Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny Freeride ca 120 ltr

  • Ny Freeride ca 120 ltr

    Publicerad av john1 på 7 januari, 2015 vid 12:23

    Tacksam för lite goda råd.
    Jag har nu Starboard Futura 111 som största bräda. Jag skall köpa ny freeride ca 120 liter för något lättare vind med upp till 8,5, segel (Personalia: 80 kg/180 cm.). Användningsområde blir onshoresegling utanför /innanför sandrevet i Lommabukten (läs: Bump and jump utanför och plattvattensegling innanför).
    Har läst något om olika alternativ. RRD Firemove är väl den bräda som det skrivits mest om, skall säkert fungera bra. Andra alternativ kan vara RRD-Firestorm som är snäppet mera raceorienterad (snabb innanför revet. En annan bräda kan vara Starboard Atomic. Personligen tycker jag Firestorm verkar bra, något smalare och möjligt lättare att hantera i småvågorna.
    Tacksam för goda råd ang. bräda som skall vara bäste möjliga för båda föhållanden.
    JJ

    olahl svarade 9 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 14:01

    Skall den här brädan ersätta din Futura eller komplettera den?

  • john1

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 14:26

    Hej Dr. Masse.
    Är mycket nöjd med Futuran, haft den i 4 år. Skall inte ersätta, men komplementära.
    Futuran är något för racingbetonad i choppigt vatten när det går snabbt, blir lite överlävnadskänsla. är därför intresserad av en bräda som planar något snabbare, men som även klarar det typiske choppiga vattnet i Lommabukten. Har nu surfat i fruktansvärd många år, men inte provat på dom tunna bräda freeridebrädorna. Kanske är det bara skryt med dom, det låter konstigt att tillex. Firemove etc. skall klara sig så pass bra som det skrivs, men det är väl en helt annan scoop/rocker form?

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:03

    Inte så mycket “jump”, mera “bump” alltså?

    Jag tror du behöver bestämma dig. Vill du ha en bräda som ger mer i lättare vind eller en som klarar chop bättre? Slår du ihop bägge tror jag du riskerar få en lite tråkig kompromiss.

    Jag har inte seglat en freeride på ett tag nu, men mer välutvecklade brädor finns knappast. Har ett par kompisar som kör Firemove, och de är verkligen nöjda med den plankan.

  • john1

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:17

    Tack för svar,
    Du har rätt i att jag måste bestämma mig, det är just det som varit problemet.
    Jo, det blir betydligt mera bump än jump. Har faktiskt lust att prova en RRD bräda.
    JJ.

  • cosmosurfer

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 22:41

    Tycker du ska satsa på 130 l och ha skoj med oss andra på långa repor till Bjärreds brygga i nästan ingen vind o på helt platt vatten!

  • torvik

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 16:15

    jag vill också köra plattvatten i bjärred…
    var sjösätter man?? hittade habo Ljung på spotguiden.
    finns det ngn mysig camping/stugor i närheten??

  • john1

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 17:45

    Mitt imellan Lomma och Bjærred. Det finns en parkeringsplats på vegens vattensida med plats till ca 20 bilar. 10 meter gångdistans till vattnet. det finns inga campingstugor, men några villor 5-10 millionerskassen.
    JJ.

  • torvik

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 17:53

    @john1 730664 wrote:

    Mitt imellan Lomma och Bjærred. Det finns en parkeringsplats på vegens vattensida med plats till ca 20 bilar. 10 meter gångdistans till vattnet. det finns inga campingstugor, men några villor 5-10 millionerskassen.
    JJ.

    ja’ då spar jag till en villa…
    Har du fått tag på bräda?? jag har en goya fxr 125L 2009, som ev. blir till salu till våren..

  • cosmosurfer

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 19:39

    http://www.haboljungcamping.se finns 1 km söderut precis vid havet.

  • john1

    Medlem
    31 januari, 2015 vid 09:03

    Har kjøpt en Starboard Atomiq 110 liter. Skall anvendes till Ezzy cheetah 6,5 och Ezzy 8.0.
    Fenor: Makani Uno 32 och Curtis weed 38-40.
    JJ.

  • olahl

    Medlem
    31 januari, 2015 vid 11:09

    Hej

    Har en RRD Firemove 122. Toppenbräda på alla sätt. Skulle jag ge mig på att karakterisera den så är den främst mot fart och mindre mot snabba manövrar. Pga volymens placering så kan den nog upplevas som “stor”, kanske motsvara 130 L hos de något äldre brädorna. Jag kör från 5.5 till 8.5 på den.

    /Ola

  • sailortrash

    Medlem
    31 januari, 2015 vid 12:26

    en firemove 122 skulle jag nog säga motsvarar en 150 l äldre freeride…

    jag har en klassisk freeride på 125 l, och jag undrar faktiskt om den går att ersätta med en 100 l modern freemove..flytkraften och därmed dra riggförmåga måste ju ta stryk av att tappa 25 l, men det spelar egentligen inte ngn roll för jag sticker bara ut med den i minst 6 i grund och då kan man vattenstarta.

    t.ex ST atomic är ju 0,5 cm smalare, och bara 15 cm kortare, därtill specad för samma segelrange..

    om man siktar på 120 l kanske man ska gå mot 100 l freemove istället?

    tanken har slagit mig att sälja min bräda till förmån för en mindre bräda som kanske är mer allround i 6.5/7.5 vindar och mer…

  • kapten-k

    Medlem
    31 januari, 2015 vid 13:16

    Freeride/freemove utvecklingen kommer mycket från slalomprylarna.. Atomiq har tex samma rocker som isonic 110 Tänk på att ni planar på bredden, framför allt är bredden på aktern viktig dvs ofo 30cm från aktern. Volym behöver man bara om man skall guppa runt, hala rigg och slå.

    jag kör upp till 7.9 på 65cm bredd upp till 8.6 på 75cm och 9.5 på 85cm bredd

  • torvik

    Medlem
    31 januari, 2015 vid 13:46

    @cosmosurfer 730071 wrote:

    Tycker du ska satsa på 130 l och ha skoj med oss andra på långa repor till Bjärreds brygga i nästan ingen vind o på helt platt vatten!

    habo ljung verkar ju jätte lovande.. och så har man ju nära till klagshamn om vinden blir ost/syd ost.
    och höllviken verkar ju funka halvbra på nordost?? det blir kanske ngn surfvecka till våren?

  • olahl

    Medlem
    31 januari, 2015 vid 14:07

    Innan jag valde 122 så testade jag även de mindre volymerna. 122 liter RRD firemove flyter OK med 100 kg mig på, motsvarande 110 L sjunker. Med segel upp mot 9 m2 är det nog önskvärt för många att kunna dra rigg. Volym skapar även möjlighet till bredd som ger bättre hävstång. Om det nu önskas.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny Freeride ca 120 ltr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.