Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya linor North 5th element

Taggad: , , ,

  • Nya linor North 5th element

    Publicerad av jokarlsson på 26 juni, 2013 vid 20:44

    Hej
    Är det någon som har erfarenhet av att byta linor på en Northbom från 2012? Jag har lite problem med att hitta lämpliga linor. Mailade som hastigast med Wallén / Surf.se men dem hade inga på lager och sa att det skulle bli nästan lika dyrt som att köpa deras rabatterade Bom från 2012 (2900:-) vilket känns onödigt. Jag är nästan akut beroende av nya då de gamla känns opålitliga och nästan helt utbrända. I söndags så släppte 5 linan efter en mindre crash. Så jag behöver både nya styrlinor och mittlinor.

    Så vad ska göras? Finns det några alternativ till Norths egna linor? Passar dessa isåfall en Northbom. Finns det någon annan återförsäljare i Sverige som säljer North? Annat alternativ utomlands?

    Tacksam för svar!
    /Johannes

    lima-ko svarade 10 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • thomas-stenqvist

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 06:46

    Kolla med Kalle (kitekalle.se) han säljer, jag byte den nedre delen på mitt linan föra året kostade inte mycket men då var det bara den delen som löper mellan krok till depower.

    Hur ser du att linorna är utbrända?

  • jokarlsson

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 12:51

    Aha kitekalle. Ska kolla med honom.

    När linorna är utbrända klagar dem på hög arbetsbelastning och sömnproblem.
    Tack
    /J

  • pripps

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 15:19

    Beställde depowerlina från northkites uk ! Linan låg i brevlådan efter 2dgr !
    Tror att dom har alla linor och reservdelar där !
    /T

  • dameli

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 06:00

    Fick samma problem med min 2011 bom, sista delen för 5e element brast. Skulle vara bra att laga den o ha en extra bom..

  • jokarlsson

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 06:12

    Kitekalle föreslog också att jag skulle köpa helt ny bom. Det allmänna rådet är att man ska byta linor minst en gång per säsong, menar man styrlinorna då eller är tanken att man ska köra slut på en bom per säsong?

    Någon som känner till en bra onlineshop utanför Sverige?

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 07:21

    Hur ofta man ska byta beror nog på hur många dagar man får på vattnet en säsong, men kontrollera linorna innan man riggar lite extra då och då är väl inte fel. tror det är svårt att upptäcka när en lina är på väg att gå av,
    Två gånger har det hänt mig ena gången var det linorna som sitter i draken (Cabrinha) som gav sig andra gången depower linan på bomen (North) och på bomen kunde man nog gissat att det var på väg att hända vatten+sand+skav igen bra kombination.

  • _dave

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 13:55
  • wille-plana

    Medlem
    29 juli, 2013 vid 19:38

    någon som vet om dessa funkar
    http://www.surfbussen.nu/shop/linsett-5x300kg/
    till North 5th element??

  • wims_lkp

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 07:37

    Om du inte har hittat några linor än, så har jag ett sett 27m från -08 till 5-element. Jag har inte en susning om de passar.
    Jag lägger ut dom på köp/sälj nu.

  • wims_lkp

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 07:43

    @Wille Plana 713595 wrote:

    någon som vet om dessa funkar
    http://www.surfbussen.nu/shop/linsett-5x300kg/
    till North 5th element??

    North har “öglor” på ena sidan och “knutar” på andra, iaf när jag körde North. Ozone har “öglor” på alla toppar.
    Kanske går om man köper pigtails och vänder på 2 av dom.

  • wims_lkp

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 09:56

    @wims_lkp 713680 wrote:

    North har “öglor” på ena sidan och “knutar” på andra, iaf när jag körde North. Ozone har “öglor” på alla toppar.
    Kanske går om man köper pigtails och vänder på 2 av dom.

    Fel av mig Ozone har knutar på styr- och öglor på powerlinorna.

  • lima-ko

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 14:30

    @Wille Plana 713595 wrote:

    någon som vet om dessa funkar
    http://www.surfbussen.nu/shop/linsett-5x300kg/
    till North 5th element??

    De borde fungera ja, eftersom alla linor är lika långa, enda möjliga problemet jag kan tänka mig är hur 5:e linan går ner till bommen då jag är osäker på om Ozone använde samma metod som North nu gör.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya linor North 5th element

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.