Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bräda – Freestyle eller freestylewave?

  • Ny bräda – Freestyle eller freestylewave?

    Publicerad av algen på 27 oktober, 2011 vid 23:21

    Jaha, nu har jag lyckas knäcka min gamla Chilli 99l. Den har spruckit på undersidan och är inte helt av men det finns två sprickor som går omlott på undersidan och där ena sprickan går runt railen. Går kanske att laga men frågan är om man vågar lita på den igen om man sticker ut själv i vinterkylan… Köpte den då jag egentligen tänkte att jag skulle utveckla mina i princip obefintliga freestyle kunskaper. Tyvärr har jag inte utvecklats nämnvärt på den fronten har mest fokuserat på framåten som jag nu får runt men inte fullt ut sätter. Frågan är nu vad man skall sikta på för nästa bräda… Ja, jag vet – ganska uttjatat! Skulle gärna uppskatta några råd iaf.

    Ok, skall man satsa på en ny freestyle planka verkar det som om RRD:s twintip är bästa brädan att börja med. Inte för snabb och slidar grymt? Kanske någon har något annat förslag för bästa renodlade freestylebräda att börja med?

    Nu har jag flyttat ner till halmstad och det blir ju väldigt mycket mindre plattvatten här jämfört med i göteborg där jag bodde tidigare. Mer ringenäs och vågor helt enkelt. Chillin har jag upplevt som hyffsat trevlig i vågor när det inte blåser för mycket. Blåser det mer har jag en 77l RRD hardcorewave att ta till. Frågan är då om en renodlad freestyle planka som RRD:s twintip är (?) suger i vågor?
    Jag har då tittat på RRD:s freestyle wave som kanske är ett klokt alternativ? Men det är här jag behöver hjälp… För nu blir marknaden så jäkla stor och det är omöjligt att skapa sig en sanningsenlig bild bara genom att läsa på nätet och tillverkarnas hemsidor där alla är bra på allt -typ. Det blev väldigt mycket RRD nu, vilket inte är nödvändigt, är ganska pro naish annars. Jaja, jag är helt enkelt ute efter en bra freestyle planka att börja på men som ändå kanske funkar i vågor. Fan vad rörigt mitt inlägg blev nu känner jag…

    Väger 84kg å kör på Naish boxer 4.1 ->6.2 2011/12

    Kom med förslag / hjälp mig…

    /Per

    jocke-g svarade 12 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • stefan_gbg

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 05:57

    För att förvirra så rekommenderar jag en FSW 🙂

  • emil_h

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 06:45

    Suger en freestyle i vågor? Ja, självklart. Ska du inte träna freestyletrick finns det ingen anledning till en freestylebräda. Då finns det gott om alternativ. En freestylewave är nog det bästa valet om du vill täcka både platt och vågor i samma bräda.

  • s66

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 07:52

    Håller med pojkspolingen Emil H, en FS bräda suger i vågor…punkt! Dessutom så är en FS bräda bred och kort och har en rak rocker som absolut inte lämpar sig för vågor. På toppen av det en konstruktion som inte är byggd för hopp alls. Och sist men inte minst så svänger dom dåligt pga bredden.

    Nu kavlar vi upp skjortärmarna o ser till vad du ska ha ist. I kombo med din lilla bräda så kan det va all idé att tänka som du gör, FSW. Men inte att förakta är större vågbrädor med alla de fenkombinationer. Single, trifin, quad eller twin. Funkar vilket som men multifin brädorna är bara såå mkt roligare och personligen tycker jag att dom är bättre på allt. Jag kör på en 59,5cm bred twin 90ltr (förövrigt lika bred som mina första freestyleplankor va, för att jämföra) som fortfarande svänger riktigt bra och är snärtig i vågridning, planar lätt samt är snabb för hopp.
    Alla varumärken lägger oerhört mkt krut på just denna typ av brädor (även jag själv), större vågbrädor och FSW…med ett gott resultat 🙂

    Som sagt, antalet fenor beror på vilken känsla du vill ha i brädan. Om jag jag får tycka så ska du ha ngt runt 90 ltr. Inte större än 95ltr och inte mindre än 86-87ltr. Bredd mellan 58- 61cm, bredare blir stökigt i vågor. Längden är mindre viktig, typ runt 228cm- 235cm.

    OCH…välkommen till Halmstad!

    / Andreas

  • algen

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 09:18

    Ok. Tack för kommentarerna! Ni påpekade det jag misstänkte att en freestyle planka är för usel om man ändå vill köra lite vågor.

    Då kommer man till frågan som jag fortfarande inte riktigt har svaret på, hur bra är en FSW eller en stor vågbräda på freestyle? Jag är nämligen livrädd att göra om misstaget jag gjorde när jag började surfa, nämligen att börja med en gammal smal tiga slalom. Blev till att börja lära sig vattenstarta innan någonting annat 🙂 Tappade typ 2 års utveckling… Och nu när jag skall försöka lära mig lite freestyle för att utvecklas generellt vill jag inte göra om samma grej – nämligen välja utrustning som inte passar för det man vill göra!

    Att jag i nuläget suger på freestyle har jag mig själv mest att skylla. Tyvärr skulle det ju hjälpa föga att testa lite olika brädor eftersom jag ändå inte har något trick att bränna av och jämföra med, fuck…

    Antar på något vis att jag med detta ändå skall kapitulera i mina tankar och sålla mig i mängden som funderar på antalet fenor istället?

  • endy

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 10:28
    Älgen;674249 wrote:
    Ok. Tack för kommentarerna! Ni påpekade det jag misstänkte att en freestyle planka är för usel om man ändå vill köra lite vågor.

    Då kommer man till frågan som jag fortfarande inte riktigt har svaret på, hur bra är en FSW eller en stor vågbräda på freestyle? Jag är nämligen livrädd att göra om misstaget jag gjorde när jag började surfa, nämligen att börja med en gammal smal tiga slalom. Blev till att börja lära sig vattenstarta innan någonting annat 🙂 Tappade typ 2 års utveckling… Och nu när jag skall försöka lära mig lite freestyle för att utvecklas generellt vill jag inte göra om samma grej – nämligen välja utrustning som inte passar för det man vill göra!

    Att jag i nuläget suger på freestyle har jag mig själv mest att skylla. Tyvärr skulle det ju hjälpa föga att testa lite olika brädor eftersom jag ändå inte har något trick att bränna av och jämföra med, fuck…

    Antar på något vis att jag med detta ändå skall kapitulera i mina tankar och sålla mig i mängden som funderar på antalet fenor istället?

    Vill du fortfarande kunna segla freestyle med brädan på t.ex. vårkanten skulle jag hålla mig till en freestyle/wave, en multifens bräda är inget kul på plattvatten och utvecklar inte heller din freestyle segling.

  • s-1441

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 14:43

    Har en RRD twintip 90 liter 2011 i väldigt fint skick till salu om du e intresserad 😉

  • pedersen

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 17:12
  • pedersen

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 17:17
  • stefan_gbg

    Medlem
    29 oktober, 2011 vid 20:30

    Jag är inte heller någon stjärna på freestyle men jag har kör på min JP freestyle wave 98 men en liten fena typ 16-18 så funkar det bra. Det är definitivt inte brädan som sätter begränsningen.

  • svensson61

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 07:52

    Jag kan bara hålla med alla tidigare inlägg.
    Var själv i din situation i vintras. Tyvärr är det nog så att man måste välja.
    Vill du verkligen satsa på freestyle så är inlärningskurvan mycket lättare med en ren freestyle. Vill du ha en lite allt i allobräda så är Freestylewave det bästa. Själv har jag kört sista åren på RRD Freestyle Wave och varit supernöjd. Plattvatten lite vågor den tog allt. I år bestämde jag mig för att lära mig lite mer freestyle med Vulcan som mål för året och köpte mig en ren freestyleplanka, Patrik 99 l. Det är helt klart lättare att lära sig på en dedikerad bräda. Nackdelen är som andra skriver den är inte bra i vågor.
    Freestylewave funkar att lära sig trick på men det kommer att ta längre tid.

    Avslutningsvis kan jag säga at jag klarat Vulcan nu men har inte mycket vågsegling med mig från säsongen. Man kan inte få allt.

    🙂

  • danneman

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 02:43

    Fsw. Hade chilli 99.a innan visst skön som fan men svänga no way. Nu har jag en starboard kode 86.a den går lungt och fint i chooppen och svänger dessutom i vågor och känns inte alls stor i luften. Med en fsw får man dubbelt så roligt.;)

  • algen

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 21:22

    Har nu gått å stött frågan över helgen… vränger ju ut å in på sig själv flera gånger om!? Tror ändå att jag börjar närma mig ett beslut där jag skall försöka ful-laga chillin å ha den som freestyle planka när det blir aktuellt för lite trick. Den håller ju fortfarande ihop så några lager fiber undertill å runt railen så kan den säkert hålla för lite plattvatten 😉 På så vis kommer man ju runt problemet med att ha en så extrem kombobräda. Då kan man ju mer rikta in sig på våg biten. Frågan är då storleken. Ni tror inte 85l (liter är väl eg. en dåligt mått?) är för lite. Nu när jag ställde mig på vågen visade den 86 kg. Sen kan man ju börja debatten hur många fenor man skall ha men det är ju frågan om någon orkar ta den diskussionen återigen…

  • canoya

    Medlem
    1 november, 2011 vid 07:54

    Jag tycker att du ska ha mer volym på den nya brädan, det kommer att göra det så mycket lättare att segla i vågor i lättare vindar. Jag väger som du och har en 81 liters vågbräda (56 bred) och en 93 liters Freestylewave (JP, 60 bred). Om man inte har pangdrag direkt inne vid land utan det är lite byigt och klent när man ska ut genom vågorna så är extravolymen och bredden ovärderlig.

    Eftersom du har en liten bräda för de dagar det är mycket vind, så behöver du nåt som funkar när det är klenare och byigt.

    Sen kan jag tänka mig att en flerfening typ Simmers FSW är följsammare på vågen. Min JP känns ibland “för snabb så man kör ifrån vågen”, eller hur man nu ska säga, men den är klockren till bump-and-jump-segling.

    /Håkan

  • jocke-g

    Medlem
    1 november, 2011 vid 12:55

    Jag håller helt klart med om att det kan vara skönt med lite extra volym. Sen vilken brädtyp du ska gå på det är ju upp till dig. Själv går jag ifrån min Fsw till ytterliggare en quad för jag vill åt svängen. Men vill man ha lite mer hopp så är det verklien ite fel med en snabbare bräda som fsw. Jag har 85 o 95 i volym på mina brädor väger mellan 87-92 skulle jag tro. Jag skickade dig ett Pm igår med lte tankar.

    Joakim

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bräda – Freestyle eller freestylewave?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.