Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya Ezzy Wave Pather 2009

  • Nya Ezzy Wave Pather 2009

    Publicerad av petter på 22 augusti, 2008 vid 07:55

    Dave pratar framtid och riggar nya wave panther…

    [youtube=”eesIEaEG71c”]Dave Ezzy pratar segel[/youtube]

    [youtube=”HiVaaxe-uC8″]Dave riggar Wave Pather[/youtube]

    enkan svarade 15 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • safesurfer

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:11

    Någon som testat hur de känns jämfört med 08modellerna. Kör själv 06 och 08 och tycker de känns rätt lika men bra.

  • swe22

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 17:00

    Ezzy development – Like watching the grass grow

  • aronh

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 10:34

    Lite märkligt detdär han säger om att vanligaste felet när folk riggar är för mycket nedhal. På nått sätt känner jag mig väldigt träffad. Jag drar alltid mer än vad som anges som är rekomenderat. Ofta drar jag tills näst nedersta lattan nästan ligger fri från masten. Ibland blir det så den ligger på halva masten men aldrig mindre. Sen drar jag uthal på det. Dave säger också att det egentligen inte finns nån undre gränns (givetvis inom rimliga grännser). Jag kan bara inte fatta att man vill ha lite nedhal. Jag får det bara inte att funka. Jag måste ha fladder i toppen annar känns seglet helt knasigt. Det blir för mycket tryck i toppen och blir instabilt. Här förespråkas det ju ofta för mycket nedhal.

  • dr-masse

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 10:51

    @Aronh 493340 wrote:

    Lite märkligt detdär han säger om att vanligaste felet när folk riggar är för mycket nedhal. På nått sätt känner jag mig väldigt träffad. Jag drar alltid mer än vad som anges som är rekomenderat. Ofta drar jag tills näst nedersta lattan nästan ligger fri från masten. Ibland blir det så den ligger på halva masten men aldrig mindre. Sen drar jag uthal på det. Dave säger också att det egentligen inte finns nån undre gränns (givetvis inom rimliga grännser). Jag kan bara inte fatta att man vill ha lite nedhal. Jag får det bara inte att funka. Jag måste ha fladder i toppen annar känns seglet helt knasigt. Det blir för mycket tryck i toppen och blir instabilt. Här förespråkas det ju ofta för mycket nedhal.

    Kör du på Ezzy? De seglen är inte som andra när det gäller riggning, och kanske framförallt, att man kan rigga de med såpass stor skillnad mellan lite och mycket nedhal.

    I mina Simmer tycker även jag att för lite nedhal är rättså värdelöst, exempelvis.

  • rrd

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 11:01

    Stämmer bra Masse, det vanligaste felet på många andra segelmärken är för LITE nedhal. Simmer ska riggas med en mycket liten skillnad mellan min o max nedhal.

    För övrigt så känns Simmer Icon 2009 fantastiskt bra, stabilt, fin o mjuk rotation och klarar mycket vind. För vågsegling är det kanon med ett segel som man kan göra neutralt. Har seglat 3.7-4.7-5.0-5.9.

  • backatorp

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 12:43

    Underskatta inte en traditionell Halmstad riggning. Har gjort det på mina simmer och vid vissa förhållanden har det blivit fantastiskt bra.

  • aronh

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 13:22

    @dr Masse 493345 wrote:

    Kör du på Ezzy? De seglen är inte som andra när det gäller riggning, och kanske framförallt, att man kan rigga de med såpass stor skillnad mellan lite och mycket nedhal.

    I mina Simmer tycker även jag att för lite nedhal är rättså värdelöst, exempelvis.

    Nej, det gör jag ju iof inte.

  • pederboy

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 17:24

    Har seglat 2009orna två gånger.
    Liten recension finns här: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=167&cat=43

    /Peder

  • canoya

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 01:05

    @dr Masse 493345 wrote:

    Kör du på Ezzy? De seglen är inte som andra när det gäller riggning, och kanske framförallt, att man kan rigga de med såpass stor skillnad mellan lite och mycket nedhal.

    I mina Simmer tycker även jag att för lite nedhal är rättså värdelöst, exempelvis.

    Inser att även mina “nya” Simmer Cross Over börjar bli åtminstone halvgamla (6,2 – 2004 och 5,3 – 2005), men undrar om någon som seglat 6,2an av denna årsmodell och känner igen sig i beskrivningen nedan.

    6,2:an står det Luff 457 på en 430/21 mast som rekomendation. Jag har inte kört med Simmermast utan använt en FS Tidal Wave och en Pacific Lance 40, båda 430/21 enligt märkningen. Jag brukar dra nedhal till 451-452 någonstans och tycker då att det blir lagom, med löst akterlik ner till mellan latta 2 och 3 och ca 40% in från akterliket mellan latta 1 och 2. Jag har provat att att dra stenhårt (ja, jag menar hårt för jag har tagit i ungefär som på mina formulasegel) och ändå inte kommit till 457 utan någon cm mindre. Då blir hela seglet löst ända ner till bommen. Seglet blev helt slött och hade kasst drag och absolut inget “pump” krasande fladder i toppen hela tiden. Kan det verkligen skilja så mycket mot om man riggat med Simmermast.

    Riggar jag som jag brukar så tycker jag att jag har rätt bra pump i seglet, bra stbilitet och seglet tål riktigt mycket vind utan att balla ur.

    5,3an bär sig lika bra åt men riggat enligt rekomendationen på FS Tidal Wave 430/21.

    Eftersom det funkar bra med mindre nedhal än rekommenderat kan man ju säga “varför bry sig?”, men jag är mest nyfiken på om någon har samma erfarenhet av seglet.

    /Håkan

  • swe22

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 07:02

    Titta dig inte blind på rek. luff. Stämmer sällan…

  • surfen

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 07:10

    @canoya 493487 wrote:

    Riggar jag som jag brukar så tycker jag att jag har rätt bra pump i seglet, bra stbilitet och seglet tål riktigt mycket vind utan att balla ur.

    5,3an bär sig lika bra åt men riggat enligt rekomendationen på FS Tidal Wave 430/21.

    Eftersom det funkar bra med mindre nedhal än rekommenderat kan man ju säga “varför bry sig?”, men jag är mest nyfiken på om någon har samma erfarenhet av seglet.

    /Håkan

    Har ingen erfarenhet av Simmer, men tycker nog att det seglet gillar liiiite mera nedhal än andra märken i alla fall dom lite äldre Simmer.
    Det viktigaste är nog ändå hur seglet känns på vattnet som du skriver, det är det viktiga! Bra tryck och är stabilt med bra drag som man kan gasa med. Man kan se riggningar ibland så man får rysningar, står det luff 442cm/ bom 157cm så ska det jäklar anamma dras efter måtten, sen att seglet inte fungerar på vattnet är en annan sak, då kommer dom upp och slänger skiten på marken å gnäller på vinden och inte det som är problemet “riggningen”
    Många tycker jag har som mål när dom riggar att lattorna INTE får ligga an mot masten? Huvudsaken är väl att dom flippar runt mjukt och fint med lite hjälp av en pumpning.

    Sen att rena Race prylar ska lite mera nedhal det är en annan femma, det lustiga är att den riggningen har även gått över till vanliga segel. Varför vet jag inte? Men så är det… Att man ibland får lägga 1cm extra på nedhal för att man har för stora grejer är väl helt OK.
    Någon centimeter mer eller mindre på nedhal är inte hela världen, men ibland så finns det dom som drar upp till 10cm på uthalet, för lattan ska gå fri, vilket drag dom då kommer att få i det seglet;=)
    I ett segel ska man känna kraften och förmedla ner den till brädan så snabbt som möjligt så brädan sticker iväg, och det gör min bräda jämt.

    Själv så kör jag med Ekoln trim, inte så överdrivet mycket ned/uthal, ökar på om det behövs, kan hända att jag får dra lite extra i uthal om vinden tar i och jag tappar lite höjd eller får det tungt att höjda.

    Generellt
    Toptungt segel med mycket kraft i riggen men inget händer; mera nedhal.

    Seglet känns lite för lätt, lite vingligt på vattnet med kraft i skoten men inget händer; mindre nedhal.

    Massor av drag farten finns men skothanden börjar kännas; lite mera uthal.
    Sen det vanligaste felet, man känner hur mycket kraft/drag som helst i riggen men brädan kommer inte upp i planing snabbt; SLÄPP UTHAL.

    OJOJ, glömde det viktigaste! Att när ni ändrar på nedhal, så måste uthal justeras om igen…..

  • petter

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:10

    @SWE22 493197 wrote:

    Ezzy development – Like watching the grass grow

    he he, ezzy har väl alltid satsat på organisk tillväxt och förändring där man förfinar och korrigerar snarare än börjar om och uppfinner hjulet på nytt

  • hjn

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:18

    @Aronh 493340 wrote:

    Lite märkligt detdär han säger om att vanligaste felet när folk riggar är för mycket nedhal. På nått sätt känner jag mig väldigt träffad. Jag drar alltid mer än vad som anges som är rekomenderat. Ofta drar jag tills näst nedersta lattan nästan ligger fri från masten. Ibland blir det så den ligger på halva masten men aldrig mindre. Sen drar jag uthal på det. Dave säger också att det egentligen inte finns nån undre gränns (givetvis inom rimliga grännser). Jag kan bara inte fatta att man vill ha lite nedhal. Jag får det bara inte att funka. Jag måste ha fladder i toppen annar känns seglet helt knasigt. Det blir för mycket tryck i toppen och blir instabilt. Här förespråkas det ju ofta för mycket nedhal.

    Oh! Där gjorde du mig oroad eftersom jag får samma taskiga känsla i seglet som du beskriver när jag inte dragit nedhalet så mycket som erfarenheten säger mig att man ska. Jag har nämligen 07wavesegel som jag drog för lite eftersom Ezzys instruktioner då (07) pekade i den riktningen, men efter att skippat den teorin och börjat dra som man alltid gjort blev seglen såå nice.

    Men som jag hör det i den här filmen så bekräftar Ezzy 4:30 in i filmen att instruktionerna -07 var bristande (eller likande) och att everybody was UNDERDOWNHAULED, men kanske säger han något annat nå’n annanstans, rätta mig om jag hört fel 🙂

  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:43

    OBS OBS OBS

    Som Masse säger är det närmast meningsläst att diskutera nedhal och uthal i precisa termer utan att veta exakt vilket segel det gäller.

    Som jag ser det är nedhalet ett sätt att sätta seglet i rätt grundform. JNär jag rigggar ett nytt segel försöker jag titta mer på hur spänningen i seglet som helhet fördelas än på någon enskild detalj som “fladder”. Fladder, lattors position mm kan man sedan använda som en indikation för att komma ihåg hur man skall rigga nästa gång.

    På alla moderna segel jag provat tycker jag det finns en undre gräns för hur lite nedhal man kan ha och fortfarande få seglet att funka. Kör man mindre än detta är det som att toppen bromsar resten av seglet och man får inget “glid”. Segel som är sydda med mycket “tvist” tycker jag alltså inte funkar med för lite nedhal ens om det är lättvind. Andre segel kan man köra med mycket tight top och ändå få den där sköna känslan av att hela seglet funkar som en enhet.

    Även segel som till synes är rätt lika kan behöva helt olika mängd nedhal och mastvalet påverkar också detta mycket.

  • petter

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:46

    Ezzy diffar lite från många andra märken och har mycket av trimmet i uthalet snarare än i nedhalet. Men absolut ska du fortfarande ha nedhal. Ezzy har en insydd buk i seglet så det planar inte ut på samma sätt när man ökar nedhalet. Efter en viss punkt börjar buken snarare vandra bakåt när du ökar nedhalet och istället för ökad kontroll känns seglet tungt men utan någon direkt framåtdrivande kraft. Ezzys trim ligger mer i uthalet där man kan variera ca 5 cm beroende på vindstyrka utan att egentligen behöva justera nedhalet. Tror mitt nedhal diffar max 2 cm beroende på vindstyrka, resten ligger i uthalet. Mycket bekvämt att bara behöva justera uthalet ute på vattnet när vindstyrkan ändras!!

    Ezzy trim gäller dock inte övriga segel, har fortfarande problem med att få till nedhalet på slalomseglet, funderar seriöst på om det är dags att investera i en gobbavev…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya Ezzy Wave Pather 2009

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.