Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

  • Ny digital surfkamera?

    Publicerad av gegga på 27 januari, 2004 vid 14:14

    Hej! Tänker köpa en ny kamera digital har jag tänkt,
    är lite av en novis när det gäller kameror så jag har
    lite frågor:
    Hur många milj pixlar behöver man för att få hyfsade
    bilder på a4 storlek bilder på skrivaren?
    Zoom hur många gånger zoom behöver man för att få bra
    bilder på lite avstånd typ surfare?
    Vad är det för skillnad på optisk och digital zoom
    spelar det nån roll?
    Har nu en gammal pentax med zoom på 50-110mm men tycker
    att det är lite dåligt vad motsvarar det på
    digital kameror?
    Allt detta står säkert i nån fotoblaska men jag tycker
    det är bättre att fråga här eftersom jag har tänkt att
    använda kameran för surfbilder.
    Tacksam för svar!
    Ps. ni får gärna rekommendera någon lämplig kamera
    har tänkt med nån i prisklass max 5000.- dvs inga
    proffsgrejor. confused.gif

    patrikol svarade 20 år, 1 månad sedan 25 Medlemmar · 73 Svar
  • 73 Svar
  • vinta_kestrel

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 14:27

    Ta ett span på http://www.dpreview.com vad du ska välja. Canon Ixus 400 (4 Mpixlar) är en mkt bra kamera i prisklassen under 5000.

    Digital zoom är en låtsaszoom. Det är som att zooma in i ett dokument med mjukvaran. Rekommenderas INTE! Riktigt uselt! Vill man förstora på det sättet ska man hellre använda ett verktyg som Adobe Photoshop eller liknande.

    35mm räknas som normaloptik när man snackar om kompaktkameror. Jag kan dock ha fel där, för jag har alltid ansett att 50mm är normaloptik för en systemkamera. Om man då på en kamera skriver 3x zoom så innebär det (oftast) att man kan zooma till 3x35mm=105mm.

    En bra kamera har helst 28mm som minsta brännvidd. Kolla också så att de är ljusstarka (alltid relativt, men en kompaktkamera med under 4.5 på max zoom får väl anses som relativt bra) så att du kan ta hyfsade bilder på surfingen. Eftersom det är en “snabb” sport så krävs snabba slutartider och då behöver du bra ljus.

    Häng inte upp dig på antal megapixlar. Själv har jag beställt en digital systemkamera och den ahr “bara” 6.3 megapixlar. Dock tar den vida överlägset mycket bättre bilder än en kompaktkamera eller hybrid med mer megapixlar. Ljusstyrka, skärpa, detaljrikedom etc. är andra mycket viktiga parametrar tillsmmans med hur komprimeringen och bildbehandlingen sköts i mjukvara/hårdvara i kameran.

    Dock, spana på ovanstående sajt först!

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 14:58

    Från vad jag hört behövs ca 6 MP för att få a4 i tryckkvalitet. Det är ett förhållande mellan rastreringen och bildens storlek, har man färre pixlar kommer de fyrkantiga pixlarna synas på fotot vid en nära granskning. Som Vinta skriver spelar dock pixlarnas kvalitet mycket stor roll, Men fina pixlar kan man i lämpligt program interpolera till fler pixlar och därmed trycka större. Givetvis trollar man inte fram mer skärpa, men genom att stora bilder helst skall betraktas på lite avsånd (minst dubbla diagonalen) klarar man sig. Jaja, mycket tekniskt blir det i detta sammanhang…

    När det gäller brännvid brukar man utgå från vanlige 35mm kameror. Där är 50mm “normalt”, dvs upplevs varken förstora eller förminska. För vindsurfing tycker jag 400-600mm brukar vara lagom. Det finns i princip inga analoga kompaktkameror som går så långt, men kanske några digitala når upp runt motsvarande 400mm.

    På digitalsidan är (i allmänhet) sensorn mindre än en vanligt negativ. Därför får man motsvarande “förstoringseffekt” med mindre bränvidd (antal mm) på kameran. Ofta brukar man kunna hitta någon information om vad kamerans zoomomfång “motsvarar i 35mm”. Digitalzoom bör, som Vinta sade, inte användas. Det är bättre att förstora (interpolera) i datorn istället.

    Ett annat problem med vissa digitalkompakter är att det är ganske lång tid från avtryck till att bilden tas. Mycket irriterande.

    Skall du lite mer seriöst fota vindsurfing tycker jag en systemkamera är att föredra. De finns från ca 10 papp. Även dessa (typ Canon 300d) har mindre sensor än 35mm och får en slags brännviddsförlängning (300d har 1.6ggr). Till en sådan kan du hitta ett bra 400mm tele begagnat för under 5000:- och ligger då bara en bit undeder proffkvalitet och kan ta skarpa bilder även i svensk molnighet med bra skärpa. Totalen ca 15000 är dock en rejäl summa pengar, förstås (nästan 4 master…). Vill amn inte lägga detta funkar ju kanske vissa kompakter också bra, men jag har dålig koll på den marknaden.

  • draaaag_eller

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 17:10

    Jag skaffade en Olympus mu300 (3mpix) i somras och har tagit riktigt trevliga bilder med den. Nu är mu400 (4mpx)hyffsat i pris (3227kr med frakt från pixmania.com) Lägg till ett 256MB minneskort och du ligger på´4400 kr ungufär. Kameran är “vattenskyddad” och jag hade den i mesh-fickan på flyvästen två veckor i rad i somras utan negativa effekter(skulle kanske inte taa med den på brädan). Däremot hade jag den med mig hela tiden ombord vilket är viktigt för mig. Ögonblicksbilder blir oftast bäst! Det finns kameraskydd från aquapac (http://www.aquapac.net) som ska vara helt vattentäta. Det skulle vara kul att höra nån vindsurfare som använt dessa, jag har bara hört recensioner från dykare (på grunt vatten 😉 Det ska finnas någon modell på Clas Olsson, men jag har inte kollat.

    Kanske det kan vara nåt att satsa på? Men ska man ta bilder från stranden ska du nog satsa på en systemkamera enligt inlägg ovan!

    Lycka till!

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 20:20

    Det krävs ungefär dubbelt så hög upplösning vid tryck än för en utskrift. Kolla inte för mycket på megapixeln..men över 3.0 är nog att föredra, då kan du skriva ut hyfsat stort. Jag skulle aldrig köpa analogt idag!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 20:29

    Det finns bara en som du kommer att ha kul med om du ska fota saker som rör sig snabbare än en fjärt lämnar akterpartiet och det är Minoltas Z1 som har den lilla begränsningen att den bara har 3 mp. Det är mig veterligen den enda kamera i prisklassen (och ett antal prisklasser uppåt oxå för den delen) som är snabb på att ta bilden från det man tryckt på knappen (snabb autofokus). Denna lilla självklarhet är inte verklighet på digicams om man inte går upp till en en Canon 300D som annars är det man ska ha. Vill du ha bilder som din farmor kunde tagit så gå på vilken dynga som helst. Vill du ha mer kontroll och mer ögonblicksbilder gå på Minolta eller vittja närmaste bank och köpe en 300D (15000 med begagnad piratteleoptik).

    El knäppo grandioso!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 21:05

    Svar till:


    och köpe en 300D (15000 med begagnad piratteleoptik).

    [/ QUOTE ]

    Har beställt från directshopper.de för 1029EUR inkl 18-55 (29-89mm enl 35mm formatet). Åsså då Ola’s rekommenderade 400 (som blir 640mm på 300D’n!)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 21:18

    Jag med men från Technikdirekt.de.

    1 202480 SanDisk 128 MB Compact
    Flash Card 36,00€

    1 565836 Canon EOS 300 D Gehäuse 874,00€

    1 593703 Sigma DC 18-50 + 55-200 C/AF 275,00€
    komplett

  • styret

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 21:30

    varför inte köpa analogt idag?

    Man får ju onekligen bättre kvalite på sina bilder för en billigare peng. Har man möjlighet att framkalla sina filmer själv och inte stör sej på merarbetet är det inga problem att köra analogt.
    Jag tror att det tar lång tid innan kostnaden för filmåtgång når upp till vad dom digitala husen i samma klass kostar.

  • imported_borje

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 22:31

    Ska man satsa på en digitalkamera till windsurfing så måste du ha åtminstone ha 10X optisk zoom. Annars blir det inga roliga bilder. Har själv en Minolta Z1. 3 megapixel räcker långt så länge du inte ska skriva ut i för stort format.

  • gegga

    Medlem
    28 januari, 2004 vid 06:56

    Minolta Z1 verkar ju vara en vettig kamera som
    inte kostar skjortan. (lite skum design)
    Tar gärna emot lite tips om
    denna. Skall man köpa till mer minne? eller räcker
    det som följer med? Funkar filmning ok eller bara
    stilbild.

  • ola-h

    Medlem
    28 januari, 2004 vid 06:58

    Jo, det är också ett alternativ. Ett begagnat hus som är grymt för vindsurfingbilder kan du få för under 2000:- (sålde själv nyligen en EOS 600 för det priset inklusive en grymt bra canonblixt). För att komma upp i 600mm behöver du dock då ett 300 eller 400 med 2x eller 1.5x converter, och det kostar några kronor till. Vill du sedan visa dina alster på nätet behöver du en scanner också, helst för dia. De finns från dryga två papp, men i den prisklassen är kvaliteten riktigt usel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 januari, 2004 vid 07:37

    Fuji har en Finepix som har 10x zoom för rek utpris på 5995. Kolla som sagt på dpreview.com

    Helt enig med dig styret. dock, om man bara leker med bilder digitalt så är det ju bättre med bara ett steg och slippa både film+framkallning+scanning, som inte ger lika bra resultat.

    Jag köpte också min EOS300D via directshopper.de 1029 EUR för CANON-objektivet (Sigma… brrrr wink.gif samt 512MB Sandisk Ultra för 230 EUR (10Mbps, kan vara bra att ha jämfört med de vanliga långsamma CF-korten när man ska ta serier av bilder), en Minolta Dimage Dual Scan IV för 340 EUR så jag kan scanna in alla (dåliga) gamla 35mm neg/dia surfbilder, extra batteri för 70EUR.

  • canoya

    Medlem
    28 januari, 2004 vid 07:45

    Jag har en gammal Kodak 240 eller nåt och på den har avtryckaren två lägen, ett för att göra inställningen av fokus och exponeringsvärden och ett för att ta bilden. Försöker man att bara klämma till så att kameran ska hinna ställa in allt och sedan ta bilden blir det en ganska stor fördröjning. Om man däremot trycker till första läget i god tid så att inställningarna är klara så tas bilden med försumbar fördröjning när man trycker till andra läget. För surfbilder befinner sig nästan alltid motivet på ett avstånd som kameran betraktar som oändligt och exponeringsinställningen är relativt konstant under sekunderna kring ett fotoögonblick. Därför kan man sikta och låta kameran göra inställningarna och sedan vänta på “läget”. Detta funkar om man inte tar bilder på väldigt nära håll (gissningsvis <20m). Jag har även en EOS300 systemkamera för 35 mm film och den bär sig åt på samma sätt.

  • surfen

    Medlem
    28 januari, 2004 vid 07:51

    Kan bara hålla med alla andra som kommer med sina inlägg på den här tråden.
    Men vill du ha en bra kamera för lite pengar så försök att få tag på en Olympus Camedia 720 Zoom den har det mesta för den som gillar manuella inställningar, men även ett läge för den vanlige fotografen(autoläge). Men tänk på att köpa till laddningsbara batterier + mera minne minst 128mb. kolla mitt GALLERI dom flesta korten är tagna med en 720 allt från normalläge till 8*zoom.
    Exempel på bilder

    Bilden på anden är maxad både med digital zoom och optisk zoom 24*

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 januari, 2004 vid 07:55

    Jag kör också på en Z1. Kanon utomhus! Mer minne behövs dock. Följer nog bara med 16 mb. Videoklippkvaliteten är bevittnat god för att vara på en stillbildskamera. Inomhus blir bilder´na ibland aningen mörka dock men det går nog att stäla in, Zoomen snor lite ljus också antar jag.

    Kristian

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.