Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vågbräde konceptet Vanguard

  • Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Publicerad av footloose på 29 augusti, 2015 vid 16:59

    Kollar igenom nätet och senaste Surferskatalogen. Alltid skoj med nyheter.
    Men man blir inte riktigt klok på vad de olika brädorna kan.
    Alla brädor planar bäst, tar bäst höjd och funkar både i on- och sideshore.
    Min fråga är: vad offrar/vinner jag med de nya stubby brädorna, nya wave cult, JP wave slate och fanatic stubby. Är dom mer bakfots orienterade? Långsammare än onshore thusters?

    ola-h svarade 8 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • dude

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 19:46

    Allt är bra på sitt sätt. Det är olika känsla och preferens det handlar om. Men det jag gillar kanske inte alls du gillar eller tvärt om. Det gäller att bilda sig en egen uppfattning om vad man själv gillar. Jag skulle nog kunna slänga upp några stycken beskrivningar men jag är inte så sugen på att lägga ner ett par timmar på det och det verkar inte som någon producent är det heller. Jag tror det är för liten marknad helt enkelt. Men lyckas man hitta någon nörd som delar med sig så har man slagit jackpott, bara att hoppas 😉

  • footloose

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 08:18

    @dude 735412 wrote:

    Allt är bra på sitt sätt. Det är olika känsla och preferens det handlar om. Men det jag gillar kanske inte alls du gillar eller tvärt om. Det gäller att bilda sig en egen uppfattning om vad man själv gillar. Jag skulle nog kunna slänga upp några stycken beskrivningar men jag är inte så sugen på att lägga ner ett par timmar på det och det verkar inte som någon producent är det heller. Jag tror det är för liten marknad helt enkelt. Men lyckas man hitta någon nörd som delar med sig så har man slagit jackpott, bara att hoppas 😉

    Ett tämligen meningslöst inlägg men tack för visat ointresse. Jag ska nog bilda mig en egen uppfattning, men forumet är till för att höra andras, lära sig av andras, erfarenheter. Om de har erfarenhet att delge.

  • erree

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 13:00

    @footloose 735422 wrote:

    Ett tämligen meningslöst inlägg men tack för visat ointresse. Jag ska nog bilda mig en egen uppfattning, men forumet är till för att höra andras, lära sig av andras, erfarenheter. Om de har erfarenhet att delge.

    Har inga erfarenheter av just de brädorna men har seglat iaf två korta brädor som jag fixat själv. Vågar inte uttala mig om eventuella likheter men kan iaf säga att det finns stor potential inom just “kort-bred” designen, som säkerligen kommer utvecklas de kommande åren. Breda häckar för tidig planing, tillåtna av multi-fenor, och en bredare outline som kanske inte upplevs som det pga brädans kortare längd. Finns intervjuer bla med Klaas Voget, Victor Fernandez och Jaeger Stone ang dessa stubb-SHAPEs som du kan leta upp, Finns säkert nackdelar med en sådan design också men det kommer att märkas under tidens gång. På det stora hela tror jag det är en positiv utveckling, vägrar att tro att samma bräda kan funka lika bra i svenskt onshore-skvalp som på hookipa, Klart det funkar men är det optimalt?

  • star

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 15:58

    Har lyssnat och frågat de som vet och alla ger olika svar. Som “dude” skriver är det väldigt individuellt. Måste testa själv. Spontant alltid kul med nytt tänk. Ofta beprövade koncept från Surfingen, Pablo Ruiz på Killerfish har byggt brädor med shape aka “Vanguard” sedan 2013. Har en trefenad compact planka som ligger på produktion nere hos Pablo, 213×58,5, 80 liter. Kommer om några veckor. Bra eller anus!?

  • jesper-b

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 14:04

    De kan nog vara hur bra som helst. som sagt skitkul med nytänk.

    Framförallt så ser de rejält annorlunda ut i kataloger och på marknadsföringsbilder. Plötsligt kanske man kan tro på att det faktiskt är nödvändigt att punga ut 20k för en ny överlägsen design.

    Har funnits ett tag inom surfing – stämmer. Hur många i top 34 (det vill säga surftouren) använder dem? Ingen! Hur många i topp 500 (QS)? Ingen!

    Men de använder inte fishar eller singlefins heller och de är ju också skitkul att surfa!

    Mer seriös not: Jag kan verkligen se för och nackdelar med olika (breda) häckar (jag gillar relativt smala), men de där avhuggna kantiga nosarna vette 17.

    På en kite som tar höjd på railen är det en annan sak, men inom surf och vindsurf…

    SUP är ju lite töntigt oavsett shape (kanske inte jämfört med kite?). Men visst om det hjälper till för balansen och riktiningsstabiliteten. Men igen, inom surf och vindsurf?

    /JB

    PS: Nu kom jag på en riktigt bra fördel: Enklare att packa in i en lite bil och i en liten bag! Klart värt att punga ut 20K!!!!!

  • sailortrash

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 15:26

    jag tror inte heller det finns ngn fördel med att torska nosen faktiskt, den funkar ju faktiskt fint för att bryta vitvatten på vägen ut allafall. mem bred häck e jag med på, och fler fenor så den fortfarande vill svänga.

    Men en kort kanske blir sladdigare och enklare att svänga..

  • bicless

    Medlem
    2 september, 2015 vid 18:51

    De korta breda typ starbord blackbox är utvecklade för att göra vågvindsurf mer lättillgängligt. I optimala förhållanden kan duktiga åkare prestera Max på mer klassiska brädor. Men hur ofta har vi optimala förhållanden? Det handlar om att bredda sporten ge fler dagar på vattnet och göra marginaldagar riktigt bra. Och skapa fler tillfällen när man kan köra vågbräda och faktist svänga på vågen och ha kul.

  • bicless

    Medlem
    2 september, 2015 vid 19:04

    Nya Reactor har samma känsla som blackbox men är inte lika lättvindsorienterad utan presterar i alla olika vågförhållanden. Planar tidigt och svänger väldigt tajt. Man kan gå ner en segelstorlek jämfört med mer klassisk vågis. Generellt mycket grepp, tidig planing och mycket sväng och mindre toppfart än klassisk vågis. Bra acceleration.

  • star

    Medlem
    3 september, 2015 vid 19:54

    Tack för mig även här på forumet. Torö la jag tidigt ner när jag bodde i Sverige då hierarkin gjorde att det roliga försvann. Har nu emigrerat och har ca 200 dagar på vattnet med alla möjliga töntiga leksaker t o m SUP. Vi har skitkul oavsett nivå och språk. Tanken för mig är bara att ha kul. Inte att ha rätt eller fel.

    Loggar ut.

  • doffe

    Medlem
    3 september, 2015 vid 20:11

    Äntligen ordningen återställd 😄👍
    http://quatrointernational.com/boards/production/windsurfing/mono/

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2015 vid 20:11

    Rent generellt tror jag att de vanguard-inspirerade brädorna (TOMO) alá Fanatic är ett helt annorlunda koncept än de korta och mer “runda” brädorna alá min egen Frugal eller Blackbox, Reactor etc. En central princip hos vanguard är att de är relativt smala på mitten och har en rak outline. Skulle en sådan brädor inte vara “avkapad” fram och bak skulle den i själva verket vara mycket lång. Frugal (och skulle jag säga, även Reactor) har visserligen också en kapad tail men framför allt är hela outlinen kort och kurvig.

    Här är en liten illustration. Den rosa Frugal 75 är som synes riktigt kort. Bakom finns en blå som är vår Quantum 85, dvs en betydligt längre och större bräda. Men den “fyrkantsnosade” svarta shapen har tom längre och rakare rail line är den blåa, trots att den bara är en 75:a. Tyvärr har jag inte fått tummen ur och byggd denna shape än trots att jag ritade färdigt den förra våren. Blev lite upptagen med andra idéer. Men det kanske är dags.

    f77-q85-player75.png

  • mag

    Medlem
    3 september, 2015 vid 20:44

    @doffe 735567 wrote:

    Äntligen ordningen återställd 😄👍
    http://quatrointernational.com/boards/production/windsurfing/mono/

    Coolt nytryck

  • challgren

    Medlem
    3 september, 2015 vid 20:59

    Kvalitetsinlägg som vanligt och bra illustrerat!!

    @Ola H. 735568 wrote:

    Rent generellt tror jag att de vanguard-inspirerade brädorna (TOMO) alá Fanatic är ett helt annorlunda koncept än de korta och mer “runda” brädorna alá min egen Frugal eller Blackbox, Reactor etc. En central princip hos vanguard är att de är relativt smala på mitten och har en rak outline. Skulle en sådan brädor inte vara “avkapad” fram och bak skulle den i själva verket vara mycket lång. Frugal (och skulle jag säga, även Reactor) har visserligen också en kapad tail men framför allt är hela outlinen kort och kurvig.

    Här är en liten illustration. Den rosa Frugal 75 är som synes riktigt kort. Bakom finns en blå som är vår Quantum 85, dvs en betydligt längre och större bräda. Men den “fyrkantsnosade” svarta shapen har tom längre och rakare rail line är den blåa, trots att den bara är en 75:a. Tyvärr har jag inte fått tummen ur och byggd denna shape än trots att jag ritade färdigt den förra våren. Blev lite upptagen med andra idéer. Men det kanske är dags.

    f77-q85-player75.png

  • mag

    Medlem
    4 september, 2015 vid 04:46

    Den lilla skillnaden i nosen känns inte som anledning nog att bygga den svarta. Men den är säkert någon mer skillnad än så, eller? Den främsta delen av kanten använder ju vi i princip aldrig, särskilt inte på vågen, även om flera av oss gärna vill tro det. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 06:40

    Men skillnaden (som är svårare att se med blotta ögat) är att hela mittenbiten av outlinen är mycket rakare. Det är det som gör nosen bredare, liksom. Man pratar ofta om att outlinen är mer parallell.

    Detta är mycket mer signifikant än själva bredden på olika ställen. När du ligger på sväng funkar outlinen ungefär som vi tänker oss att rockern funkar Den böjer vattnet. Och som vi vet när det gäller rockern ger mindre kurva mer fart. Samma gäller outlinen. Men rakare outline blir det mindre “broms” i svängen.

    Men varför har man inte alltid det då? Jo för att brädan då inte svänger bra såtillvida man inte kompenserar med mycket rocker. Den skär lätt fast. Extremt här är en longboard som ju har superparallella rails medan svänger för att den har mycket rockerkurva genom hela brädan.

    Men om vi då tittar på vindsurfingbrädor så kan man få en breda som är väldigt kort att svänga bra även om den har rätt lite outlinekurva överlag. Som en wakeboard som är extremfallet. Men naturligtvis får man tricka en del med rocker och rails också. Men det är nog en intressant utveckling.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vågbräde konceptet Vanguard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.