Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

  • challq

    Medlem
    11 september, 2007 vid 22:29

    Okej!
    Då var man hyffsat klar med lagningen då.
    Det ända som jag egentligen har kvar är väl att lacka, om det nu är nödvändigt?
    Jag bryr mej som sagt inte så ruskigt mycket om hur brädan ser ut, bara den inte går sönder av andra skäl än kastfall/stenpåkörning eller sånna grejer man ibland inte kan undvika.
    Borde jag lacka den? 🙂
    Och jo, sen har jag kvar lite jobb på ovansidan av brädan. Ska limma fast den bakre footpadden också eftersom den hade börjat lossna.
    Här kommer bilderna: 😉

    Det här är en bild på brädan dagen efter att jag la epoxin, glömde ta bort maskeringen i tid, och glömde att torka av rinnig överflödig epoxi innan jag gick till sängs.
    Men det var ärligt talat inte så svårt att ta bort. Den maskeringstejpen som bara rinnet hade kommit på var lätt att dra bort, medans maskeringstejpen som hade fastnat under den nu stenhårda epoxin var übersvår att ta bort, så den fick sitta kvar tills slipning.

    rinnandeepoxijr5.jpg

    Här ser vi nu 2 bilder på resultatet av lite slip med vanligt 100 papper. Sedan 220 våtslip, följt av 360, sedan 600, och till sist 800.
    Efter att den nya lagningen/ytan var helt torr från fukt så blev det faktiskt mindre friktion där än på resten av brädan. Coolt va? (kanske borde dra över hela brädan med 800 ? 😀 Bra idé, eller?):

    lagningklar2mx2.jpg
    (Lägg märke till hur jag har tabbat mej lite med sandpappret. 😀)
    lagningklarwk0.jpg

    Och nu kommer en annan liten fråga:
    Det är så att främst i fören av brädan är det ganska mycket färg som har lossnat, detta gör säkert inte så mycket eftersom jag tvivlar på att det tar in vatten (tror inte den kommer göra det iaf.), men hur gör man för att lacka över “skadorna” på enklaste sätt? – Måste man slipa, eller är det bara att köpa vit och go’ färg, sen spreja järnet?

    Såhär ser dom “skadorna” ut:

    frgskrap4vj1.jpg

    frgskrapnosjb4.jpg

    frgskraprail2ps0.jpg

    Är som vanligt mycket tacksam för tips och svar!
    😀

  • Knatte

    Gäst
    12 september, 2007 vid 04:59

    Jag hade nog lackat brädan eller lagt på ett lager vit gelcoat 🙂 När det gäller skadorna i fören, så ser det ut som gelcoat är lösningen där också. Om det ser helt/bra ut i övrigt, så hade jag bara fyllt upp färgavskavet med gelcoat och slipat ner till en jämn yta. Mest för att snygga till brädan mm.:wink:

  • challq

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:12

    Men om jag lägger på gelcoat på lagningen, borde inte det förstöra min finish lite? Och borde jag inte bara få slipa ner gelcoaten igen pga. att brädan är helt plan vid lagningen nu, så att det inte finns plats för gelcoat?
    Har aldrig arbetat med gelcoat förut så jag vet inte hur det ser ut eller beter sej. 🙂

    Haha, det är nästan så att jag ångrar att jag köpte denna brädan! 😀

    Förresten:

    Knatte;414096 wrote:
    Om det ser helt/bra ut i övrigt, så hade jag bara fyllt upp färgavskavet med gelcoat och slipat ner till en jämn yta. Mest för att snygga till brädan mm.:wink:

    Grejen är ju att det går att plocka bort mer lack om man nu skulle vilja det.
    I fören ser det ut som om någon har försökt att lacka om brädan på ett halvtaskigt sätt.
    Lacken där är lite gulaktig. Men om det alltså inte gör nånting rent surfmässigt med lite bortskavd lack så tror jag inte jag bryr mej om att börja slita med det. Det är ju möjligt att denna brädan suger, och inte alls passar mej, har ju inte provat den än. 😉

  • Knatte

    Gäst
    12 september, 2007 vid 17:15

    Men om jag lägger på gelcoat på lagningen, borde inte det förstöra min finish lite? Och borde jag inte bara få slipa ner gelcoaten igen pga. att brädan är helt plan vid lagningen nu, så att det inte finns plats för gelcoat?
    Har aldrig arbetat med gelcoat förut så jag vet inte hur det ser ut eller beter sej.

    Haha, det är nästan så att jag ångrar att jag köpte denna brädan!

    Visst är det lättare att bara lacka över skadan. Gelcoaten bygger ju någon/några mm beroende på hur mycket man lägger på, så din finish kan bli i ofas om du gelcoatar området:smirk:
    Lack är ju bara att spruta på tills det täcker skadan:tongue:

  • challq

    Medlem
    12 september, 2007 vid 17:54

    Ja, så. För att använda gelcoat måste man slipa ner ytterligare?
    Men om inte epoxi med microballonger läcker in nåt vatten eller suger åt sej vatten på något sätt tror jag att det får vara så här.
    För ytan är verkligen helt okej, har fått till en bra form i kanten också.
    Men tror jag köper lite gelcoat i alla fall, för att fylla i lackskadorna i fören som du tipsade mej om!
    Så får jag också se hur det funkar med gelcoat, vilket kan vara lärorikt för framtida project. 😀

  • challq

    Medlem
    12 september, 2007 vid 20:56

    Är det någon förresten som vad 120 liters JP brädan heter som Jem Hall använder i “beginner to winner”? 🙂

  • tim-eriksson

    Medlem
    21 september, 2007 vid 00:51

    Nöjd med brädan annars? Funderar på att införskaffa en likadan men med lite mindre volym som andra bräda efter min energy.

  • nlc

    Medlem
    21 september, 2007 vid 03:32

    @challq 414412 wrote:

    Är det någon förresten som vad 120 liters JP brädan heter som Jem Hall använder i “beginner to winner”? 🙂

    En X-Cite Ride, troligtvis 06:a (har lånat ut filmen så jag kan inte dubbelkolla), det är den enda brädan på de senaste åren från JP som funnits i 120 liter.

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.