontinuerlig front med en lite mindre spetsig front. Om det nu spelar roll vid tillverkningen.

  • bicless

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 07:43

    Jag tror du har rätt. Designen verkar hänga ihop med konstruktionstekniken.
    Det verkar bara vara skarvfria bommarna som har denna design. Jag har hittills inte sätt en enda bom med skruvad front ha denna form.
    Någon som känner till motsatsen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ny bomutformning´?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.