Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny freestylebräda

  • Ny freestylebräda

    Publicerad av Oregistrerad på 31 juli, 2007 vid 12:08

    Jag är på jakt efter en ny freestylebräda, jag har tidiagre i stort sett uteslutade seglat våg. Bor nu i Götet och vill få lite mer tid på vattnet…

    Jag funderar på att köpa en RRD twintip 2007, efter många goda recensioner från vänner å andra, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha den på 102L eller den på 114L? Jag väger c:a 70kg.

    Man hör ju många som säger att man ska ha en STOR freestylebräda för att lättare komma igång med tricken, men är 114L för stor för mig??? Jag tänkte köra med segel mellan 5,0 och 6,0, men även vara ute dagar då det inte blåser tillräckligt för att plana för att öva in känslan för tricken mm…

    Nån som kan hjälpa mig välja???

    Nån som kanske har en twintip till salu???

    /Hempa

    ola-h svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • simpa

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 12:22

    jag själv som väger 70kg skulle föredra 102 litersbrädan, jag skulle inte palla segla runt på en 114 liters bräda. Du flyter på en 102 liters och twintipbrädorna är breda och korta så en 114 känns för mig väldigt klumpig. Jag kör själv på 105 resp. 104 liter.

    Sen beror det mycket på hur duktig du är, jag har seglat i 10 år så är du inte alltför duktig och vill vara ute lättvindsdagarna så är det 114liters brädan som gäller.

  • olandersson

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 12:38

    Hej !

    Väger själv runt 70+ och jag skulle nästan säga att en 102 är i största laget, är den inte bredare än 64 så är det ok men 114 liter är uteslutet.

    Pallar du vänta lite ( Ett par veckor) så kan du få köpa en Skate 99 2007:a
    Som är i stort sett nyskick, seglad 3 ggr hittils.

  • nek

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 08:54

    Tjena!

    Jag var i samma läge som du förra hösten och körde då igång med freestyle. Köpte mig då en JP freestyle 111 liter -04 och väger ca 75 kg. Har haft jättemycke glädje av den just för att den är så stor, lätt att komma igång med nya trick, planar lätt och är soft att snurra segel på i lättvindsdagar. Nu börjar jag dock bli lite petig och tycka att den känns lite stor och om jag fick välja skulle jag köpa en som är 10 liter mindre, men jag har fortfarande jäkligt skoj på den här brädan…

    Ses på vattnet!
    /Nicke

  • kine

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 15:14

    köpte precis en twintip 102 -07 och måste säga att jag är grymt nöjd. jag väger 82-83 och jag skulle inte vilja ha en större trots att den känns rätt liten vid slag och tacks när det är lite vind.

    kör på 102’an eller skaten för den delen, jag provade en skate oxå och den är grymmeskön den med. lycka till!

    /henke

  • emilvikingstrand

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 18:47

    flare 104. älskar den.

  • basse

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 07:56

    Helt klart skall du köpa den mindre storleken från den tillverkaren du väljer. Väger själv 84 och kör Naish Freestyle 100 och har tidigare kört Playmate 99 utan problem. DEssa har mycket volym i tailen som gör att de även håller för en tyngre schnubbe som jag.

    Rekommenderar varmt Playmate99 från 07!!

  • simpa

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 08:11

    Kanske Drops brädorna som har kommit in på http://www.surfspot.se kan vara något? Dem sägs vara bra, priserna ska man väl inte klaga på heller. Funderar även jag starkt på Stubbyn 100 litern.
    http://www.locs.se säljer också Drops, vet dock inte vad dem har för priser.

    Bicless wrote:
    Stubby 2006 blir 7890:-
    Yeasty 2007 blir 8990:-

    Fena, stroppar, full garanti ingår.

    Kostar runt 1200-1400 Euro utomlands, se typ

    http://www.windstaerke7.de/index.php…s-drops-boards

    http://www.sportmission.com/index.cf…to=1203&pai=88

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 augusti, 2007 vid 10:00

    Tackar för tipsen!! Bestämde mig till slut för en Twintip 2008a, 100L, 238×65. Alltid kul med helt nya prylar.

    Jag får brädan från tyskland i veckan som kommer, återkommer med en recension…

  • simpa

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 10:11

    @Oregistrerad 404491 wrote:

    Tackar för tipsen!! Bestämde mig till slut för en Twintip 2008a, 100L, 238×65. Alltid kul med helt nya prylar.

    Jag får brädan från tyskland i veckan som kommer, återkommer med en recension…

    Kul för dig! Då måste jag bara fråga, vad fick du ge för denna skönhet inkl. frakt etc? Vart beställde du ifrån?

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 augusti, 2007 vid 10:17

    Jag har köpt brädan genom Surf Keppler, 11000:- inkl. frakt hem till dörren. Priserna på deras hemsida verkar inte vara mycket att lita på, man får mycket bättre priser om man ringer eller mailar… Den är dessutom rätt dåligt uppdaterad.

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 10:36

    En fråga: vad kostar den brädan på Surfers Paraside? 11 låter inte så mycket billigare, eller? Speciellt inte med tanke på hur mycket krångligare det blir om det blir om man måste reklamera brädan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny freestylebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.