Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny inköp av drake

  • Ny inköp av drake

    Publicerad av ursuspolaris på 27 juni, 2010 vid 21:20

    Hej, Jag skulle behöva ett tips,

    Jag har varit inne på att köpa en tolva men så väger jag ganska mycket, i närheten an de 100, så jag undrar om jag skulle satsa på en allround drake är kanske en 14m2 bättre för mig?

    Har dessutom kollat in en 14m2 Ozon Light II 2008. Någon som har nåogt att säga om den som ett bra alternativ för en nybörjare?

    hugeo svarade 13 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 14:24

    tror du kommer få fler dagar på vattnet om du väljer en 14. Komplettera kan du isf göra senare med en nia.

    Ozonen är iaf ett klokt val.

  • svinet

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 15:48

    Kan varmt rekommendera årets Naish Helix 14m2. En snabb drake med bra grunddrag och stort register. Ligger på 94 pannor och använder den mycket sedan jag fick den.

  • plattvatten

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 22:15

    Utan att ta betalt, tipset är en octane 13, köp en ifrån lasurf, så får du en bra bräda inkl.
    Jag väger 103 kg och kör den i allt ifrån 6 till 15 m/s, den är snabb för att vara så stor, riktigt bra bottendrag o har det bästa bomsystem.

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 22:32

    Jag väger 122 kg och kör med Core Riot 13,5 och jag kör från ca 7-8m/s

    Funkar bra för mig, rätt bra drag i draken.

  • mikepunisher

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 06:49

    Jag köpte en Slingshot Octane 13 2010 som första drake och jag väger ca 90 Kg. Kört den i 6-11 m/s och den är och har varit en mycket bra investering. Blev rekommenderad att inte ta denna drake som nybörjare, men jag ångrar inte att jag köpte den. Kompletterade med en till Octane nyss, en 9:a. Jag rekommenderar dessa drakar. Dock har jag inte så mycket att jämföra med, då jag endast testkört ett fåtal drakar. Köpte från LaSurf.

  • yeeah

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 08:16
    Ursuspolaris;618775 wrote:
    Hej, Jag skulle behöva ett tips,

    Jag har varit inne på att köpa en tolva men så väger jag ganska mycket, i närheten an de 100, så jag undrar om jag skulle satsa på en allround drake är kanske en 14m2 bättre för mig?

    Har dessutom kollat in en 14m2 Ozon Light II 2008. Någon som har nåogt att säga om den som ett bra alternativ för en nybörjare?

    jag skulle satsat på en lite större typ 13-14 kvm.

    Vilka drakar är bra för nybörjare? alla! du kan utan problem idag börja med tex fuel eller annan c drake även om de är för “experts only” enligt vissa, sen finns det så klart drakar som är snällare än andra. du ska välja en som passar dig enda möjligheten att avgöra det är att prova!

    Eftersom du bor i lomma skulle jag om jag va du prova så mkt som möjligt, finns med all säkerhet stora möjligheter prova nästan alla märken som finns i sverige.

    Vad körde du på kursen, hur gillade du de drakarna? vad vill du ha för typ av drake, snabbsvängd, högt/lågt bomtryck, enorm/lagom depower, stabil eller ettrig osv…

    Sen kan du kompensera vindspannet med vilken bräda du har, längre bredare mindre rocker gör att du kan köra tidigare…

  • lima-ko

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 10:34

    Jag är beredd att instämma med yeeah att du inte ska stirra dig blind på utpräglade nybörjarkites. De flesta moderna (grovt 2008 och framåt) kites, även C-kites, depowrar jäkligt bra, är lätta att vattenstarta och har bra vindregister.

    Ett bra exempel på att en C-kite nuföritden inte enbart är till för hardcore wakestyle är att både Surfbussen (Kitekraft Sthlm) och Kiteskolan Båstad nyttjar Ozones nya C-drake C4 i skolverksamheten.
    Se vad Kitekraft säger om den här http://www.kitekraft.se/ozone-c4-komplett.html och Mårten på Kiteskolan Båstad här http://www.kiteskolanbastad.se/C4.html
    Ja, de är agent och återförsäljare/teamåkare för Ozone och är självklart lite partiska men om inte C4 passade för skolverksamhet skulle det självklart inte nyttja den.

    Ett annat bra exempel är Slingshot RPM, en “open C-kite” med en minimal bridle precis som C4, några skolor i Australien valde RPM framför nya SS Octane i skolan.
    Naish Torch tillsammans med Liquid Force Hifi Comp är två andra jäkligt fina C-drakar som riktar sig till många fler än de som kör med boots och river av mobes och handlepasses som om de aldrig gjort annat.

    Sen finns det självklart kites som är riktigt jävla hardcore, och därigenom lämpar sig för en speciell sorts åkare, till exempel Flexifoil Hadlow Pro är inte att leka med. En jäkligt fin drake med oerhörd prestanda, men den måste flygas och den kan liknas lite vid ett godståg, den bara drar och drar.

    Nu kanske det låter som jag enbart försöker sälja in C-kites men så är det inte. Jag vill att du ska pröva olika drakar för att DU SJÄLV ska få avgöra vad som passar just dig.
    Pröva Slingshot Octane, på en gång efter går du på Fuel. Pröva Naish Torch och därefter Cult och så vidare.
    Vad det gäller storlek så håller jag med de andra som säger 13-15m, då kommer du få mycket fler dagar på vattnet än med en 12m.
    Låg en jäkligt fin 2009 Naish Cult 15m på Köp&Sälj igår men den måste ha gått på en gång för nu kan jag inte finna den.

    2008 Ozone Light II 14m är en fin drake, körde uppföljaren 2009 Light XC för någon helg sedan, dock en 8m. Den flyger snabbt genom fönstret på grund av sin smala LE och kan således generera mycket kraft om man flyger den aktivt. Jag körde egentligen min RPM 10m men hade gott om kraft även i XC 8m.

    Vad är det för pris på Light II 14m, skick?

  • farbrorfraz

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 10:54

    Instämmer i att du borde prova massa eftersom du bor i lomma.

    kolla med Anders Borste på nolimitsports.se och testa en Vari, Jag kör condor one 12m, väger som du, och har varit väldigt nöjd med den i de skånska vattnen. Condor är en C-hybrid med massa bottendrag och den är stabil som tusan. Vari har även en delta, Vulcan. Testa den med!

    Testa allt, för tusan, vad man gillar är personligt och vad som är bra beror inte på märket, det beror på vad du gillar och trivs med. testatestatesta, du bor i ett perfekt test-ställe!

  • ursuspolaris

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 21:40

    Gott! Tusen tack för alla tips!

    P.S. jag blem omhunnen till Ozonen men det finns fler drakar där ute… D.S.

  • skotten

    Medlem
    30 juni, 2010 vid 15:03

    the Kitetour will be in Lomma in a couple of weeks, you will get a chance to try loads of kites and make a good deal face to face with the dealers, make sure you come say hi to us, I have a 14 sitting here doing not much ; )

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • hugeo

    Medlem
    30 juni, 2010 vid 22:47

    har en fakkin najs 14kvm rippha till salu, 2009a för 5papp med bom..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny inköp av drake

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.