Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2004 vid 09:29

    Jag anser att bildkvaliten är mycket sämre med digitalt. Även om en systemkamera faller mycket i procent så är det väldigt lite i kronor och ören och det är ju det som räknas.
    Låt inte folk luras att köpa en ny dyr kamera och med normalt fotograferande så är vanlig teknik billig!

  • ola-h

    Medlem
    9 februari, 2004 vid 10:46

    Jo, det var ju en av mina poänger i mitt första inlägg om jag minns rätt. Om man vill börja fotografera lite mer “seriöst” är en bra ide att satsa på ett beggat analoghus och teleobjektiv (typ 300mm plus konverter). Om man sedan av något skäl vill gå över till digitalt så räcker det att byta kamerahuset.

    Analog kompaktkamera är ju inget alternativ för vindsurfing eftersom det inte finns sådana med tillräckligt mycket tele.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2004 vid 13:02

    med en vattentät kamera så behöver man inget tele och bildvinkeln blir oftast bättre!

  • memnoch

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 08:15

    Jag såg att någon skrev högre upp i tråden att man möjligtvis kan använda “gamla objektiv”…? Om jag har en Canon kamera (system, den där populära som kostade runt 5000 för ca 3 år sedan, 500ES eller nåt, kommer inte ihåg nu…) + ett ok teleobjektiv. Går det möjligtvis att använda samma teleobjektiv om man tex köper en Canon Digital systemkamera??

  • vinta_kestrel

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 09:19

    Jepp. Canons digitalkameror tar de “gamla” EF-objektiven, alltså bl.a. det du har till din gamla EOS.

    btw så finns det numera ett hack till firmware’n på EOS 300D så den får några av 10D’s funktioner. Dock inte alla. Inte i det nuvarande hacket. Men snart så kommer väl det nya hack smile.gif

  • ola-h

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 09:50

    Alla Canons objektiv som heter EF någonting passar till Canons digitala systemkameror D30, D60, EOS 10d, EOS 300d, EOS 1D, EOS 1 Ds och nya EOS 1D mkII (vilket är alla objektiv med Autofocus (och hoppas nu inte någon kommer dragande med det gamla specialobjektivet som fanns till T80 på sent 80-tal och slår mig på fingrarna)).

    Dock får du (med tex 10d och 300d) en “brännviddsförlängning” på 1,6x. Ur vindsurfingperspektiv är detta väldigt bra eftersom ett 300mm tele helt plötsligt motsvarar ett 480mm. Om man dock också vill ha en normalzoom med någorlunda vidvinkel bli det knepigare, 35mm motsvarare 56, 28mm 45 och 24 motsvarar 38mm. För att få “acceptabel” vidvinkel får man gå ned mot 16-18mm (26-29mm) vilket inte är öbjektiv som de flesta “analoga” fotografer har i fotoväskan. Mao krävs ofta en liten extrainvestering här.

    Å andra sidan kommer ju t ex 300d i allmänhet med det passande objektivet EF-s 18-55 nästan på köpet.

    Något annat att observera är att Canons äldre serie av blixtar (till EOS-systemet) som heter EZ-någonting INTE funkar till digitalkamerorna. Alla nyare blixtar (EX-någonting) funkar dock, liksom många nya piratblixtar.

    Annat att tänka på är att extra handgrepp, extra batterier, extra minneskort mm också kostar en del till dessa kameror.

  • poppo

    Medlem
    24 februari, 2004 vid 11:05

    Har hamnat i tankar att köpa digitalt ändå till sist, prisklass 3000-5000. Vet inte om jag ska satsa på en vattentät eller icke bara! Grymt kul att ta bilder i vattnet, men kvaliteten blir ofta lidande. Kollat lite på Pentax Optio 33WR, nån som har erfarenheter?
    testad på smartson

    Annars verkar Minoltas Z1 intressant, eller Sony DCR-V1! (nån som testat sonyn? nackdelar verkar vara klent batteri samt dyra memorystick)

    Alternativt skaffar man en riktigt kompakt, typ Pentax Optio S. Man kan ju komplettera med ett sånt här om man vågar lita på det! http://www.aquapac.net/

    Ja, jag vete fanken vad jag vill ha egentligen. Lika bra att låta bli tills man blir klok på det..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2004 vid 12:57

    Nån som har testat Fujifilm s5000 ? Den ser lite rejälare ut än dimage Z1

  • charlieb

    Medlem
    24 februari, 2004 vid 14:59

    Har en Z1 som jag testkörde i Fjällen med skid bilder. De är ruskigt snabb i autofokusen och tar fina bilder. Rekomenderas!

    CharlieB

  • jogo

    Medlem
    24 februari, 2004 vid 15:44

    Minolta Z2, en upphottad version av Z1 kommer att lanseras under mars månad. Z2 har enligt uppgift 10x zoom och tar 4Mpix bilder…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2004 vid 17:10

    Min Pentax 330(dock en annan modell) krånglar redan och bildkvaliten är dålig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2004 vid 09:22

    Det kommer ju lite nya spännande kameror i vår:
    Canon PowerShot S1 IS (3Mpixel, 10x zoom, ca 5500:-)
    Canon PowerShot Pro1 (8Mpixel, 7x zoom, ca 11000:-)

    Minolta Z2 för drygt (4Mpixel, 10x zoom, ca 4000:-) kan ju vara ett mkt intressant (prisvärt) alternativ, dessutom med möjlighet att filma i 800×600 upplösning!

  • patrikol

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:09

    Minolta A II som den senaste heter har 8 M Pixlar, Anti skak funktion, 1/4000, 7 bilder im sekunden, väldigt bra vidvinkel, Samt extra bra film 60/30 fps, Skall själv Skall byta nu men har inte bestämt mig för vad jag skall välja.
    Minolta Dimage A II eller Nikon D70, Canon EOS 300 D, Canon D10. Någon som har bra tips på vilken som är bäst skall användas till Surfbilder.

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.