Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nya regler för camping registrering

  • Nya regler för camping registrering

    Publicerad av jocke-g på 5 maj, 2009 vid 15:42

    Jag vill bara berätta att dom har ändrat reglerna för att registrera om bussen till campingbil. Nu får man ha gasol i den utan problem inget krav på att provtrycka och så som det var tidigare, det är frivilligt nu. Och det är ju kanon att det är lite lättare och få igenom bussen nu sen vill man givetvis att systemet ska fungera.

    Jag fick veta detta när jag själv reggade om min utan problem, nu har inte jag gasol utan använder mig av ett spritkök med två plattor, lite sämre effekt men känns skönt att inte ha gasol i bussen.

    Krav som jag var tvungen att uppfylla var.

    sovplats till alla sittplatser.
    kylskåp. (räcker inte med en liten kylbox)
    Kök som sitter fastmonterat.
    Förvaringsutrymmen tydliga för både kläder,mat och husgeråd

    Sen var det inte mycket mer än så. trodde helt klart att det var fler krav och att det skulle vara svårt att få igenom den men inga problem för min del.

    Lycka till till er andra

    Joakim

    svenne svarade 14 år, 12 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ulriken

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 21:21

    Hej Jocke!

    Tack för informationen, kanon!

    “Kök fastmonterat”?

    Menas det med diskho, kran och vattensystem med tank installerat?

  • jocke-g

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 09:45

    Nej det behöver verkligen inte vara något helt kök utan bara det som man lagar mat på. Jag bifogar lite bilder på vår buss kanks einte dom bästa men man se lite grann. Här på bilderna är inte vårt kök fastskruvat än men det sitter nu på samma ställe. Och blev godkänt.

    Vi har prioriterat att kunna ha alla prylar inne i bussen och inte på taket. Därför har vi gjort vår säng så pass hög. Vi var i frankrike i 4 veckor förra sommaren och hade med tre vindsurfingbrädor och en vågbräda, 5 segel 2 bommar och några master och diverse andra surfprylar. Detta funkade hur bra som helst och vi hade i stort sett aldrig prylar på golvet som var vägen. Vi har en skiva som vi sätter mellan bänken och sängen så blir sängen 115cm vilket funkar kanon för två.

    Hoppas ni får ihop det.

    Joakim och Anna

  • styret

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 11:41

    pluspoäng för skåpsdekorationen jocke!

  • farbrorfraz

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 12:13

    Vad är fördelen med att regga den som campingbil? vad innebär den registreringen? Får man skattelättnad eller något liknande? För om inte, varför inte bara ha den som lätt lastbil eller personbil, och då slippa både registreringskostnad, krav på sittplatser och kök osv..?

    vill minnas att min gamla mercedes 307D var reggad som lätt lastbil och jag hade kök, värme, gasol och allt. Den hade “gasolutrustning”, som jag var tvungen att provtrycka. men annars var den lastbil, ergo inga krav på köket eller sängen eller nåt.

  • getwet

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 16:28

    Man registrerar bilen fortfarande som lättlastbil men med en annan karosskod (tror det är 22) som betyder husbilsinredd.
    Ingen skillnad på skatten, däremot blir oftast en husbilsförsäkring billigare än en vanlig.
    Om det händer något (typ brinner upp eller krockar) så täcker en husbilsförs även inredningen mm. Det gör inte en vanlig försäkring.

  • hartwig

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 17:23
    FarbrorFräz;544974 wrote:
    Vad är fördelen med att regga den som campingbil? vad innebär den registreringen? Får man skattelättnad eller något liknande? För om inte, varför inte bara ha den som lätt lastbil eller personbil, och då slippa både registreringskostnad, krav på sittplatser och kök osv..?

    vill minnas att min gamla mercedes 307D var reggad som lätt lastbil och jag hade kök, värme, gasol och allt. Den hade “gasolutrustning”, som jag var tvungen att provtrycka. men annars var den lastbil, ergo inga krav på köket eller sängen eller nåt.

    Att omregistrera från lätt lastbil till husbil eller som det numera också heter personbil klass två medför också att det är tillåtet att plocka bort lastförskjutningsväggen. Denna är ofta
    monterad väldigt tajt mot baksidan av förar-och passagerarsäten vilket gör att det känns väldigt instängt och trångt i förarkarbinen. Det var en av anledningarna till att jag omregis-
    trerade min Fiat Ducato till fordon med bostadsinredning ( husbil )
    Hälsningar
    Mats

  • jocke-g

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 20:52
    hartwig;545034 wrote:
    Att omregistrera från lätt lastbil till husbil eller som det numera också heter personbil klass två medför också att det är tillåtet att plocka bort lastförskjutningsväggen. Denna är ofta
    monterad väldigt tajt mot baksidan av förar-och passagerarsäten vilket gör att det känns väldigt instängt och trångt i förarkarbinen. Det var en av anledningarna till att jag omregis-
    trerade min Fiat Ducato till fordon med bostadsinredning ( husbil )
    Hälsningar
    Mats

    Samma anledning för oss vill ju slippa att ha ett stort galler bakom oss, eller som vi nu gjort kört olagligt under ett år utan galler. Men nu är allt ok för alla parter och vi har även satt in ett säte till bakom passageraren för att vi ska kunna åka tre i den.

    Och som sagt skatten ska förbli den samma och har jag tur så blir försäkringen lite billigare.

  • jocke-g

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 20:53
    styret;544966 wrote:
    pluspoäng för skåpsdekorationen jocke!

    Måste ju försöka att få den rätta känslan var man än är… Kommer nog snart en ny bild fast med ett mer självupplevt tillfälle.

  • taxel

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 21:51

    När jag pratade med en besikningstjänstean så han att man inte kunde får en bil utan ståhöjd godkänd som husbil. Han läste innantill för mig något i stil med: “…inte ståhöjd, därför kan inte ex. en (Cheva/Ford) van bli godkänd som husbil”. :frown:
    Enl. besiktningskillen så har dom utförligare dokument att läsa, sådan som inte vi tydligen kan se. Har någon råkat ut för detta?

  • svenne

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 22:55

    Vems ståhöjd? Min syrra är ganska kort…
    Jag har aldrig haft problem med det. Och varför ska de ha mer utförliga dokument? Låter urkorkat om de som bygger om fordon inte får veta vad som gäller. Tror inte att den besiktningsgubben hade alla paddlar i vattnet. Ring SFRO eller Bilprovningen och sök en av deras tekniker. Besiktningsgubbarna ska hålla sig till sina handdatorprotokoll. Det finns en anledning till att reg- och typbesiktningar bara görs på vissa stationer.

  • jocke-g

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 09:28
    taxel;546289 wrote:
    När jag pratade med en besikningstjänstean så han att man inte kunde får en bil utan ståhöjd godkänd som husbil. Han läste innantill för mig något i stil med: “…inte ståhöjd, därför kan inte ex. en (Cheva/Ford) van bli godkänd som husbil”. :frown:
    Enl. besiktningskillen så har dom utförligare dokument att läsa, sådan som inte vi tydligen kan se. Har någon råkat ut för detta?

    Nej det var inget han tog upp när jag var inne och gjorde om min buss. Så precis som Svenne skriver ring dom och fråga vad som gäller och åk dit så komemr det att lösa sig tror jag.

  • texmurphy

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 05:49

    Får man ha spritkök nu??

    Jag torskade min reg besiktning i maj 2008 på att jag spritkök. Detta efter att jag hade kollat med bilprovningens support som sa att det var ok men jag torskade ändå.

    Är det någon som har en referens till någon skriven lag text om denna regel ändring??

    Jag har iofs ett “besiktningskök” (el) som jag kan byta till men det är lite meckigt att plocka in och ut köket.

    Lite bilder på mitt bygge…

    thevan1.jpg
    thevan2.jpg

  • jocke-g

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 07:47
    TexMurphy;547524 wrote:
    Får man ha spritkök nu??

    Jag torskade min reg besiktning i maj 2008 på att jag spritkök. Detta efter att jag hade kollat med bilprovningens support som sa att det var ok men jag torskade ändå.

    Är det någon som har en referens till någon skriven lag text om denna regel ändring??

    Jag har iofs ett “besiktningskök” (el) som jag kan byta till men det är lite meckigt att plocka in och ut köket.

    Lite bilder på mitt bygge…

    thevan1.jpg
    thevan2.jpg

    DEt ska inte vara några problem att regga om den nu med spritkök, det är det jag har så länge som det sitter fastskruvat.

    Innan var det krav på ventilationen enligt han som gjorde min besiktning med det ör det inte längre med nya regler. Som trädde i kraft dagen innan jag gjorde min så jag hade bara ren tur som fick igenom min den dagen.

  • svenne

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 08:34

    Ring alltid tekniskt stöd vid tveksamheter och be att få ett skriftligt svar. ALLTID. Antingen e-post eller på papper. Om det blir tveksamheter så ska besiktningsgubbarna överbevisas, de har alltför ofta fel och de kör sitt race.
    Som jag skrev innan, besiktningsgubbarna ska hålla sig till sina handdatorprotokoll.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nya regler för camping registrering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.