• sailortrash

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 11:07

    samma, märker ingen skillnad på kolhalt – eller böjkurva för den delen heller…däremot rekommenderad styvhet (IMCS) märker jag direkt skillnad på, men det är ju inte so ofta man behöver välja där…

  • Aquario

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 11:25

    Jag bytte från Simmer SC-6 till Simmer SC-RDM 430 förra säsongen, vet inte om det bara är inbillning men tycker mig uppleva en något tidigare planing och bättre respons i seglet, och går man från SDM till RDM borde faktiskt segelytan öka något eftersom mastfickan plattas ut bakom masten.

  • malibu

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 16:44

    Ok, det börjar klarna lite. Får nog helt enkelt välja och köra på det.

  • bicless

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 19:09

    Samma fabrikat på mast och segel är inte alls nödvändigt, bara om man har race/tävlingsprylar. Vi testat ofta olika fabrikat på mast och segel, funkar perfekt. Men bra hålla koll om man skall ha cc (constant curve) ft (flextop) eller ht (hardtop). De flesta segel presterar dock utmärkt även med en mast som inte är exakt samma. Kört sailloft som är cc i ht master och äldre maisails vågsegel som är ht i cc master. Funkat fint. Hoppa 2 kategorier har inte funkat, typ ft mast på Mauisails. Och racesege och cambersegel kan inbland vara känsliga.

  • malibu

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 15:31

    Ok. Kikat runt lite och det lutar nog åt Simmer Icon + lämplig mast. Om jag inte springer på något beg som passar.

  • staffomania

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 20:40

    @Bicless 733076 wrote:

    Samma fabrikat på mast och segel är inte alls nödvändigt, bara om man har race/tävlingsprylar. Vi testat ofta olika fabrikat på mast och segel, funkar perfekt. Men bra hålla koll om man skall ha cc (constant curve) ft (flextop) eller ht (hardtop). De flesta segel presterar dock utmärkt även med en mast som inte är exakt samma. Kört sailloft som är cc i ht master och äldre maisails vågsegel som är ht i cc master. Funkat fint. Hoppa 2 kategorier har inte funkat, typ ft mast på Mauisails. Och racesege och cambersegel kan inbland vara känsliga.

    Har du någon gång prövat köra en ft-mast på ett Sailloft-segel? Har nämligen en 100% kol mast som är ft och funderar på om den är bättre med Sailoft seglet än min 20% cc mast.

  • bicless

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 22:32

    Ja, tyvärr funkade det inte så bra när jag provade för 3-4 år sen men enligt sailloft så skall det funka bra på nyare sailloftsegel. Känns inte som nått säkert kort men har du en sådan mast skadar det inte testa. Det kan absolut funka finfint.

  • sailortrash

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 08:45

    ja testa. alla segel flexar mer eller mindre i toppen, flex top är på sätt och vis en “naturlig” design så det skadar sällan med lite mjukare topp. Sen beror det ju på hur luffen på segelt ser ut också, på små segel är ju luffen rätt rak oavsett märke, spec. på segel som tolererar variotopp. Det är ju inte mkt böjkurva att tala om egentligen.

  • staffomania

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 10:05

    Får väl som sagt pröva detta gäller en 430mast och chamberlösa segel.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.