• Ny RRD FSW

    Publicerad av cosmosurfer på 20 oktober, 2012 vid 15:11

    Hej! Funderar på att skaffa en 2012 FSW RRD. Har en Firemove 110 vilket är en fantastisk bräda. Behöver nu också en ny mindre bräda för blåsigare dagar. Finns det någon som provat båda brädorna och kan yttra sig om det är för nära med en 102 l eller om 96 kanske är lämpligare. Väger 70 kg.

    cosmosurfer svarade 11 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rrd

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 15:28

    Jag tycker att du ska välja 96, en FSW funkar bäst i rätt storlek, bredd o volym i förhållande till seglaren. Kan annars kännas lite stor o studsig och den planar så tidigt.

    Min Firemove 100 och FSW 84 kompletterar varandra perfekt.
    Jag tycker att du ska fundera på ännu mindre modeller.

  • oscar

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 16:07

    I vilka vindar kör du med din firemove och vilka segelstorlekar? I vilka vindar vill du köra med FSW? För din vikt skulle jag max gå på en 84 om du vill kunna ha bra kontroll men det beror givetvis lite på din förmåga också.

  • cosmosurfer

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 16:46

    Tack för svar! Firemoven använder jag i lättare vind med segel 6.0-7.5. Vill gärna ha en bräda som tål lite blåst och vågor.

  • rrd

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 16:54

    Jag använder min 84a med 4.7-5.9, perfekt för 5.0-5.3, komplettera gärna med en mindre fena, 23 cm . Jag väger 72 kg.

  • oscar

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 16:59

    Om du inte behöver kunna dra rigg så skulle jag efter det du säger satsa på en 84a eller mindre.

  • cosmosurfer

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 17:29

    Kanske skall tillägga att jag egentligen är en lättviktsräka på 62 kg och är på väg ner dit igen.

  • andreasm

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 15:31

    Kör själv på en 96 liters men väger in på runt 90 kg. Kör den företrädesvis med 5,9 till 5,0. Tror definitivt att du du kan satsa på en mindre storlek.

  • cosmosurfer

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 19:05

    Intressant! Börjar nästan tro att jag skall skaffa mindre än 96 l. Men 90 l är brandgul! Oj, vilka problem man brottas med!

  • cosmosurfer

    Medlem
    18 december, 2012 vid 20:04

    Tack för alla svar. Skrev fel på vikt, väger runt 62 kg och inte 70-72. Ni som har 90 liters brädan, går den att ploga in på när vinden lagt sig och går den att dra rigg på?

  • mikaelrexander

    Medlem
    19 december, 2012 vid 07:38

    Hej Jag har en 110 firemove och en 96l rrd fsw. För mig funkar det fint. Men jag väger 80kg.
    Jag kör fire move med 8,2 – 5,7 och fsw 5,7- 4,2. Men eftersom du väger mindre så hade jag satsat på en mindre fsw.
    För mig så funkar det att ploga in på fsw men det är svårare än med firemove. Dra rigg fixar jag inte på Fsw. Men det är nog bara övning som gäller.

  • dr-masse

    Medlem
    19 december, 2012 vid 08:06

    Definitivt mindre än 95 liter. 84 låter fint, du kan ta ännu mindre bräda med din vikt.

  • jester

    Medlem
    19 december, 2012 vid 10:31

    Ja, herregud! Ta den minsta dom har, om du är såpass lätt! I vågor och lite hårdare vind behöver du inte dra rigg ändå, kommer bara kännas stor på tok för tidigt!
    Nu för tiden kör jag mest Slalom och speed, men förr i världen hade jag faktiskt en FSW, och jag som väger en bra bit över 100kg körde med en 91l och den gick igång förvånansvärt tidigt. Men även den brädan kändes stor när det började blåsa på riktigt…

  • cosmosurfer

    Medlem
    22 december, 2012 vid 12:35

    Hej och tack för alla svar! Det blev en knallbrandgul 90 l ltd. Mindre än jag ursprungligen tänkte och större än vad somliga här rekommenderat. Blir kanske en mindre bräda den dag gipparna sitter bättre. Önskar er alla en god och blåsig julhelg!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.