Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya vindgränsen för Formula i SWT

Taggad: 

  • Nya vindgränsen för Formula i SWT

    Publicerad av jesper_b på 8 juni, 2006 vid 13:30

    Har en fråga om den nya vindgränsen:

    ”Minsta godkända vindhastighet 8 knop över hela banan. Mätningen skall genomföras i drivande båt på 1,5 -2 m höjd. Mätningen skall vara i 1 minut. Under mätningen får vinden inte understiga 8 knop. Mätningar skall göras löpande både före och under racet. Med mätområde avses en tänkt triangel mellan Startbojar och Kryssboj. Används en bana med utskjutande bojplacering tex en L-bana eller Fyrakantbana skall banområde definieras ytan mellan Startlinje, kryssboj och de yttre slörbojarna. Endast godkänd mätutrustning skall i första hand användas. Regeln med vindgräns gäller 1 minut före startsignal fram till 4 minuter efter första brädas målgång. Därefter gäller regeln om tidsgräns.

    Förstår inte riktigt hur arrangörerna ska kunna omsätta den nya regeln i praktiken. Hur ska de kunna mäta vinden “löpande” och “över hela banan” före och under hela racet. Med tanke på hur lokala vindhål kan vara både i tid och rum innebär den nya regelskrivningen en minst sagt svår, för att inte säga omöjlig uppgift även för resursstarka arrangörer. Kan man inte skriva ett tillägg som säger hur många mätningar som ska göras på hur många platser.

    Allt annat öppnar upp för det godtycke som präglat en del race i marginalförhållanden de senaste åren, dvs att ett race stryks i efterhand pga högröstade (läs erfarna normalt topp 3 seglande) deltagare kräver det, medan ett annat i närmast identiska förhållanden inte stryks (när samma deltagare lyckats undvika de större vindhålen).

    Enligt min mening är vägen till att få till bra race i “passande förhållanden” dock inte denna typ av skrivningar. Det vore MYCKET enklare med enbart maxtider för första kryss och för hela banan. Vi har alla klockor på oss och utrymmet för godtycke blir då mycket mindre. Dessa maxtider kan ju vara hur hårda som helst om man nu enbart skulle vilja segla i hårdvind.

    Oavsett om vi ska köra med vindgräns och någon slags definierad mätmetod för denna, eller om vi skulle strunta i den (i mitt tycke riktigt dåligt skrivna) nya tilläggsregeln och ersätta med maxtider – borde vi göra det enklare för både arrangörer och detlagare med något slags ytterligare tillägg eller omskrivning.

    Vad tycker ni andra? Vad säger raceansvariga på förbundet?

    /Jesper B

    swe-1 svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • swe876

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 14:26

    Jag har inte reflekterat över det här förut. Men det verkar som om vi i vindfattiga Sverige har tuffare vindgränser än Internationellt(?!?) Man kanske skulle ha gått på det där årsmötet ändå…

    Länk till Championship rules: http://www.formulawindsurfing.org/filez/article/060109/2006FWChampRegs.doc
    Relevanta paragrafer:
    1.7 Pumping
    If pumping becomes the main method of propulsion
    the race shall be abandoned .
    2.2 WIND SPEEDS
    2.2.1 If the wind speed is less than 7 knots in the
    starting area at any time during the last minute
    prior to the starting signal, the start shall be
    abandoned .
    2.2.2 Wind speeds shall be taken from a drifting boat
    from approximately 2 metres above the sea
    surface.
    2.2.3 The Race Officer shall ensure that the wind is
    measured over as much of the course area as
    possible .
    2.2.4 Racing shall take place in suitable conditions, and
    the decision on suitable conditions shall be made
    by the Race Officer , and where appropriate the
    Class Race Supervisor .

    2.3 TIME LIMITS & TARGET TIMES
    2.3.1 The time limit for the first finisher in a course race
    is 40 minutes
    2.3.2 The time limit for the first racer in each race to
    reach the first mark is 12 minutes.
    2.3.3 A race shall be abandoned if either of these time
    limits ( above) is exceeded and anyway shall not
    count towards the official results.
    2.3.4 Racers finishing more than 15 minutes after the
    first finisher in their respective race shall be
    scored DNF except those who are scored DSQ,
    BFD, OCS, RAF, RDG, DGM or DNE.
    2.3.5 The target elapsed time for a course race in
    planing conditions is 15>20 minutes for the
    winner.

    Paragrafryttare Ljungström

  • swe-496

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 14:54

    Låter ju helt klockrent det som står i Championship Rules..Finns ju tidsgräns för hur lång tid det får ta för första bräda till kryssmärket och så vidare…

  • swe2

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 15:12

    Vi borde ändra (så fort det nu är möjligt) och följa championships rules stället.
    /Stefan

    Min favorit:
    “Regeln med vindgräns gäller 1 minut före startsignal fram till 4 minuter efter första brädas målgång. Därefter gäller regeln om tidsgräns.”
    Alla går i mål inom 3 minuter i full planing och sedan dör vinden innan 4 minuter och racet stryks!?

  • jesper_b

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 15:24

    Jag var på årsmötet och då diskuterades en ny vindgräns. Grejen är att vi nog alla vill ha rimligt mycket vind för att tävla, men att vi har lite olika syn på vad som är rimligt mycket vind. Dessutom är alla deltagares uppfattning ordentligt subjektiv färgad av bland annat hur bra vi placerar oss och hur många vindhål vi lyckas pricka in, hur fort vi gåe i olika förhållanden mm.

    I Båstad har jag två år i rad blivit av med min bästa placering i efterhand för att några högröstade inte planade i startögonblicket och en bit in på förstakryssen. Att det sedan var minst lika stora hål och lite vind på racet före och efter, som inte ströks, var inget som diskuterades nämnvärt.

    Jag tror de flesta av oss är för att vi ska ha en mindre godtycklig regel som gör vårt tävlande mer rättvist. Därför var jag för någon slags tillägg av reglerna för att få en mer precis/mindre godtycklig vindgräns.

    Men att sedan skriva en regel som i praktiken är omöjlig att implementera i ett verkligt tävlingssammanhang känns rätt meningslöst, för att inte säga klantigt. Att det sedan är en strängare regel än på internationella tävlingar där det kan vara oändligt mycket tjockare och stördare vindar vid start, rundningar och på banan är väl ändå dummare.

    Jag tror snarare det är en fråga om att tävlingsarrangörerna ska ha någonting att luta sig mot när olika deltagare börjar samla namn på listor eller liknande för att påverka tävlingsledningen att fatta beslut som gynnar några och missgynnar andra.

    Jag är övertygad om att maxtider är en betydligt mer framkomlig väg än “löpande mätningar” över “hela banan”. Däremot är kanske 40 minuter maxtid för mycket på en kort bana. På en lång bana känns det som en förträfflig regel (vad är kort/långt undrar då den nogräknande?). Regeln borde vara att tävlingsledningen måste skriva ut maxtider på förstakryss och totalt i seglingsföreskrifterna – och att detta sedan är regeln som gäller, oavsett vad olika deltagare tycker sig veta om hur det löpande är på alla delar av banan (inte enbart där man själv råkar vara just då) och vad som är “passande förhållanden”. Så mycket enklare än så kan det inte bli!

    Som regeltillägget är skrivet nu kan vi nog på just denna skrivning få samtliga race i årets SWT att ogiltigförklaras – dvs skrivningen är helt värdelös.

    Eller?

    /Jesper

    PS: Jona – vadå regelryttare? Klart vi ska ha hyfsat klara och enkla regler som gör vår lek på vattnet så kul som möjligt. Att vilja ha enkla, tydliga och praktikst genomförbara regler är väl knappast detsamma som en regelryttare. En regeltryttare är väl snarare någon som till varje pris och enbart för egen placeerings skull utnyttjar varenda paragraf till det yttersta och kanske lite till.

  • swe876

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 07:55

    “I Båstad har jag två år i rad blivit av med min bästa placering i efterhand för att några högröstade inte planade i startögonblicket och en bit in på förstakryssen. Att det sedan var minst lika stora hål och lite vind på racet före och efter, som inte ströks, var inget som diskuterades nämnvärt. ” [Jesper ‘mbop’ Blomberg, 2006-06-08]

    Sånt som du beskriver ovan har förekommit för många gånger och är det tråkigaste som finns. Det kan inte nog poängteras att det inte är seglarna som ska avgöra om ett race är godkänt eller inte. Det krävs en seglingsledare med integritet som kan stå emot när det kommer namnlistor och krav om strykningar.

    Om man fortsätter resonemanget lite längre så ska heller inte förbundet påverkas för mycket av några få, skrivkunniga, på ett brädseglarforum… 🙂
    Vill man påverka är man nog tvungen att ta sig till årsmöten och liknande, vilket inte jag har gjort på några år.

    Egentligen är det här en ickediskussion från början. Om arrangörer är tillräckligt pålästa och utbildade i de regler som gäller och med arrangemang sanktionerat av SSF så ska det inte vara några problem.

    När fanns det för övrigt en godkänd domare på plats på ett svenska cupen arrangemang senast?

    /Jona

  • swe2

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 10:27

    “När fanns det för övrigt en godkänd domare på plats på ett svenska cupen arrangemang senast?”

    SWT Varberg 5-7/9 2003

    / Stefan

  • swe876

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 11:23
    SWE2 wrote:
    “När fanns det för övrigt en godkänd domare på plats på ett svenska cupen arrangemang senast?”

    SWT Varberg 5-7/9 2003

    / Stefan

    Hahahaha, har du koll på det?!?
    Jag är ganska säker på att det fanns domare på plats på SM i augusti 2005.
    🙂

    /Jona

  • swe-496

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 11:45

    Det tror jag också Jona…SM=domare på plats

  • swe2

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 22:03

    Ja, jag håller med, SM 2005 borde stämma.
    2003 var sista gången jag personligen kom i kontakt med domaren 🙂
    /Stefan

  • swe13

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 10:20

    Hej!

    Den nya vindgränsen är framtagen för att underlätta för arrangören då de tycker att de reglerna som finns för vindgränser är mkt godtyckliga och kräver rutinerade arrangörer för att kunna bedöma. Exempelvis så hade Seglingsledare på SM i Nynäshamn aldrig sett ett formula race och visste heller inte hur det brukar se ut på banan. Han hade heller inte ngn aning om vilka vingränser/regler som gällde. När så förbundet gjorde klart för seglingsledningen vilka regler vi följer så tyckte seglingsledaren att det var mkt svåra att följa och rekommenderade starkt att vi gjorde ett tillägg med en vindgräns istället för maxtider, pumpningstolkningar etc. Skall vi gå på maxtider så måste vi även tala om hur lång banan skall vara annars är det tämligen meningslöst.

    Syftet från förbundets sida är att tydliggöra reglerna för vindgränser i syfte att underlätta för arrangörerna. Tanken är oxå att förbundet skall stå för vindmätare och att arrangören skall mäta åtminstone vid startbåten samt ytterligare en båt.

    Min personliga reflektion och erfarenhet säger mig att det till sist alltid är seglingsledaren som måste ha den rätta erfarenheten att kunna avgöra om en segling skall bli godkänd eller inte. Reglerna kan endast underlätta besluten. Jag har hittills under mina 15 år som tävlande aldrig varit på ngt EM, VM eller världscup där man gokännt race i marginalvind så där är det inget problem. Jag vet dock många seglare i Sverige som slutat tävla pga att vi genomför race i marginalvindar. Senast i Karlstad så var det många som sade till mig att de inte riktigt tyckte det var så kul att segla när de inte planar och race ändå blir godkända.

    Tänk om vi kunde lägga ned lika mkt tid på vattnet eller för förbundet som vi gör i diskussioner på konfen. Då skulle vi nog bli en mkt framgångsrik nation i surfvärlden.

    Med hopp om många bra race i riktig vind i sommar,

    /Robert Åberg

  • swe876

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 11:41

    “Min personliga reflektion och erfarenhet säger mig att det till sist alltid är seglingsledaren som måste ha den rätta erfarenheten att kunna avgöra om en segling skall bli godkänd eller inte. Reglerna kan endast underlätta besluten. Jag har hittills under mina 15 år som tävlande aldrig varit på ngt EM, VM eller världscup där man gokännt race i marginalvind så där är det inget problem. Jag vet dock många seglare i Sverige som slutat tävla pga att vi genomför race i marginalvindar. Senast i Karlstad så var det många som sade till mig att de inte riktigt tyckte det var så kul att segla när de inte planar och race ändå blir godkända. ” [Robert Åberg]

    Hej och tack för inlägget!
    Jag håller helt med dig om att vi behöver rutinerade seglingsledare med integritet. Det får inte bli så att race tas bort i efterhand eller så fort Jesper seglar bra. Svenska Seglarförbundet har utbildningar för att bli en bra seglingsledare och förhoppningsvis så vill någon med Formula intresse så småningom bli godkänd sådan. Brädseglarförbundet har tagit ett mycket bra initiativ till att försöka få till bättre kvalitet på kappseglingarna.

    Jag hissar dock protestflagg mot din kommentar om 15 års erfarenhet. De flesta av dessa 15 år har det varit FUNBOARD som dominerat till skillnad från den nyare FORMULA klassen. Formula är en planande klass som kan seglas i ett betydligt bredare vindspektrum än FUNBOARD som kräver mer vind.

    I FORMULAsammanhang har jag varit på internationella tävlingar där det funnits vindhål eller marginella vindar i godkännda race. VM 2002 i Thailand hade världens snabbaste seglare, Mr Maynard, klara planingsproblem i vissa race. VM 2003 i Dranske var det stundtals vindhål uppe vid kryssmärket första dagen. Eurocup i Miedzesdroje (antagligen felstavat) 2002 fanns det en och annan som gnällde på vindhål. Även på VM i Polen 2004 när du var med så glunkades det om för lite vind av en del tyngre stjärnor, antagligen för att jag slog dom i lättvindsracet… Jag var inte med på EM som gick i Portugal i år men om internetrapporterna stämmer så hade flera seglare klara planingsproblem även där.

    Min egen personliga reflektion är att det är bättre att fria race än att fälla om det är marginalförhållanden. I slutändan är det upp till seglaren att i möjligaste mån undvika vindhål och segla snabbaste vägen till mål. Om de som tränar regelbundet planar och de som tränar mindre inte gör det så torde det väl ändå vara tillräckligt med vind för att kappsegla?

    Vi ses på Bolinderstrand!
    /Jona

  • swe176

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 16:44

    “Om de som tränar regelbundet planar och de som tränar mindre inte gör det så torde det väl ändå vara tillräckligt med vind för att kappsegla?”

    Läs ovanstående och begrunda.

    Sedan förra säsongen har jag jobbat med farten genom att styra lågt och försöka arbeta upp brädan på fenan. Jag har också flyttat bak mastfoten och övat på att hålla ordning på nosen genom att trycka ner i bommen. På så sätt kan jag klara mer chop men ändå för brädan att lätta på slören.
    Det har gett resultat. Jag går ca 2 knop snabbare på kryssen nu. (Det är ganska lätt att avgöra med en GPS eftersom det är ett rätt så låst läge.) På slören har jag inte något bra mått eftersom man fladdrar och far så mycket fram och tillbaka och en liten vinkeländring eller våg ger ett enormt utslag på farten. Men jag har ialla fall toppat över 26 knop.

    Jag har också seglat mycket i lätt vind och försökt hålla farten uppe fast det mojnar lokalt. Det funkar ganska bra. Det gäller att hålla ordning på armar och ben så att man inte gör onödigt motstånd i vattnet och tappar planingen.
    Visst, kalla mig flugviktare, men tänk på att vissa seglare är 20 kg (nu gissar jag) tyngre och har mindre segel och går alltid bättre än mig. Bättre teknik eller rätt sorts gröt?

    Träna mer och klaga mindre. Tyvärr är det så att tävling är hänsynslös mot dom dåliga. Jag vet, eftersom har varit med i bottenskiktet flera år och blivit varvad av sådan som inte verkar veta vad ett vindhål är. Men med lite målmedvetenhet har jag arbetat mig uppåt. Nu har jag häng på flera seglare i mellanklassen.

    SWT i Karlstad var en perfekt genomförd tävling på alla vis i perfekta förhållanden. Hur kan man kräva mer av en helg som planeras in 6 månader i förväg?!

    Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 19:50

    Jag glömde en sak:
    På tävlingen i Karlstad upptäckte jag att jag inte kan pumpa ordentligt för styrbord. Babord funkar bra. Då kan jag på ett kontrollerat sätt arbeta upp brädan ur vattnet och komma ut på kanten med fötterna utan att sänka den igen. Men styrbord funkar inte alls. Jag har alltid trott att det beror på vågornas riktning i förhållande till vinden. Men nu upptäckte jag att jag verkligen inte har någon koll på den bogen. Det är ju dumt eftersom man oftast startar för styrbord.

    Så till nästa möte:
    Försök kopiera tekniken från babordspumpningen!
    Vad ska du träna på?

    Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 19:53

    Nu har jag tränat och tränat men ändå inte riktigt fått till styrbordspumpningen. Idag fick jag bara ont i händerna.

    Däremot har jag fått ordning på trimmet på min elvanolla så pass bra att det blev en 11:teplats :laugh: i ett rejs i Båstad. Jag är så nöjd!

    Dessutom har jag provat ut ett sätt att flytta händerna metodiskt runt bommen i gippen. Det är ju ganska långt på ett stort rejssegel. Med 4 grepp kommer jag runt kontrollerat. Jag har bara provat i ganska lätt vind (ca 7m/s max). Det kanske inte är optimalt, men det är i alla fall bättre att göra på ett bestämt sätt än att hålla på och flaxa runt som jag har gjort hittills. På ett litet segel går det med två grepp men jag når inte på ett så här stort segel.

    Det går bättre och bättre!
    Träna på.

    MVH
    Jan-Erik

  • swe-1

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:43
    SWE176 wrote:
    Tyvärr är det så att tävling är hänsynslös mot dom dåliga. Jag vet, eftersom har varit med i bottenskiktet flera år och blivit varvad av sådan som inte verkar veta vad ett vindhål är.

    Hälsningar
    Jan-Erik

    Ja vem har inte harvat i bottenskiktet? :smirk:

    //JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya vindgränsen för Formula i SWT

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.