Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vädersida för oss surfare!

  • Ny vädersida för oss surfare!

    Publicerad av gatusurf på 26 januari, 2011 vid 21:02

    http://windyspot.appspot.com/

    Jag och brorsan har knappat ihop en vädersida som ska passa om oss som kitear och vindsurfar. Sidan hämtar information från yr.no och matchar med vilka vindriktningar som funkar på olika spots. Tanken är att lätt kunna se var det blir bra vindar dom närmsta dagarna.

    Vi har tyvärr inte fixat några spots i stockholmsområdet och Norrland. Om det finns någon som kör där uppe så kan ni ju skriva vilka spots som är värda att att ha med på sidan.

    Här kommer en beskrivning på hur man använder sidan:
    Tabellen listar vindprognoser för olika surfspots runtom i Sverige. Du ställer markörerna i vilken vindstyrka du vill köra i, sedan klickar du på surf. Om vindstyrkan och vindriktningen stämmer för spoten så blir det grön ruta. Om vindriktningen är tveksam blir det gult (t.ex. risk för byiga vindar). Om vinden är för svag eller fel riktning blir det rött.

    Exempel: Jag har en 12:a och kan tänka mig att köra i 7-11 m/s. Enligt prognosen så kommer det att blåsa 8 m/s rakt västlig vind i Apelviken (väststrand). Alltså kommer tabellen att visa grön ruta. Om det istället blåser ostligt (frånlandsvind) så visar tabellen rött istället.

    Jag tröttnade på att sitta o kolla på vädersidor hela morgonen för att se var det går att surfa. Denna sida är till dig för att du snabbt ska kunna se var du kan få det bästa surfet till helgen. Därför kombinerade vi vindprognoser ifrån YR.no och information om i vilken riktning som det funkar att surfa på respektive spot. Informationen är 6 timmars prognoser uppdelade i Förmiddag(FM), Eftermiddag(EM) och Kväll(KV). Väderprognosen är för närmaste möjliga plats och är så klart inte bättre än Yrs egna prognoser. Sidan uppdateras varje halvtimma. Vill du ha mer information om vädret så kan du klicka på länken till Yr. Jag rekommenderar starkt att du kollar vädret mer noggrant innan du åker ut, t.ex. regn, åska etc.

    Vilka vindriktningar som är ok för respektive spot är baserat på spotguider, geografin för platsen och egen erfarenhet, D.v.s. fel förekommer!

    Hör gärna av dig om du har förslag på ändringar, vägbeskrivning m.m. Om du har förslag på en ny spot så ange:

    • Bra vindriktning (grön)
    • Tveksam vindriktning (gul)

    Ange i 16 vädersträck t.ex n,nno,no,ono,o osv.
    Sidan är gjord av Tor och Hans Klingberg. Surfa på!

    Kolla in sidan och hör av er vad ni tycker?

    inge_vind svarade 13 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • drakglenn

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 08:56

    Kanon anser jag!

    Var ju visserligen klart deprimerande röd läsning när man drog reglargen till 11-16 m/s men det har ju inget med sidan att göra 😉

    Lämpar sig i allra högsta grad för Kiteare, plattsurfare, när det gäller oss som surfar vågor blir det ju som bekant lite mer komplext men det positiva är att man kanske fångar upp och fördjupar sig i platser som man annars kanske missat, att hitta en grön plupp i allt rött var en drogframkallande upplevelse som var större än allt kaffe på jobbet, Tack för den!

    Visst tar det oss garvade nån minut för att se om det kommer blåsa och vart det kommer att braka loss, men styrkan här är att man snabbt får en överblick.
    Sen för oss som älskar vågor kommer det ju som bekant in en hel del andra parametrar som gärna fått vara med men det är ju en helt annan “väska” att fixa (Databas med historiskt data med olika scenario mm. hade varit fint det)

    I övrigt att önska vore lite tydligare gränsdragningar mellan dagarna och datum mitt över dagen samt tidsangivelser snarare än EM VM osv., varför inte redovisa det tätare intervallerna som YR har i sin graf?

    Tummen upp, Keep up the good work!

    //Glenn

  • sicarius

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 09:09

    Låter grymt, väntar bara på islossningen sen så får denna sidan guida mig till bästa spoten för dagen!

    Bra jobbat!
    //Markus

  • gatusurf

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 22:43

    Re Drakglenn: Jepp det är sjukt mycket svårare att hitta vågprognåser och sedan hur det bryter. kanske skulle kunna gå att göra nåt hyffsat om man fick hjälp av erfarna vågsurfare och tillgång till data. Men man kan ju drömma om det.

    Jag väntar på att det kommer en kitebräda med stålkant. =)

    Ursäkta att jag skrev 2 trådar det finns en tvillingtråd på kite konfen också:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79854″]Ny vädersida för oss surfare!! – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • fladiesurf

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 09:05

    Kanon, bra jobbat!

  • robin

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 12:22

    Bra app, verkligen lättöverskådligt. Ett par frågor:
    Hur träffsäker brukar yr vara?
    Vad händer om vinden är över 20, blir det rött då?

  • canoya

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 13:12

    Klart intressant upplägg!

    Var kommer infon om vilka riktningar som är bra ifrån? Jag kollade på Landsjön (rad 2 under inlandet) idag och ser att det är gult på SSV och rött på V trots 7 m/s vid alla tre tillfällena. Jag tycker att den funkar bra mellan ssv och v (och även på nno till no).

    Var kan man bidra med input för att förbättra?

    /Håkan

  • gatusurf

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 13:31

    Kul att du kommenterar just Landsjön. =) Jag är ifrån Jönköping och har försökt surfa där några gånger. Har varit ute och snö kiteat där ett par gånger. Men jag tycker det är svårt att begripa när det blir bra förhållanden där. Så jag är tacksam för tips. Vi var på landsjön i vintras så skulle det blåsa 9 m/s ssv. Vi gick i vid kaxholmsbadet och där då var vinden kass, det kom lixom ifrån berget söder om landsjön. Därför är riktningen markerad som gul.

  • canoya

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 15:47

    Bäst är att köra lite längre, förbi fotbollsplanen och svänga ner vid Ragges (står visserligen att man inte får det men om man ska surfa så är det OK. Skadar inte att prata med Ragge eller Susanne som äger stället, de tycker att det är kul med folk som kommer och seglar där). Fortsätt förbi grävmaskinerna och ner mor sjön och parkera mittemot det gamla skjulet där. Gräsyta att rigga på och vinden kommer åt lite bättre än vid badet. Bäst är det på SV-V. Vid S och SSV blir det lite byigt inne vid land så man måste ut en bit för att få jämnare vind (sämre ju mer det går mot S). Då får man köra på bortre halvan av sjön. Det går visserligen att ta sig i vattnet där med men är betydligt svårare med parkering, eftersom man måste parkera på vägkanten.

  • jester

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 20:35

    Torkelstorp får röda rutor vid västlig vind, vilket nog är den bästa vindriktningen. TT fungerar bra från NV till SO

  • raask

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 06:44

    Vet inte om någon har nämnt de redan, men den Apelviken som den visar på framsidan, de är i Örebro den visar, alltså Apelviken i Örebro.
    Då jag tror Apelviken i Varberg hade passat bättre där säger jag detta! Annars kanonbra sida!

  • inge_vind

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 09:11

    Kan ni inte lägga till Fiskebäck i Göteborg?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vädersida för oss surfare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.