Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ny motor i bussen

  • Ny motor i bussen

    Publicerad av getwet på 1 april, 2006 vid 17:24

    Det skrivs en hel del om surfbussar här, oftast om fel i tekniken, frågor om hur koppla samt inredning.
    Sällan någon som beskriver eller vad man gjort med maskinen i bussen, lite roligare grejer än att bara laga fel…..kanske..för en del är det möjligen roligare, för andra totalt boring.

    Men eftersom det nu finns ett antal vans här inne med riktiga grejer i kanske det finns några som har intresse för äkta muller….

    Så därför bifiogar jag nu ett par bilder på motorn som just nu skruvas ihop för att inom några veckor hamna i min favorit, de flesta av er vet nog var någonstans!

    Motorn är en smallblock 350 (5.7liter) Goodwrench. Rätt bestyckad ska den leverera ca 330hk och ett vrid på ca 450-480Nm. (fabriksuppgifter)

    Har nu monterat på ett insug Edelbrock Performer som levererar bäst mellan 1500-5500 varv….perfect! Ovanpå insuget sitter numera en Rochester Q-jet750cfm bestyckad för min Corvette innan modifieringen skedde, väldigt snällt bestyckad iofs, till att börja med, så får vi se sedan. Det troliga är att det blir en Edelbrock förgasare istället eftersom den är lättare att konvertera om till E85. Men först ska vi ha igång motorn och kolla att allt fungerar som det ska.

    Headers är på ingång men lite tveksam, det låter så inåt he….. med dom på plus att man måste efterdra stup i kvarten. Alternativet är samma grenrör som till Corvette. Dom har ett mycket bra flöde trots gjutjärn men det är dubbla priset.
    Ny fördelare HEI ACCEL ska på, en MSD ignition box för betydligt mer skjut i tändningen står på önskelistan.

    Så inom nägra veckor ska den sitta där, och blir den klar till Kristi himmelsfärd så kommer den till ön, lyssna då efter ett riktigt rappt muller…..
    Förresten så kommer det nog två stycken vanar in på parkeringen, den som står utanför garaget ska också ned till ön, och om Dr Masse och jag får som vi vill är den nog grisrosa vid det tillfället med hjärtan på……

    Så nu hoppas jag att den som iaf är intresserad kanske fått en kick och gör något kul med sin van innan säsongen, oavsett om det är inredning, lack eller motor.
    P.S Såga att Persåkers Speedshop hade trimchip till 305 och 350 maskiner från 1987 och framåt för 1200 riksdaler…..

    surfridern svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • santawasasurfer

    Medlem
    2 april, 2006 vid 18:05

    ojoj vad vackert.. älskar v8.. 350 är en underbar motor. jag och polaren köpte en 240 en gång och stoppade i en 350 small block vilken rolig leksak.håller på med en opel olympia, tidigt 50tal, som får sig en 454 cui.. som sagt v8 power

  • sumo

    Medlem
    6 april, 2006 vid 14:42

    Mysigt! Har en MSD 6A Till salu 1500:-

    Msd 6a Ignitionbox:

  • surfridern

    Medlem
    11 april, 2006 vid 21:47

    Japp jag har ju då en trimmad volvomotor i min vw buss 😀
    d-kam
    planad och portad topp nyslipade ventiler mm
    för tillfället så sitter det en förgasare på då min insprutning inte riktigt är komplett. tyvärr så är det bara en mekanisk insprutning.
    jag kan ju säga att det känns en jäkla skillnad på 80 hk och 120 hk som jag har nu och 150~170 hk som jag kommer att ha när jag är klar med bussmotorn 😀 😀

    varför kör du förknasare på din V8? skaffa ett elektroniskt sprut istället så får du mer hästar och lägre soppaförbrukning. åh då ett mapbart system så du kan ställa allt själv åh slippa dyra färdigprogrammerade chip.

  • getwet

    Medlem
    12 april, 2006 vid 17:26

    Trimchipet jag skrev om är inte till min egen buss, det var mer en rekommendation till de som har nyare modeller.

    Varför har jag då inte insprutning i min egen???? Det undrar jag också ibland, men det finns faktiskt förklaringar.
    Bilen är så pass gammal så på den tiden fanns det inte insprut på standard bilar. Min är med andra ord en förgasar bil från början, och att sedan bygga om den till insprut blev lite för stor operation enligt mig.
    Ytterligare en orsak är min bakaxelutv. som knappast är en bränslebesparare, det har dock kommit nu de senare åren nya fabrikat på utväxling med lite roligare grejer, kikar på det. Min automat är enbart treväxlad……Så slutkontentan av det hela blir detta. Ska jag montera in insprut och få ned bränsleförbrukningen bör jag även fortsätta med utväxling samt se till att det kommer i en 700låda för att utnyttja hela paketet. Då blev det stort helt plötsligt….men kanske någon dag sitter det där en TPI som jag suktar efter! Men det är inte bara att klistra dit den.

  • janne

    Medlem
    12 april, 2006 vid 21:09

    mmmmm, härligt att se getwet..
    RAW POWER;)
    Väntar på att hitta min ögonsten..
    Hoppas du har monterat till Kristiflygare, måste bara få kolla in den då;)

    ha det super//

  • surfridern

    Medlem
    13 april, 2006 vid 00:22

    nä precis. jag har själv förgasare och världens jäkla utväxling på min vw buss. men jag ska i alla fall byta till insprutning då jag ändå vinner på det. tyvärr bara mekanisk men det är ju bättre än förgasare i alla fall åh så kräver min kamaxel att jag har det. men motorn drar mindre soppa och får mer effekt ändå fast man har en icke så optimal slutväxel. själv så skulle jag vilja ha ett programmerbart sprut som är mapbart. för då kan man ju göra vad som helst till slut. men att stoppa i en tpi motor i din buss vore ju trevligt =) det som är jobbigt är väll att flytta över styrboxen och rensa ur kabelhärvan från den bil som du tar sprutet ifrån. om man inte bygger styrboxen själv då förståss.. denna styrbox är jag sugen på. http://shop.vems.hu/catalog/index.php?cPath=1

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2006 vid 18:43

    En av mina svaga sidor här i livet, förutom att snurra segel är el……både svag och stark. Får hybris bara jag ser en kabel så insprut får nog mogna ett tag. Kanske högskolan har någon kurs:wink: Jag ska ändå anmäla mig snart till högskolan, då kanske man skulle ta en 20 poängare i ellära……passa på liksom för att få ett insprut!

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2006 vid 18:49
    janne wrote:
    mmmmm, härligt att se getwet..
    RAW POWER;)
    Väntar på att hitta min ögonsten..
    Hoppas du har monterat till Kristiflygare, måste bara få kolla in den då;)

    ha det super//

    Jag räknar med att det ska bli klart, och om ingenting krånglar (håll tummarna) så kommer den till Öland. Just nu är hela fronten borta och nästa steg är att lyfta ut gamla trötta snurran. Lite nya prylar ska beställas såsom fördelare, kylare och lite annat småfnul. Hoppas att den sitter i om ca 2 veckor för att sedan testas av och kolla att allt lirar som det ska. Vet att det brukar bli lite bekymmer vid sådana här arbeten nämligen, brukar inte vara 100 på första försöket. Men spännande är det……

  • surfridern

    Medlem
    13 april, 2006 vid 19:55

    men el är inte så krångligt om man tänker efter lite och det mesta går att lösa om man vet att “volt x ampere = watt” och sen ohms lag på det. de två formlerna funkar att lösa det mesta med åh så får man hålla koll på alla kablar vilken som är vilken. men jag vet, risken att det kan bli fel känns ändå ganska hög och man vet inte var man ska felsöka riktigt om något blir fel. du får väll posta det här på konfen då åh satsa på en tpi motor under nästa vinter då så du får lite tid på dig att bekanta dig med elektroniken först. jag ska sätta mig in i hur jag ska lösa insprutningsfrågan på min buss.. jag vill ju ha något som funkar riktigt bra. gärna med lamba sond åh triggerhjul åh hela skiten föresten =) fast allt kostar ju har jag märkt…

  • bladis

    Medlem
    14 april, 2006 vid 16:31

    Kul med ny motor i bussen… Finns ju en hel hoper roliga kammar att stoppa
    i för att få den att bete sig som man vill….Ungefär som man väljer mellan fenor…
    Min andra hobby när det inte blåser är att få hyfsatt skick på min Chevrolet Impala 62 2DHT…
    Funderar lite på att skaffa en surfbuss… En Cheva är nog det det självklara valet…

  • surfridern

    Medlem
    14 april, 2006 vid 22:08

    hehe, V8 är jäkligt kul att pyssla med. kul med impala oxå, du skulle haft en hgw så du kunde fått in alla surfprylar utan problem i den. fast impalan är ju så bred så du kanske kan lägga allt i baksätet ändå 😉 vilket skick är det på den? vilken cheva ska du ha sen när du ska skaffa buss då? själv så prioriterade jag bränsleförbrukningen på min då jag ligger under litern på landsväg.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ny motor i bussen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.