• Ny bräda

    Publicerad av staffomania på 23 augusti, 2010 vid 12:25

    Sitter här och klurar på om jag ska köpa en ny bräda till hösten. Just nu har jag en F2 Stoke 145 och en AHD Fury 110. Är egentligen rätt nöjd med F2n men vill pröva något nytt som största bräda. Kanske en snabbare bräda eller en som tar chop och vågor lite bättre. Jag väger 100kg så om jag vill kunna dra rigg hyffsat bekvämt så vill jag nog ha en bräda som är större än 125L. De brädor jag kollat lite extra på är
    – Tabou Rocket 125L
    – Starboard Futura/Carve 133
    – Goya FXR 125

    AHDn har jag endast prövat några ggr på Haga Park och den var jäkligt rolig men eftersom inte vattenstaterna sitter sådär jättebra (håller på att drunkna :-)) så vette fan vad jag ska göra med den. Vågar iallfall inte köra med den i Stockholm.

    Hur pass mycket skiljer sig dessa brädor från min F2? Någon som kan rekomendera någon av dessa brädor eller någon annan i prisklassen < 10000?

    svennebanan svarade 13 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 12:31

    RRD’s Z-ride (bytte namn efter 2008?) tycker jag är för jäkla go. Har en själv som största, 120 liter. Den gillar inte vågor särskilt mycket men det tycker jag inte att många brädor i dom storlekarna gör heller.

  • pgvirtual

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 13:07

    Jag rekommenderar ingen av dessa brädor, men med reservation en 133 liters planka…

    Med 100 kilo på vågen och därmed stora segel för att plana regelbundet, så är allt under 130 liter “obekvämt att dra rigg på”. Det kommer att sjunka ( i alla fall delvis) …

    Din 145 liters F2 är storleksmässigt rätt, men om du skall ha en ny bräda så håll dig i alla fall över 135 liter. Jag tycker du tittar på för små brädor, som om du egentligen skulle vilja byta ut AHD 110 liter som du ännu inte kommer överens med.

    Det slugaste och billigaste alternativet är att “träna för att bli bättre” snarare än att köpa nya grejer som ändå inte hjälper dig nämnvärt (och i värsta fall psykologiskt hindrar dig från att lära dig vattenstarta).

    När vattenstarten sitter kommer du i vilket fall som helst att köra 7.0 och mindre på AHD, och större segel på en 140 liters bräda som ger tidig planing och mycket surftid.

  • staffomania

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 13:45

    Det ska tilläggas att Stoken är inne på sista versen och att mitt mest använda segel är 8,5.

  • kiropraktorn

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 18:44

    AHD Sl1 125 L, där får du en snäll slalombräda som kör ifrån alla freeridebrädor. http://www.surfspot.se/ahd-sl1-2008-slalom-och-race.html

  • oscar

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 18:47

    Skulle skippa Goyan om jag var du. Bygga vågbrädor kan dom men har inte sett ett test där inte Goyas stora freeridebrädor varit sämst i test…

    Tabou rocket har jag några kompisar som kör och de är supernöjda.

  • earl-grey

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 19:57

    Nu är jag verkligen inte rätt person att rekommendera en bräda eftersom jag är newbie men jag läste i alla fall senaste Windsurfing och där var Goya FXRS 130 en av testfavoriterna.

  • staffomania

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 20:31
    Oscar;627424 wrote:
    Skulle skippa Goyan om jag var du. Bygga vågbrädor kan dom men har inte sett ett test där inte Goyas stora freeridebrädor varit sämst i test…

    Tabou rocket har jag några kompisar som kör och de är supernöjda.

    Goyan fick ju jäkligt bra betyg på control i boardseekermags test. Egentligen är jag ju ute efter en bräda som funkar när det blåser lite mer och är choppigt och i den bemärkelsen verkar ju Goyan bra. Behållar jag AHDn så kan jag ju iofs ta den de lite blåsigare dagarna när jag blivit lite bättre och köpa en annan lättvindsbräda.

    Ingen som har något att säga om Futuran eller Carve? Snackade lite med en polack i haga park som körde med en Futura och han var riktigt nöjd. När man såg honom sen på vattnet hade en jäkla fart och planade tidigare än de flesta.

  • zurfman

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 21:36

    Jag måste rekommendera Exocet Sting 134 (wood) som är en skön bräda.
    Stabil att köra större segel på o ganska lättsvängd. Inte snabbast i klassen kanske (?) men inte långsam heller relativt bredden 78 cm. Funkar perfekt till 7-8 kvadratmeter. Inte så känslig för chop om man relaterar till bredden, 78 cm (bredden märks ju i chop).
    Du kan ju ev gå ned en storlek, men det är nog synd, med 134 tror jag man skulle kunna köra 10 kvm segel (om tillverkarna fattar att de måste göra en 10:a eller 10,5 baserad på 490-mast, ett segel för 4,5 – 7 m/s).

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 04:33

    Det är då märkligt att ingen tycks ta hänsyn till din vikt… Tabou Rocket 125 är en bra bräda, men bara 69 cm bred och för liten för ett 8.5 segel och för att dra rigg på med dina 100 kg. Goya FXR 125 är ännu smalare är bär sannolikt din 8.5 sämre. Ta en titt på http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/120-litre-freeride-boards-overview-2010-138.html.

    Koncentrera dig på brädor som Tabou Rocket 135 eller Futura 133 (eller liknande) om du vill ha en bräda under 140 liter.

  • staffomania

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 08:44

    Kanske ska satsa på en 130-135L som lättvindsbräda och ha kvar furyn en tag till.

  • svennebanan

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 11:41

    Vad ska det bli av dig sen? Stå längst ut på kanten av en bred bräda och plana fram och tillbaka med 8.5 och några cambers och sen satsa på speed eller slalom/formula? Då är ju en stor freeride bra.

    Jag väger 95kg och har själv funderat en hel del fram och tillbaka i de banorna men jag är mer sugen på att lära mig mer manövrar även om det antagligen? betyder mindre planingstid. Jag råkade ramla över ett klipp med en snubbe på 100+kg med en 140 liters Quatro Custom Freestyle, som försökte lära sig Vulcans vilket fick mig att fundera på en stor custom freestyle.

    [ame=”http://vimeo.com/11967969″]VAOD (+360s) 5/22/10[/ame]

    Det blåser inte mycket på de där klippen (det finns fler, Mark Plunkett heter han) och han seglar med 6.3 eller 6.9 och planar på bra. Jag har väl hyfsat seriösa planer på att på nått sätt få tag i en större freestyle shape och helst få den byggd av Svenne på Boardcorner. Är det något du (eller någon annan för den delen) är sugen på kanske man kan göra något slags joint venture iaf på shape?

    Vad det gäller volym hade jag tänkt runt 125 liter men när JohnRambo på 65kg kör med 100 liters freestyle och trivs bra kanske jag ska kliva upp 10 liter till. Jag kan inte hitta tråden där jag fick tag i klippet, men snubben skrev att om han skulle göra en ny bräda så skulle den ligga runt 125liter istället.

    Jag har ingen pejl på vad något sådant skulle kosta, men passar iaf på att slänga upp idén här när du väl är i brädfunderartagen.

  • staffomania

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 21:30
    Quote:
    Vad ska det bli av dig sen? Stå längst ut på kanten av en bred bräda och plana fram och tillbaka med 8.5 och några cambers och sen satsa på speed eller slalom/formula? Då är ju en stor freeride bra.

    Jag väger 95kg och har själv funderat en hel del fram och tillbaka i de banorna men jag är mer sugen på att lära mig mer manövrar även om det antagligen? betyder mindre planingstid. Jag råkade ramla över ett klipp med en snubbe på 100+kg med en 140 liters Quatro Custom Freestyle, som försökte lära sig Vulcans vilket fick mig att fundera på en stor custom freestyle.

    Det blåser inte mycket på de där klippen (det finns fler, Mark Plunkett heter han) och han seglar med 6.3 eller 6.9 och planar på bra. Jag har väl hyfsat seriösa planer på att på nått sätt få tag i en större freestyle shape och helst få den byggd av Svenne på Boardcorner. Är det något du (eller någon annan för den delen) är sugen på kanske man kan göra något slags joint venture iaf på shape?

    Vad det gäller volym hade jag tänkt runt 125 liter men när JohnRambo på 65kg kör med 100 liters freestyle och trivs bra kanske jag ska kliva upp 10 liter till. Jag kan inte hitta tråden där jag fick tag i klippet, men snubben skrev att om han skulle göra en ny bräda så skulle den ligga runt 125liter istället.

    Jag har ingen pejl på vad något sådant skulle kosta, men passar iaf på att slänga upp idén här när du väl är i brädfunderartagen.

    Vill nog mest bränna fram och tillbaka i bra fart och kanske lära mig hoppa lite så småningom. Måste nog köra lite mer innan jag kan böra tänka på att tricka och just nu är jag inne i en period då jag har jäkligt svårt att komma iväg (pappaledig).

    Ska nog följa PGVirtuals tips och titta på en bräda i 130-135L klassen.

    Vilken bräda skulle ni välja mellan
    – RRD X-Ride 135
    – Starboard Futura 133
    – Starboard Carve 133

  • svennebanan

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 06:29
    staffomania;627759 wrote:
    Vill nog mest bränna fram och tillbaka i bra fart och kanske lära mig hoppa lite så småningom.

    Är nog vad många använder sina freestyles till;-).

    staffomania;627759 wrote:
    Vilken bräda skulle ni välja mellan
    – RRD X-Ride 135
    – Starboard Futura 133
    – Starboard Carve 133

    Personligen har jag carven som ett alternativ om jag inte får snurr på mina custom freestyle planer. Möjligheten till inboard straps samt längre och smalare outline är det mest avgörande för mig. Mycket som tilltalar mig i detaljpresentationen av den måste jag säga. http://www.starboardcarve.com/details.php

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.