Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vågbräde konceptet Vanguard

  • sailortrash

    Medlem
    5 september, 2015 vid 07:19

    om man vill rejält carva sig genom bottensvängen borde man igentligen ha timglasform på brädan, a´la twintip skida/snowboard. Men det blir väl omöjligt antar jag, eftersom det krockar med mastfotsplceringen där brädor brukar vara som bredast..

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2015 vid 07:37

    Njae…

    Visserligen har Starboard (t ex) SUPs med antydan till sådan shape, men i grunden har midja på en skida en helt annat funktion. Det är midja som gör att när du ställer skidan på kant och sedan belastar den så böjer den sig och skapar (vad vi (och nu även skidindustrin)) kallar rocker.

    Men eftersom normala surf/wsurfbrädor inte böjer sig på det sättet så funkar inte midja. Även skidindustrin har ju för övrigt upptäckt fixerad rocker på senare år, men det är en annan historia.

  • erree

    Medlem
    5 september, 2015 vid 10:50

    Ola H – jag skulle gärna höra din åsikt kring hur viktig rockern är kontra outlinen för just svängegenskaperna. Läser en bok från en shaper nu och han påstår att outlinen är väldigt mycket mer signifikant än rockern. Min egenbyggda bräda är så gott som platt i rockern,, men fenor med 3,5-4 graders toe och en relativt kurvig outline plus relativt runda rails verkar räcka för att brädan ska svänga tajt.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2015 vid 14:39

    Jag tycker inte man kan säga att outlinen är viktigare. Alla detaljer i shapen funkar tillsammans. Som jag skrev ovan, en longboard har ju t ex mycket lite kurva i outlinen på mitten men svänger ändå utan att skära fast eftersom den har mycket rocker på mitten. Grovt uttryckt kan man delvis kompensera rocker med outlinekurva. Mer kurva i outlinen gör att brädan inte vill ha så mycket rail i i taget och att man enklare kan bestämma vilken del av railen som ligger i. Det första gör att brädan kan svänga även om det inte är mycket bottenkurva och det andra gör att den inte skär fast. Men detta blir ju inte skitbra om man vill ha en stabil sväng i hög fart för då kanske man _vill_ ha mycket rail i. Så då vill man ha lite mindre kurva i (vissa delar av) outlinen och då behövs rocker för att det fortfarande skall gå att svänga.

    Tekniken spelar också in, för om du kör med mycket kantning på brädan (dvs med kroppen mer lutad) så spelar rockern in mer men kör du mer upprätt så kanske du liksom vrider brädan lite mer över outlinen. Det stor skillnad på vilken bräda som upplevs som läggsvängd om du står relativt upprätt och vilken bräda som upplevs som lättsvängd om du ligger på hård kantning.

    En annan sak handlar om speed. Mindre rocker ger mindre motstånd i vattnet som kan ge bättre speed och acceleration. Men när du pressar en sådan bräda genom en sväng så bromsar den raka rockern istället. På samma sätt kan det vara lättare att generera speed i svängen om brädan har mer rocker.

    Så när man designar en specifik bräda måste man lite bestämma sig för vilken seglare (surfare) som skall köra, vilken teknik, vilken typisk hastighet etc. Sedan får man fundera ut en kompromiss mellan outline och rocker (och naturligtvis många andra detaljer.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vågbräde konceptet Vanguard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.