• Publicerad av baggen på 31 augusti, 2008 vid 11:54

    Tjena, blev just medlem på den här sidan så vet inte om jag skriver i rätt del va forumet…

    Jag och en polare tänkte att vi skulle testa vindsurfing men vi har nybörjare å har inte riktigt koll på vad man skall köpa..
    Har sett några “kit” i diverse butiker men som låg långt över min prisklass.

    Har någon något bra tips, så jag inte köper grisen i säcken.
    Vi är båda kring 185 cm å väger drygt 85-90..

    Fick ett bra erbjudande på en semisinker me utrustning, men de flyter tydligen inte så bra? Har seglat en del så ja har lite koll på vind å segel om någon skulle tro att de gör nån skillnad:S..

    Tack för all hjälp:P

    v-thun svarade 15 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anilson

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 11:56
  • baggen

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 11:59

    Tackar

  • Knatte

    Gäst
    31 augusti, 2008 vid 12:12

    @Baggen 495548 wrote:

    Tjena, blev just medlem på den här sidan så vet inte om jag skriver i rätt del va forumet…

    Jag och en polare tänkte att vi skulle testa vindsurfing men vi har nybörjare å har inte riktigt koll på vad man skall köpa..
    Har sett några “kit” i diverse butiker men som låg långt över min prisklass.

    Har någon något bra tips, så jag inte köper grisen i säcken.
    Vi är båda kring 185 cm å väger drygt 85-90..

    Fick ett bra erbjudande på en semisinker me utrustning, men de flyter tydligen inte så bra? Har seglat en del så ja har lite koll på vind å segel om någon skulle tro att de gör nån skillnad:S..

    Tack för all hjälp:P

    Ni bör ju titta på brädor som har volym på minst 130 liter om ni skall ha lite marginal och helst bredd på minst 65 cm för att göra det lätt för er..:smile:
    Detta var kortversionen av Tips och trick för beggade brädor..

    Börja gärna ända från början i Wikin Här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820

  • carl-r

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 19:48

    Tänk också på att 130 liter slalombräda från 90-talet är svårt att dra rigg på, den sjunker motsvarande en 110-liter freeride från 2000-talet. De flesta billiga gamla brädor man ser på köp och sälj är slalomspett. Problemet är att de är smala och har volymen på höjden. Det blir rangligt helt enkelt.

  • pgvirtual

    Medlem
    1 september, 2008 vid 10:57

    Med 90 kg på vågen så är en 130 liters bräda ganska liten. Visst flyter den, just och just, men man kan inte påstå att den skulle vara användar- och nybörjarvänlig.

    Du skall nog titta på en bräda med minst 150 liter volym, helst litet mera. Själv tycker jag att ett bräde med centerbord ger mycket större möjligheter att lära sig grunderna. Om brädet är bra och modernt så funkar det bra att lära sig plana på också (trapets, fotstroppar, planande gippar).

    När du har tillräckligt med erfarenhet och kunskap kan du sälja din första bräda och köpa en som passar dina egna behov (större, mindre, längre, o.s.v). Du får ut mera genom en sådan strategi!

  • v-thun

    Medlem
    1 september, 2008 vid 14:30
    PGVirtual;495823 wrote:
    Med 90 kg på vågen så är en 130 liters bräda ganska liten. Visst flyter den, just och just, men man kan inte påstå att den skulle vara användar- och nybörjarvänlig.

    Du skall nog titta på en bräda med minst 150 liter volym, helst litet mera. Själv tycker jag att ett bräde med centerbord ger mycket större möjligheter att lära sig grunderna. Om brädet är bra och modernt så funkar det bra att lära sig plana på också (trapets, fotstroppar, planande gippar).

    När du har tillräckligt med erfarenhet och kunskap kan du sälja din första bräda och köpa en som passar dina egna behov (större, mindre, längre, o.s.v). Du får ut mera genom en sådan strategi!

    Visst lär man sig lätt på en nybörjarbräda med centerbord men det är dock inget jag skulle föredra, bara tungt och kämpigt att konka runt med. Gå en kurs och lär dig grunderna och köp därefter en lite mindre bräda eller köp en mindre bräda och en potion tålamod redan från början.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.