Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny på vågor!

  • Ny på vågor!

    Publicerad av henric på 25 juli, 2011 vid 14:31

    Jag har nu testat vågor för första gången och såklart fastnat för det. Just nu har jag Ozone Catalyst 6:a och 10:a. Jag har sedan jag bytte från SS Rev tyckt att Catalysten är lite slö och funderar nu på att köpa SS Rally. Bra eller dåligt?

    Jag ska köpa en vågbräda också och har tänkt mig beg. till att börja med. Vilken storlek och märke kan passa en dvärg på 174cm och 67kg?

    Tacksam för alla svar.

    //Henric

    henric svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 14:58

    Definera slö? Llångsam, ingen power, lite bomtryck eller vad?

    Jag kör numer SS RPM men min första kite var en SS Rev och en Best Horaoo, nej, Waroo hette den nog, sen Flexifoil Neutron. Jag har kört Ozone Light XC 8 m (föregångaren till Catalyst) en del och även C4 men slö är enligt mig verkligen inte ett ord som beskriver någon av dem. Ozones bom ligger i framkant vad det gäller allt tycker jag och kiterna är riktigt jäkla fina, både sett till kvalité och flygegenskaper. Om man ska påpeka något är det kanske att de inte har speciellt mkt bomtryck, men det är ju egentligen bara skönt, man kan fortfarande känna var kiten befinner sig utan problem men man slipper tennisarmbåge.
    Jag har enbart kört brorsans Rally 12 m några repor och den kändes då rätt lik Ozone vad det gäller bomtryck åtminstone, något annat kan jag inte kommentera på en sådan kort session.

    Vad det gäller vågbrädor finns det många som kan otroligt mycket mer, Yann, Sourra, above_the_law med flera. Det beror på vart du kör, om du ska köra med stroppar eller ej, vad du väger och så vidare plus.

  • henric

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 15:01

    Som sagt helt ny på vågor och vet inte än vad jag klarar av vad gäller brädor.
    Jag har fått för mig att Catalysten är långsammare men kan ju ha fel.

  • tobbelindholm

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 15:53

    Naish Custom 6’2 är kanon bra bräda både i storlek och att åka på, är ny på vågor själv och hade en renodlad vågbräda innan som var 6’4 och när ja körde bort en fena på den så köpte jag en naish och de är som natt och dag. ja kör med främre strapen monterad vilket gör de mycket enklare att komma igång!

    men jag är inget ess på vågor så har igentligen bara testat dom två jag själv haft.

  • yann

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 16:39

    Om du i övrigt är nöjd med Ozone så ska du prova den nya Ozone Reo som precis släppts. Inte kört den själv men den är specifikt gjord för vågor och lär vara lite snabbare än Catalyst som nog en del kan tycke är lite för snäll. Det är ju olika vad man vill ha i en vågkite.

    Om du letar efter en kitevågbräda och inte en vanlig vågbräda så tycker jag Cabrinha Skillit 5’6″ är den som är intressantast på marknaden just nu. Inte själv testat där heller men alla som har den verkar skitnöjda.

  • henric

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 07:40

    Ozone Reo låter ju bra. Var hittar man denna?

  • bladesurfer

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 07:58

    Finns hos http://www.surfbussen.nu snart…..

    Reo6.jpg

    Fick ca 1h med på Reo 6:an söndags. Blåste tyvärr lite för lite för att göra den rättvisa men är klart positivt överaskad.

    Snabbaste drake jag testat hittills.
    Extremt enkel i styrning och känsla.
    Kände precis vart den låg i fönstret.
    Mycket bra bottendrag för sin strlk.
    Extremt stor skillnad i kraft när man drog in/släppet ut bommen vilket är perfekt till
    “Park and surf”. Gick bra att släppa draken för att fokusera fullt på vågen.
    Hängde stabilt i luften trots byig vind.
    Allt kändes väldigt enkelt och okomplicerat.
    Måste testa mer…..
    Vad ligger den i pris ?

  • skanepaul

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 10:11

    Annars är nog Rally ett ypperligt alternativ!

    Är väl i princip gjord för vågor.

  • above_the_law

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 10:56

    Ang bräda så spelar det ju faktiskt inte så stor roll när man är nybörjare.
    Några korta tips:
    1. Fråga dig själv om du vill använda vågens kraft eller kitens kraft mest? Mer åt vågens = BRED och kort med lite rocker för vanligaste svenska förhållandena (små branta och rel slöa vågor). Lite längre och smalare med lite mer rocker både bak och fram = bättre att ta höjd med samt stabilare i högre farter och större vågor.

    2. Fråga dig också vilken budget du har? Vill du först komma över en relativt billig men bra deal så köp en vanlig begagnad/ny våg-surfbräda med ca måtten Längd: 5.10 – 6.2 Bredd: 18 1/2 – 21 Tjocklek: 2 1/4 – 2 1/2. En bra sådan kostar mellan 1500 (beg.) – 5000 sek (ny). Köp sedan footpads med inserts för fotstroppar från t ex http://www.magicseaweed.com (Surftech) och limma på decket. De sitter som berget (förutsatt att däcket är helt rent och fritt från surfvax och annan skit)! De kostar ca 5-600 sek har jag för mig inkl skruvar och stroppar. OBS! Jämför totalkostnaden (ca 2-3000 sek) med t ex en Skillit för 6999 sek!
    OBS! Köper du en begagnad bräda så kan du enkelt se var brädans “sweet spot” är (där du vanl ska ha framfoten) då det är mer slitet där och ev lite inbuktat. Jag rek dig att börja köra med EN footstropp FRAM och ingen bak. Den bakre kommer bara göra att du står fel och alltför statiskt. Tag sedan bort även den främre så fort du känner att du börjar behärska det hela, så kommer du bli mycket duktigare SURFARE snabbare.
    När du sedan vill börja köra utan stroppar eller sälja brädan är det “no harm done” på brädan.
    När du vill börja göra airs så kan det vara idé att lägga på ett lager glasfiber och epoxy i både däck och botten för att brädan ska hålla för hårdare landningar (om du nu har brädan kvar då).

    3. Fråga dig även om du kommer att ha brädan till vanlig vågsurfing också. I s f bör den för svenska förhållanden vara av det lite tjockare slaget (mer volym) särskilt under bröstet när du paddlar in, samt väldigt lite rocker d v s mer som en fish. Jag gillar dock inte breda retro swallow tails då de är svårare på backhand. Dessutom är det bättre om med sk S-rails (smala längst ut och mycket volym in mot brädans stringer/mittlinje) när man ska kita för annars är det svårt att anv kanten när du vill ta höjd mm.

    Ahhh, nu måste jag göra lite nytta här hemma efter 10 dagar epic surf och kitesurf i DK:-)
    /Nicco

  • henric

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 12:51

    Tackar för svaren! Får läsa detaljerna efter jobb med tanke på omfattningen 🙂
    Jag tror att jag ska ta och leta upp en beg. allroundbräda med fotstroppar. Som det är nu har jag grymt svårt att se hur jag ska lyckas utan 🙂 men det löser väl sig med tiden. Den bakre kan jag ju ta bort som du skriver Nicco.
    Jag tänkte börja köra på plattvatten och känna mig för när jag väl hittat bräda.

    När det gäller kiten så ska jag försöka hitta demo här i Skåne på Rallyn och Reon.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny på vågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.