Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bräda…

  • Ny bräda…

    Publicerad av jps på 3 juli, 2006 vid 08:59

    Nu har jag surfat runt ett år snart på gamla grejor (mest Gecko 278). Känns som att det börjar bli dags att belöna de små framstegen med en ny bräda 🙂

    Frågan är bara vilken bräda det ska bli. Och hur stor den bör vara… Känns svårt att få till detta val då kunskaperna hela tiden blir bättre och för varje ny nivå man klättrar blir det helt nya insikter som ändrar alla förutsättningar.

    Kravspec+info:
    Har tänkt mig att ha endast en bräda. Segel från 6.2 och nedåt. 3.7 som minst men det blir ytterst sällan mindre än 4.7 i praktiken. Seglar mest i Stockholmstrakten. Vill ha en så liten bräda som möjligt men fortfarande så stor att den hjälpligt kan fungera även om vinden dör. Det känns mest naturligt att brädan ska ha freeridekaraktär. Vågor kanske det blir i framtiden. Knappast freestyle. Brädan får gärna tåla lite misshandel. 65 kilo tung ( 😉 ) seglare. Vattenstartar fortfarande inte men snart så…

    Hur liten bräda vågar man köpa tro. Misstänker att större bredd delvis kompenserar volym. Dvs Geckon på 105liter och 58cm skulle kunna ersättas av något mindre men bredare och ändå upplevas som lika flytig???

    Själv har jag funderat på dessa:

    – JP X-cite ride 105 (kommer ev snart att kännas för stor???)

    – Fanatic triple x (kommer ev snart att kännas för stor???)

    – Mistral Syncro 103

    – JP FSW 98 (för liten???)

    – RRD FSW 100

    – RRD Freestyle Wave ASA 97 (känns som ett bra val men kanske för liten???)

    – Fanatic Freewave 98 (för liten?)

    – Starboard Carve

    – Goya FXR 105

    Alla förslag som kan underlätta beslutet är hjärtligt välkomna.

    soundwave svarade 17 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oscar

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 09:25

    Tycker att alla verkar som bra val för dig. Klarar du av Geckon så lär du klara alla ovanstående utan problem. Ta den du tycker är snyggast! Ska du ut i lite swell och vågor så ta en freestylewave då du kan montera enkelstropp bak.

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 juli, 2006 vid 09:59

    Hej!

    Befann mig i ungefär samma sits som du för några månader sedan.
    Jag väger också runt 65kg och började surfa förra sommaren. Dock så hade jag inga problem med vattenstarten, men jag ville ändå ha en endabräda som jag kunde dra rigg på om vinden skulle dö ut. Det blev en JP FSW 91l. Den funkar till det mesta, och den ska ta segel ner till 4.5.

    Tycker som Oscar att alla brädorna verkar vara ett bra val. Och JP:n på 98 liter är nog inte för liten.

    /jonny

  • pure

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 16:00

    Tabou X Rocket 61 från keppler.. 639 euro.. tror det var nästan den modellen som van förra årets super-x vm .. den har iaf fått mycket bra betyg i dom tidningarna jag kollat i

  • jps

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 21:17

    Tack för kommentarerna hittills. Rocketen hade jag inte tänkt på innan. Den verkar också helt OK.

    Vet inte om jag blivit så mycket klokare annars. Alla är bra verkar vara det som gäller. Finns det inga skillnader i tex hur tidigt de planar, vilket segelspann de har osv som kan skilja dem åt lite mer?

  • the_surfer

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 15:09

    inte så mycket till hjälp och så men goyan och jp:s brädor är äckligt snygga. Skulle köpt någon av dom om jag hade pengar hehe

  • jps

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 19:46

    En liten fundering till om detta med nyare grejor. Hoppas någon kan hjälpa till med ett svar.

    Mina nyaste segel är från 2001. (NP RAF Jet och North Volcano) Är dessa nya nog för att funka ihop med en freeride från 05/06?

    Om inte. Hur pass ny bräda vågar man skaffa för att inte behöva byta alla segel också?

  • jps

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 19:48

    En liten fundering till om detta med nyare grejor. Hoppas någon kan hjälpa till med ett svar.

    Mina nyaste segel är från 2001. (NP RAF Jet och North Volcano) Är dessa nya nog för att funka ihop med en freeride från 05/06?

    Om inte. Hur pass ny bräda vågar man skaffa för att inte behöva byta alla segel också?

  • surfen

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 21:03
    JPS wrote:
    En liten fundering till om detta med nyare grejor. Hoppas någon kan hjälpa till med ett svar.

    Mina nyaste segel är från 2001. (NP RAF Jet och North Volcano) Är dessa nya nog för att funka ihop med en freeride från 05/06?

    Om inte. Hur pass ny bräda vågar man skaffa för att inte behöva byta alla segel också?

    Har provat min Goya FXR105 med NP Diablo6,9m 03, North Natural7,0m 05 och ett äldre North Volcano 5,9m 01-02?. Fungerade alldeles utmärkt. Men jag använder ett Challenger Fluido 7,3m till den brädan som ett lättvinds alternativ bra bottendrag och tidig planing, en riktigt skön bräda måste jag medge. Känns inte alls så stor fast den är på 105liter. Det är bara och handla….
    //surfen

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 augusti, 2006 vid 07:54

    JP FSW98!!

    En helt suverän bräda, kan starkt rekommenderas. Jag själv stod i valet mellan X-cite ride 105 och FSW98 när jag sökte en lättvindsbräda. Provade båda två när jag var i Cabarete 2004. X-cite brädan är mycket snabb upp i planing, helt underbar att gippa samt snabb. Dock är den tråkig i jämförelse med FSW och kan inte användas i större vågor pga liten rocker. FSW är en perfekt allround bräda som passar utmärkt i “bump and jump” samt i vågor a´la Varberg. Snabb upp i planing, underbar att gippa, väldigt levande, rider vågor bra samt som en projektil när man vill hoppa.

    Jag väger 80 kg och kan utan vidare dra rigg på den om så krävs, rekommenderas dock att du kan vattenstarta då det kan vara utmanande att dra rigg på den i grov sjö. Använder brädan för 6.4-5.3.

  • goose

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:00
    Oregistrerad wrote:
    JP FSW98!!

    En helt suverän bräda, kan starkt rekommenderas. Jag själv stod i valet mellan X-cite ride 105 och FSW98 när jag sökte en lättvindsbräda. Provade båda två när jag var i Cabarete 2004. X-cite brädan är mycket snabb upp i planing, helt underbar att gippa samt snabb. Dock är den tråkig i jämförelse med FSW och kan inte användas i större vågor pga liten rocker. FSW är en perfekt allround bräda som passar utmärkt i “bump and jump” samt i vågor a´la Varberg. Snabb upp i planing, underbar att gippa, väldigt levande, rider vågor bra samt som en projektil när man vill hoppa.

    Jag väger 80 kg och kan utan vidare dra rigg på den om så krävs, rekommenderas dock att du kan vattenstarta då det kan vara utmanande att dra rigg på den i grov sjö. Använder brädan för 6.4-5.3.

    hmmm….såg inte att du enbart vägde 65 kg. Då kan du utan vidare dra rigg på brädan. Min rekommendation kvarstår dock. Det är inga problem att köra dina segel på brädan, det är värre om du köper den senaste riggen och kör en gammal bräda då fenan många gånger inte har den prestandn som krävs.

  • soundwave

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:02
    JPS wrote:
    Vattenstartar fortfarande inte

    Ta en Formula

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.