Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny väder app

  • Ny väder app

    Publicerad av mtias på 28 mars, 2015 vid 17:54

    För den som vill ha dalarömätaren på telefonen med alla andra fyrar som visar vinddata(endast sådana med vind och inga ström etc) så släppte jag precis min app Kustväder i v2.

    Nu kan man precis som i ViVa lägga till favoriter, man kan konvertera m/s till knop, etc etc.

    Anledningen till att jag byggde denna app är för att jag vill ha en helhetssyn över fyrarna direkt. Alltså slippa mellansteget med att klicka in på en fyr för att se mätvärdena.

    Appen finns för android och kan tas ned här: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kahoona.coastweather.v2.

    Den kräver inga särskilda rättigheter för utom att kunna läsa ifrån minneskortet vilket krävs för att google maps ska fungera. Fördelen med denna app är att den kan byggas ut till fler mätstationer efter surfarens intresse.

    mtias svarade 9 år sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mankan

    Medlem
    28 mars, 2015 vid 22:18

    Färgen i rutan. Är det samma som windguru?
    Smidigt med favoriterna direkt 😀

  • mtias

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 10:30

    @Mankan 731739 wrote:

    Färgen i rutan. Är det samma som windguru?
    Smidigt med favoriterna direkt 😀

    Japp det är samma 🙂 Tänkte att jag skulle skriva en info ang färgerna i appen men har inte hunnit.

  • callevader

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 19:44

    Hej låter bra kanon! Kommer den för Ipone månntro?

  • mtias

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 09:25

    @Calleväder 731752 wrote:

    Hej låter bra kanon! Kommer den för Ipone månntro?

    Kul : ) Tyvärr har jag ingen utvecklingsmiljö för iPhone(då det kostar pengar vad jag vet). Men kanske att jag bygger en htmlvariant av den.

    Sen vill jag passa på att förtydliga en sak:
    Jag kan se att många använder sig av den gamla kustväderappen, trots att den inte fungerar längre.

    När den skrevs för många år sedan hade jag ingen tanke på att den skulle bli så populär; nu när jag skrev den nya hade jag lyckades glömma bort lösenordet till certifikatet som man signar sin app med innan man lägger upp den på google play.

    Detta medför att man måste ladda ner den nya appen(sök på kustväder på google play) för att den ska fungera igen. Den gamla kommer alltså inte att bli automatiskt uppdaterad eller fungera igen eftersom den inte är signad med samma certifikat och för att datat har ändrats.

  • mtias

    Medlem
    2 april, 2015 vid 20:02

    För er som undrat om kustväderappen kommer till iphone slängde jag ihop en htmlvariant av den.

    Den saknar att se på karta, lägga till som favorit etc men den har en bra vy och sökfunktion etc.

    http://kustvader.kahoona.se/

  • mtias

    Medlem
    4 april, 2015 vid 09:45

    Okej, nu ser den iaf bra ut på min mobil.

    Såg ut som skit först. Mina ringa kunskaper i css’ens värld har nu förbättrats och nu ser den iaf okej ut layoutmässigt.

    Både i telefonen och i den vanliga webbläsaren.

  • mtias

    Medlem
    9 april, 2015 vid 15:36

    För iPhone och den webbbaserade varianten på http://kustvader.kahoonal.se:
    Nu kan man klicka och se fyren på karta, spara favoriter, se endast favoriter etc. Håll till godo 🙂

  • mtias

    Medlem
    15 april, 2015 vid 14:49

    Nu med grafer över senaste 24h medel- byvind samt riktning. Uppdatera till senaste versionen om ni vill ha det.

  • pelle-surf

    Medlem
    16 april, 2015 vid 09:19

    Hämtas vindvärdena ifrån samma mätplatser som viva använder ?

  • ribe68

    Medlem
    19 april, 2015 vid 07:49

    Tack för att du har fixat, underlättar Mitt liv,Richard

  • mtias

    Medlem
    19 april, 2015 vid 17:43

    @Ribe68 732223 wrote:

    Tack för att du har fixat, underlättar Mitt liv,Richard

    Vad kul att höra! Det är det appen och hemsidan är till för : )

  • pelle-surf

    Medlem
    20 april, 2015 vid 11:27

    @pelle surf 732163 wrote:

    Hämtas vindvärdena ifrån samma mätplatser som viva använder ?

    Du kanske har missat min fråga 🙂
    Jag kollar mest på Falkenberg o Halmstad, ser att det kan skilja lite mot viva men det kanske är pga olika tider för uppgradering ?

  • mtias

    Medlem
    21 april, 2015 vid 23:39

    Det kan vara en kombination av saker. Kustväder släpar med 5 min. Men tidsstämplarna som visas är de som getts ut då datat senast blev uppdaterat på resp mätstation, inte när det uppdaterades i Kustväder(eftersom det sker var 5 min).

    Hur ViVa appen får till sina tidsstämplar vet jag inte. Kanske har dom verkligen realtidsdata från resp mätstation, kanske visar dom någon tid från servern baserat på när dom senast uppdaterade, kanske fejkar dom för att det ska “se” bra ut.

    Personligen tror jag inte att dom synkar sitt data varje minut från resp mätstation, men där kan jag såklart ha fel. Har inte grävt i det där.

  • pelle-surf

    Medlem
    22 april, 2015 vid 02:05

    Ok, och då använder kustväder samma mätstationer som viva använder eller ?

  • mtias

    Medlem
    15 maj, 2015 vid 19:19

    Nu med widget, bara drag and droppa på valfritt skrivbord samt lite ny design med ikoner:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny väder app

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.