• Publicerad av malibu på 18 maj, 2015 vid 13:00

    Jag tänkte succesivt börja fasa ut mina gamla grejer och skaffa mig en skinny mast, ny bom och några segel.

    Men, jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag vet inte om min ekonomi tillåter att jag köper allt på en gång. Och det här med segel… Jag är inte alls med på skillnaderna mellan antalet lattor m.m.

    Jag skulle vilja ha en tight liten uppsättning prylar. Typ ett segel för lite mer vind (kanske 4.5-4.7) och ett för lite mindre (typ 5.3). Jag har ett hyfsat nytt 5.6 och 6.4 om jag vill ut i sjöbrisen så där få de gamla prylarna gälla.

    Jag kör på en Quatro Twin 92l, och är väl strax efter nybörjarstadiet. Kan vattenstarta med lite tur, har börjat leka med gippar, men kan inte sätta dem, men antalet kastfall blir åtminstone något färre varje gång jag är ute 🙂

    Kör främst i Läjet, så det blir en del vågor, vare sig jag vill eller inte…

    Så, vad ska jag leta efter?

    staffomania svarade 8 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • erree

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 14:01

    5.3 och 5.6 ligger helt för nära varandra, i princip samma styrka för båda seglen. Kanske 6.4-5.6- 5.0-4.2 så har du ett stor register med din vågis! Ju mer kol i masten desto bättre, gör sjuk skillnad! Du kan hitta nya segel rätt billigt om du kikar runt lite, behöver knappast vara 2015 modeller, 2010 framåt duger fint! Antalet lattor påverkar känslan i riggen, 5-lattade kan väl lite förenklat sagt anses vara lite mer stabila än 4-lattade, men då lite tyngre också. 4-lattat är mer manövervänligt. Men väger du över 90 pannor hade iaf jag kört 5-lattat hellre. Jag kör 4-lattat och tycker det gjort seglingen enklare!

  • spinl

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 15:16

    Jag har kört med 4.2 – 4.7 – 5.3, täcker in det mesta man vill ha i Läjet om man väger runt 80-90 kg. Går att hitta rätt billiga och nästan nya segel om man hänger lite på köp och sälj och kollar gamla demo-ex i butikerna. Har köpt till ett 3.7 som komplement för dagarna med lite mer drag i.

    Kör på 5 lattor på de större storlekarna och 4 på 4.2 och 3.7. Min känsla var att segel med 4 lattor blev lite för sladdriga i de stora storlekarna (om man väger lite över 85 kg). Men det kan säkert skilja mycket mellan olika modeller.

    Eftersom du redan har ett hyfsat nytt 5.6 skulle jag köpt till ett 5.0 och 4.5 till att börja med.

  • malibu

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 15:23

    Tackar!

    Kan tillägga att jag väger ca 70.

  • malibu

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 15:25

    Är det vågsegel jag ska kika efter?

  • spinl

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 15:36

    Oj, jag inbillade mig att du skrev 90 kg/s. Tror fortfarande 5.0 – 4.5 är rätt men det hade troligen behövts 4.0 eller 3.7 för dig en dag som igår.

    Finns säkert mer erfarna som kan svara angående segeltyp men jag har kört (och lärt mig) på vågsegel. Har du Läjet som hemmaspot är det ju ändå i vågorna du kommer hamna. Kan kanske vara värt inte inte köpa de mest slimmade seglen som relativ nybörjare, tag gärna något som tål lite mer stryk typ np combat eller naish force eller liknande (dom två som jag kört med).

  • malibu

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 18:13

    Ok, tackar!

    Den andra frågan då. Hur funkar det med gammal mast/bom till nya segel, och vice versa?

    Jag kommer inte köpa allt på en gång, så var ska jag börja?

    Jag har ett gammalt 5.0 för blåsigare dagar.

    Ska jag byta ut det eller mast först?

  • bicless

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 20:44

    Vad har du för mast och bom? Passar masten seglet med böjkurvan och har 50% kol eller mer tycker jag du kan behålla den. Så när du köper seglet bör du veta märket på masten och vice versa så det blir ungefär samma böjkurva. Man känner inte så jättestor skillnad på en dyr och billig bom om man är nybörjare så den kan du nog vänta med att byta lite (börja med fler segel eller mast) om bommen funkar ok.

  • malibu

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 08:17

    Hur vet man vilken böjkurva mast/segel har?

  • staffomania

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 10:45

    @malibu 733015 wrote:

    Hur vet man vilken böjkurva mast/segel har?

    http://www.unifiber.net/2014/mast-selector

    Tänk bara på att välja rätt år då vissa master bytt böjkurva genom åren.

  • malibu

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 15:40

    Hmm… Jag verkar ha en fiberspar-mast, 30% kol. Finns inte med på listan. Vet inte ens om märket finns längre.

    Gissar att det innebär att jag bör skaffa en ny… 🙂

  • staffomania

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 16:55

    @malibu 733030 wrote:

    Hmm… Jag verkar ha en fiberspar-mast, 30% kol. Finns inte med på listan. Vet inte ens om märket finns längre.

    Gissar att det innebär att jag bör skaffa en ny… 🙂

    Mina fiberspar har i alla fall Constant Curve.

  • malibu

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 18:18

    ok, tack.

    Vad är egentligen skillnaden på de olika kurvorna? Finns det någon som passar mig bättre/sämre?

  • erree

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 07:12

    Skillnaden är väl hur masten böjer sig, hardtop har styvare topp, flextop flexigare topp, o constant curve en mer konstant böj över hela längden. Många som argumenterar om vilken som e bättre, men egentligen är det enda viktiga att masten är rätt för seglet o vice versa! Många märken som gått mot Constant Curve senaste åren (Maui Sail, Naish) så har du en CC-mast så har du flest valmöjligheter.
    Det är ett riktigt träsk det här, det gäller att man tänker genom ordentligt hur man vill bygga sitt segelregister, så man har valmöjligheter med olika märken o inte fastnar med en sorts mast och ett sorts märke typ.

  • Aquario

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 08:26

    Det bästa är väl att bestämma sig för ett fabrikat som man trivs med och som sålt mycket de senaste åren så att det är relativt enkelt att få tag på begagnade prylar. Om det sedan finns en lokal handlare i närheten är det ett plus om man behöver reservdelar akut. Jag tycker att masten är en av de viktigaste komponenterna i riggen, så där skall man inte snåla, det kan vara stor skillnad i känslan mellan att rigga på en dyr eller billig mast, får man inte tag på något begagnat kan det vara värt att köpa ny mast och hålla en lägre budget på seglen.

  • gustav1980

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 10:52

    Jag har använt sc8 och sc10 en hel del och nu testade jag sc6 men kan faktiskt inte påstå att jag upplever någon skillnad, kanske sc6 är good enough för min segling. Däremot fick jag möjlighet att låna en dyr och tunn kolfiberbom förra helgen och där upplevde jag stor skillnad i känsla mot mina billiga alubommar. Kanske sparar in några kronor på masten nästa gång och lägger pengarna på bom…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.