• Publicerad av jfk på 14 juni, 2004 vid 12:48

    Hej alla trevliga konfare! Jag är ingen fena på detta med fenor, så jag tänkte fråga Er. Jag har ett 6.2 med en 30 cm fena (tror jag). Jag skall nu köpa ett NS Superstar 5.3, frågan till Er är således, hur liten fena skall jag köpa!?
    Tack på förhand till alla tipsare.

    JFK

    jfk svarade 19 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 13:19

    Några frågor – vikt, bräda och seglingsförhållanden?

    Lite spontant från höften sådär – en freestylewave/onshore fena på en 23-26 borde väla funka…

    Surfa På!

  • jfk

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 13:41

    Min vikt 70 kg, en mistral screamer 103l -96, ganska choppigt (norra Vänern)
    Tack!

  • dr-masse

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 18:21

    Okidej, en sån har ju jag haft, ah!

    5.3 kommer att bli fint på den, men du lär få köra med mastfoten allra, allra längst bak i mastskenan med ett modernt segel.

    Mitt tips är en liten freeride fena på en 26 ungefär, eller en väldigt onshore betonad vågfena/freestylewave fena på 24-25. Mindre än så är inte värt att skaffa, då blåser det såpass mycket att brädan ändå begränsar din segling.

    Mistrals orginalfenor har ju funnits på rea på både Skidsport bromma å Surfers Paradise, kanske värt att kolla? Helt OK fenor är det.

    Lycka till å Surfa På!

  • jfk

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 21:47

    Tack så mycket Masse man… alltid kloka svar från dig. Så du har också kört en mistral alltså, kul! Jag kör redan med mastfots skenan näst längst bak med 6.2an, har iofs inte experimenterat så mycket med det…
    Den fena jag hade var för övrigt på 32 cm, den körde jag på idag en aning överriggad med 6.2an (hade spänt allt stenhårt!)
    Som sagt tack!
    JFK

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.