Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ny på snökite?

  • Ny på snökite?

    Publicerad av skajvoker på 28 december, 2010 vid 21:32

    Mors, är riktigt sugen på att börja med snökite. Skulle gärna vilja ha mer koll innan jag skaffar prylar.
    Är det någon som har lust att dela med sig av synpunkter på och erfarenheter av utrustning?
    Typ av skärm, storlek osv… Julvikten ligger runt 70 pannor.:santa:

    skajvoker svarade 13 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    28 december, 2010 vid 23:27

    Enklast för att få svar på frågor på utrustning är att fråga lite mer specifikt.

    Men kan börja med en motfråga:) Kör du kite på vatten redan? Om inte är det bästa tipset att ta en kurs. Du får massor av bra kunskap om kites, får chans att prova på olika samt lära dig massa om säkerhet!

    /Kalle

  • skajvoker

    Medlem
    29 december, 2010 vid 09:47

    Tackar Kalle!
    Nej ,har aldrig kört kite på vatten.
    Tänkte kunde vara fiffigt att börja på vintern så man slipper momentet med att hålla sig flytande. En kurs kanske inte är så dumt. Brukar annars föredra att skaffa prylar och köra trail and error, får se hur jag gör, tack i alla fall 🙂
    Ha en bra dag!

  • cortex

    Medlem
    29 december, 2010 vid 10:18

    Om du ska köra trial-and-error så skaffa en *liten* trainer-kite (typ 2 kvm) och se till att hålla dig långt från annat folk och byggnader.
    Om du skaffar dig en stor kite och börjar köra trial-and-error så är risken rätt hög att du hamnar på sjukan.
    Men varför hålla på och bränna en massa kite-dagar på att återuppfinna hjulet? Ta en kurs på en dag så kan du börja ha skoj med en gång istället för att göra massa smärtsamma och dyra missar.
    Säkerthetstänket vid kite ska vara mer åt flygplan än åt roddbåt… om man säger så.

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    29 december, 2010 vid 10:36

    som kaj sa, trial and error funkar strålande på saker som snowboard, skateboard mm men kanske inte det smartaste för att lära sig fallskärmshoppning, dykning, flygning, kite mm. Självklart funkar det, hur skulle annars alla pionjärer inom områdena börjat? Dock har det gått åt en hel del folk på vägen….

    Så du borde gå en kurs helt klart. Eller skaffa en liten trainer och börja med, nackdelen är att du då för köpa en liten kite för ett par tusen kr som du sen inte kommer ha någon större nytta av förrän när du ska lära polarna.
    För att köra och ha kul behövs nämnligen en större kite och det är inget man provar lite för skoj skull sådär.

    Men vill du ändå göra det så säljer både jag och kaj finfina trainers. 🙂

    Jag har också två beg lite större kites som funkar grymt att köra både på snö och vatten sen. Men ska du köpa för du lova att gå kurs. 🙂

  • skajvoker

    Medlem
    29 december, 2010 vid 14:23

    Tackar för responsen, jag är övertygad.
    Jag får helt enkelt börja med en kurs 🙂 och ta det vidare därifrån.
    God fortsättning och Gott Nytt År!

  • milkman

    Medlem
    29 december, 2010 vid 19:01
    Skajvoker;643149 wrote:
    Tackar för responsen, jag är övertygad.
    Jag får helt enkelt börja med en kurs 🙂 och ta det vidare därifrån.
    God fortsättning och Gott Nytt År!

    Vi hjälper dig gärna. http://www.kiteakademin.se. Säkert någon som kan lära dig nära dig 🙂

  • farbrorfraz

    Medlem
    30 december, 2010 vid 18:03

    Hej!

    Vi har kurser uppe i Tärnby, om du råkar vara i närheten! Finns här hela säsongen, och kommer att ha både tubekites och foils i skolan och till uthyrning! Välkommen i kite-världen! Ta en kurs och kör hårt!

    Mvh
    Anders Modin

    http://www.tarnabykite.com

  • skajvoker

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 08:07

    Mors,
    Tack för alla bra synpunkter. Tog en kurs och är helt övertygad om att det är helt rätt sätt att börja 🙂
    Har fått en del insikt i vilka krafter man lirar med och framför allt vikten av att lära sig rätt teknik från början.
    Trevlig Helg!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ny på snökite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.