Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?
Taggad: racing
-
Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?
swe-514 svarade 18 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
-
SWE 514 wrote:Jimmy,
Detta betyder ju att Starboard ”biter sig själva i svansen” med sin nya Apollo bräda (Koncept)! Den som skall göra slut med allt eländiga pumpandet. Och är tänkt att föra Formulan, in i det Olympiska ”finrummet”.Formulaklassen har redan gjort slut på det eländiga pumpandet! 😉
Läser man på Star Boards hemsida står det någonting i stil med att Apollo projektet har som mål att plana i 2knop mindre vind än vad formulan gör i dag, och det kan man ju tolka lite som man vill. En Formula men en vass kille/tjej i stropparna panar strax över 3m/s (och denna gräns tror jag är mycket svår att forcera) men för att ta bra höjd och kunna genomföra bra race så krävs det runt 4 m/s. Vill man sedan ha lite bredd på seglingen så att det inte bara är de vassaste som kan segla så krävs det 5-6 m/s. Om nu Apollobrädan sänker planingströskeln för den stora massan med 2knop (ca 1m/s) så är ju detta en jättegrej och det innebär i praktiken att klyftan mellan toppen och massan blir mindre, vilket i sin tur leder till bra race i mindre vind och fler träningstillfällen eller seglingsdagar för de som inte tävlar!Att sedan få in Formulan som OS-klass är jag mer skeptisk till. 49:er-klassen har 5 knop som vindgräns och jag tror att det blir svårt att få en högre vindgräns än så på en OS-klass och som jag tidigare skrivit så tror jag inte på Formula-konceptet när det gäller planing i så lätta vindar… Men jag hoppas jag har fel!
//JIMMY
-
Jimmy skrev:Om nu Apollobrädan sänker planingströskeln för den stora massan med 2knop (ca 1m/s) så är ju detta en jättegrej och det innebär i praktiken att klyftan mellan toppen och massan blir mindre, vilket i sin tur leder till bra race i mindre vind och fler träningstillfällen eller seglingsdagar för de som inte tävlar!
Svar/kommentar:
Jimmy tror du den stora Apollo brädan med 11 kvm segel attraherar den STORA massan? Är inte det ännu en extrem racermaskin som faktiskt Formula utrustning är?!? Skall den stora massan fångas upp, är min uppfattning, att det krävs en utrustning/klass som uppfyller nedan kriterier:+ Låg kostnad
+ seglas i alla förhållanden
+ kul för alla kunskapsnivåer
+ Taktisk
+ Utvecklande
+ Snabb och rolig entyps racingSå, för att ge brädseglingssporten (windsurfing för de som behagar) en nytändning, som leder till att det blir en folksport igen, är det kanske dags att ta upp ”huvudet ur sanden” för att titta åt ett ny-gammalt håll. Det kanske inte handlar om att plana till varje pris (Även om det för en del är livsviktigt 😉 ) Och tänk vad en sådan klass skulle fungera som en ”feeder” till Formulan. Vilka vinner på det? Svar: ALLA!
Att formulan tagit död på pumpningen är helt rätt och mycket bra. Överhuvudtaget är Formulan :cool2: , även om det är lite för bökig fär mig:tongue:
Vad gäller OS så vill jag citera en Finsk kille som jag träffade i Ytteri (Finland) i somras (hyrde en mistral electron från -90 talet, otroligt smal): ”Who in hell whant´s to go to Olympic anyway?. Detta var efter att frågat hur många som seglade RSX i Finland (Det var 2 -faktiskt!)
Åsikter på det Jimmy? Du lär nog motbevisa mig igen – är jag rädd! Är du advokat eller?
En ny klass, som uppfyller ovan angivna krav, är just nu i sin födelse. Och för de som missat det heter den KONA :cool2: Och den har centerbord – se där kom det hemska ordet igen:grin:
Det är nog inte svårt att övertyga detta forumets deltagare att RSX inte platsar in. Alla kan ju ha fel :blush:
P.s Jimmy – du hade rätt att denna tråden tog en otrolig vändning D.s
/Rikard
-
SWE 514 wrote:Svar/kommentar:
Jimmy tror du den stora Apollo brädan med 11 kvm segel attraherar den STORA massan? Är inte det ännu en extrem racermaskin som faktiskt Formula utrustning är?!? Skall den stora massan fångas upp, är min uppfattning, att det krävs en utrustning/klass som uppfyller nedan kriterier:+ Låg kostnad
+ seglas i alla förhållanden
+ kul för alla kunskapsnivåer
+ Taktisk
+ Utvecklande
+ Snabb och rolig entyps racing🙂 He he, du har helt rätt Rikard! Jag spårade i väg och hade bara Formula i huvudet. Vad jag menade med den stora massan (som inte är alls stor) är alla de som faktiskt har tagit steget och redan seglar Formula men inte tävlar eller gör det på en låg nivå. På våra Svenska tävlingar har det varit en viss frustation just runt vindgränser och deltagarnas förmåga att plana. En bräda som underlättar tidig planing skulle nog göra susen för klassen! Men visst har du rätt, det är inte helt lätt att ställa sig på en Formula första gången, det är mycket som skiljer från ”vanlig” vindsurfing (just därför skrev jag ”Nybörjarens guide till Formula Windsurfing”) så visst krävs det en sådan klass som du beskriver (självklart med centerbord) som också kan fungera som inkörsport till Formulan.
Vad kostar ett komplett Kona paket och vad finns det för alternativ? Vet att man haft stora framgångar i vissa länder med Mistral Prodigy.
//JIMMY
-
Jag har fortfarande lite svårt att se hur Apollon skall kunna vara en revolution…
Inom Starboards urval så är den säkert bättre i lågvind jmf med F158-161, och för tungviktare och/eller mediokra seglare så är det väl bra att kunna välja brädmodell. Tidigare har ju starboard även gjort mindre (främst i volym) formula brädor för lättviktare och det hade jag gärna sett att dem fortsatt med. Men övriga tillverkare har väl tidvis redan försökt att göra brädor som är bättre i lågvind jmf med starboard och vissa årsmodeller har väl lyckats fast med sämre allround egenskaper?När det gäller Kona har jag svårt att se hypen just för Kona och varför skulle just den bli ytterligare en entyps-klass? Dom flesta tillverkare har väl numera en brädmodell (starboard har ju flera hybrider tex) i motsvarade register . Det ”enda” nya jmf med förr är väl ett step hull i aktern som gör planingseglingen lite bättre….
-
SWE 1 wrote:Men visst har du rätt, det är inte helt lätt att ställa sig på en Formula första gången, det är mycket som skiljer från ”vanlig” vindsurfing (just därför skrev jag ”Nybörjarens guide till Formula Windsurfing”) så visst krävs det en sådan klass som du beskriver (självklart med centerbord) som också kan fungera som inkörsport till Formulan.
//JIMMY
Jag gjorde ju just det i år och jag tycker inte att en smal centerboards bräda har särskilt mycket att göra med en formula, möjligen RS-X då typerna då men Kona är väl bara ca 65cm bred och väldigt lik de äldre brädorna förutom step hullet? Det triksiga som jag upplever det är att hitta rätt balans i prylarna och att få upp brädan ur vattnet. Fenan och trimmet är ju väldigt mycket mer viktig här jmf med mer vanlig surfing som jag upplever det…
Jag tycker istället att man bör skapa en inkörsport för formula inom formula självt. Som det är nu med endast en klass i svenska kuppen så är det inte särskilt lätt att börja. Tycker tex att amatörer och juniorer kunde segla ett varv (görs i mellansvenska?), då skulle målgången nog ske ungefär samtidigt för bägge klasserna. Som det är nu så får dom mediokra seglarna väldigt korta pauser mellan racen (men är väl dom som helst skulle pusta ut…) medans eliten får sitta och vänta mellan racen i onödan. Med en sådan uppdelning så hade man ju kunnat köra tätare och fler race när det väl blåser?
-
Pris på Konapacket finns inte. Klassreglerna är ej tryckta ännu, men som det verkar så blir det 4 klasser som på den gamla goda windsurfer tiden, med skillnaden att olika segelstorlekar används.
A <65 kg 5,8 kvm segel
B +cmellan 65 och 85 kg (+/-2kg?) delas in 50/50 efter vägning. 7,4 kvm
D >85 kg. 9,0 kvm segel
Seglet blir Aerotech x-ply camberfritt (Monofilm som ”billighetsalternativ” skall troligen även erbjudas). Valfri mast max 50% kol 460/IMC 25, men tillsvidare tillåts upp till 75 % kol.
Valfri aluminiumbom. Brädan kostar nu 9950 kr. Packetet bör nog ligga på
15 000-17 000 kr.
Brädan är 70 cm bred, 350cm lång (planade i vattnet ca 315 cm), fena (surfstyle) är 46 cm och centerbordet är 65 cm.Min upplevelse av brädan (Ej testat seglet ännu): En fantastiskt lyckad ”parning” av longborard och funboard. I lättvind glider den fram mycket lätt, och går att kanta på centerbordet från ca 4 m/s.Mycket snabb att slå med ( I likhet med gamla windsurfern) I 10-12 m/s går det att få upp den runt 28-30 knop (Patric Belboc har varit uppe i 32, läs mer om det i Kona forumet nedan (Delfi wind fest). Den är otroligt lättseglad och glider över vågorna mycket fint, känslan att få kastfall existerar ej. Sen att det är en otroligt läcker design, om man gillar blommor förstås, gör inte saken sämre
http://www.kona-windsurfing.com/index_en.asp
/Rikard
-
SWE 514 wrote:Pris på Konapacket finns inte. Klassreglerna är ej tryckta ännu, men som det verkar så blir det 4 klasser som på den gamla goda windsurfer tiden, med skillnaden att olika segelstorlekar används.
A <65 kg 5,8 kvm segel
B +cmellan 65 och 85 kg (+/-2kg?) delas in 50/50 efter vägning. 7,4 kvm
D >85 kg. 9,0 kvm segel
Seglet blir Aerotech x-ply camberfritt (Monofilm som ”billighetsalternativ” skall troligen även erbjudas). Valfri mast max 50% kol 460/IMC 25, men tillsvidare tillåts upp till 75 % kol.
Valfri aluminiumbom. Brädan kostar nu 9950 kr. Packetet bör nog ligga på
15 000-17 000 kr.
Brädan är 70 cm bred, 350cm lång (planade i vattnet ca 315 cm), fena (surfstyle) är 46 cm och centerbordet är 65 cm.Min upplevelse av brädan (Ej testat seglet ännu): En fantastiskt lyckad ”parning” av longborard och funboard. I lättvind glider den fram mycket lätt, och går att kanta på centerbordet från ca 4 m/s.Mycket snabb att slå med ( I likhet med gamla windsurfern) I 10-12 m/s går det att få upp den runt 28-30 knop (Patric Belboc har varit uppe i 32, läs mer om det i Kona forumet nedan (Delfi wind fest). Den är otroligt lättseglad och glider över vågorna mycket fint, känslan att få kastfall existerar ej. Sen att det är en otroligt läcker design, om man gillar blommor förstås, gör inte saken sämre
http://www.kona-windsurfing.com/index_en.asp
/RikardFöresten så kommer en Kona helg anordnas i Motala 23-24 sept. Om det är någon som är intresserad och komma för att testa om det är någon ”hype”….. även Du Novice, så kan ni maila mig
(rikard_almqvist@hotmail.com), så skickar jag inbjudan. Men bara om ni lovar att segla i Formula klassen nästa år 😉
Annan ”stenålders” utrustning kommer också finnas att tillgå:santa:
/Rikard -
SWE 1 wrote:Vilken intressant vändning denna tråden fick! 🙂
På alla planande vindsurfingbrädor har man ju i princip krysskotat när man slörar och det beror ju på att man seglar fortare än grundvinden, man seglar helt enkelt på sin egen fartvind. Detta gäller även för många katamaraner, trimaraner, V.O.70, osv. och inte minst för isjakter som är överlägset de mest effektiva segelfarkosterna. Men att segla platt med vinden och då snabbare än vinden är det ingen farkost som gör då det är fysiskt omöjligt precis som Svanvik påpekar.
//JIMMY
Tja, det går som sagt att hitta de flesta av Rick Thomas utläggningar om sin MPB i Rec. Windsurfing, jag minns inte allt, men vissa saker minns jag.– Låg skrovvikt var himla viktigt. 36 gram/liter var hans riktmärke, fenan var inlaminerad, han ansåg att fenboxar tillförde för mycket vikt.
– Uppmätt fart var 8 knop i fyra knops vind.
– Gamla 80-talssegel funkade bättre än nyare segel eftersom de hade tajtare akterlik och mer buk högt upp.Jag vill minnas att hans påståenden orsakade återkommande rabalder i nysgruppen när han var igång som mest.
-
Rasmus_W wrote:SWE 1 wrote:Vilken intressant vändning denna tråden fick! 🙂
På alla planande vindsurfingbrädor har man ju i princip krysskotat när man slörar och det beror ju på att man seglar fortare än grundvinden, man seglar helt enkelt på sin egen fartvind. Detta gäller även för många katamaraner, trimaraner, V.O.70, osv. och inte minst för isjakter som är överlägset de mest effektiva segelfarkosterna. Men att segla platt med vinden och då snabbare än vinden är det ingen farkost som gör då det är fysiskt omöjligt precis som Svanvik påpekar.
//JIMMY
Tja, det går som sagt att hitta de flesta av Rick Thomas utläggningar om sin MPB i Rec. Windsurfing, jag minns inte allt, men vissa saker minns jag.– Låg skrovvikt var himla viktigt. 36 gram/liter var hans riktmärke, fenan var inlaminerad, han ansåg att fenboxar tillförde för mycket vikt.
– Uppmätt fart var 8 knop i fyra knops vind.
– Gamla 80-talssegel funkade bättre än nyare segel eftersom de hade tajtare akterlik och mer buk högt upp.Jag vill minnas att hans påståenden orsakade återkommande rabalder i nysgruppen när han var igång som mest.
och?
/R -
The_Novice wrote:SWE 1 wrote:Men visst har du rätt, det är inte helt lätt att ställa sig på en Formula första gången, det är mycket som skiljer från ”vanlig” vindsurfing (just därför skrev jag ”Nybörjarens guide till Formula Windsurfing”) så visst krävs det en sådan klass som du beskriver (självklart med centerbord) som också kan fungera som inkörsport till Formulan.
//JIMMY
Jag gjorde ju just det i år och jag tycker inte att en smal centerboards bräda har särskilt mycket att göra med en formula, möjligen RS-X då typerna då men Kona är väl bara ca 65cm bred och väldigt lik de äldre brädorna förutom step hullet? Det triksiga som jag upplever det är att hitta rätt balans i prylarna och att få upp brädan ur vattnet. Fenan och trimmet är ju väldigt mycket mer viktig här jmf med mer vanlig surfing som jag upplever det…
Jag tycker istället att man bör skapa en inkörsport för formula inom formula självt. Som det är nu med endast en klass i svenska kuppen så är det inte särskilt lätt att börja. Tycker tex att amatörer och juniorer kunde segla ett varv (görs i mellansvenska?), då skulle målgången nog ske ungefär samtidigt för bägge klasserna. Som det är nu så får dom mediokra seglarna väldigt korta pauser mellan racen (men är väl dom som helst skulle pusta ut…) medans eliten får sitta och vänta mellan racen i onödan. Med en sådan uppdelning så hade man ju kunnat köra tätare och fler race när det väl blåser?
Som jag ser det borde Kona vara en mycket bra inkörsport till Formula segling, eftersom att man kör på fenan på kryss (och centerbordet är inte i vägen:smirk: ) >8-9m/s, med riktigt bra höjdtagning. (Ja vet att Kona inte är en Formula:wink: ). Dessutom är Kona enormt lättseglad även när det blåser ”huggorm” och det känns lite overkligt för en longboard – och jag skulle vilja påstå att detta – är det mest unika med Kona. Aktern (överhänget) tar i vattnet och pressar ner fören om den lyfter lite grann, och längden på brädan gör att den glider över choppen. (Går som som ”tåget” m.a.o =))
Problemet med RSX och andra sk hybrider är att de inte är särskilt roliga i lättvind (Med centerbords körning)- klaffs, klaffs känsla istället för longboardens glidande sköna feeling – och ffa förmågan att köra den på ”kant”, tycker jag.
Det är förståligt att RSX inte har slagit så bra, ”då ingen vill köra lättvind till varje pris” – för att använda ett citat från Peter Davidsson (SVF) angående varför ”alla” Formula seglare inte genast la ut 35 500 :- för ett RSX kitt, som man dessutom får friheten att ”pumpa skiten ur sig” ;). Och herre gud – det är ju för sjutton en OS-klass…..som sagt alla kan ju ha fel:blush: även jag:wink:
/Rikard
-
Hej Alla! Om det fortfarande är någon som läser detta. Det killen Jimmy pratar om kallas med ett riktigt ord för apparant wind – skenbar vind på svenska. Dvs en ny kraftgradient skapas för oss om vi skotar rätt. 🙂
/Seglaren -
(Får inte till det tekniska med quotegrejen:confused2:)
Skrivet av Novice:
Jag gjorde ju just det i år och jag tycker inte att en smal centerboards bräda har särskilt mycket att göra med en formula, möjligen RS-X då typerna då men Kona är väl bara ca 65cm bred och väldigt lik de äldre brädorna förutom step hullet? Det triksiga som jag upplever det är att hitta rätt balans i prylarna och att få upp brädan ur vattnet. Fenan och trimmet är ju väldigt mycket mer viktig här jmf med mer vanlig surfing som jag upplever det…Jag tycker istället att man bör skapa en inkörsport för formula inom formula självt.
SIMSALABIM! – här har du din klass – Novice!: http://www.star-board.com/news.php?readmore=43
(Kan man skönja en viss desperation hos Starboard – eller är jag det bara jag som är för Konafrälst……?:wink: )
MVH,
Rikard
Logga in för att svara.