Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjadbräda

  • Nybörjadbräda

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 juli, 2002 vid 09:58

    Jag behöver en bräda. Kan dock inte så mycket om dom så nu får ni hjälpa mig igen..! Vad för sorts bräda behöver jag? Volym? Segelyta? Osv. Jag är 14 år, väger 55-60 kg, är 1,70 lång och i bra fysisk kondition. Jag köper hellre en bräda som kanske är lite för svår än lite för lätt efter en månad (min erfarenhet av att båta grejer när det inte är nödvändigt är dålig). Vad bör jag ge för en hyffsat fin bräda (inte ny, kanske några år eller nåt)? Vad bör jag ge för ett segel? Vilka grejer ska man akta sig för och vilka ska man leta efter? Man kanske ska tillägga att jag inte riktigt kan vattenstarta än.

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 17:10

    ingen som vill hjälpa lite eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 17:34

    F2 xantos 290 är en fin första bräda

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 17:44

    Hur många liter? Längd? Bredd? Pris (ny/beg.)?

  • joeithafish

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 18:16

    Volym och segel yta har ju mycket o göra med i vilka vindar du ska ge dig ut i och vad du ska syssla med när du väl är ute.
    min 150 l t.ex., känns bra på erstan och man kan plana ofta men i småvågor på gotland med ett race segel på 6,9 vart det en mycket märklig upplevelse även om det var kul. så nu letar jag våggrejor men ett generellt tips är väl att börja stort ( du behöver väl inte lika stor bräda eftersom du inte e lika stor som jag) så du kan vara ute och öva och köp sen mindre grejor: wave, frestyle eller freeride, beroende på vad du vill göra.
    Ha kvar den stora brädan för den kommer du få använda ofta i svenska förhånden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 19:45

    Hallo! Är en kille på 14 är 65kg o 1.85. Har köpt en Bic techno -00 205 liter 79 bred 295 lång och ett 8.8 bic segel. Grejorna funkar fint men är lite svår jippade men annars helt shysta. Funkar bra i den lilla insjö jag bor vid och även på västkusten där jag precis har prövat grejorna. Akta dig bara för en för liten bräda och va inte för ivrig vänt till det perfekta köpet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 21:48

    Tack för hjälpen allihopa! Hur mycket kostade dina grejor tillsammans, du som postade senast?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 juli, 2002 vid 19:18

    5000

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjadbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.