Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjar bräda? hjälp mig..
-
Nybörjar bräda? hjälp mig..
Publicerad av anonym-anvandare på 25 maj, 2000 vid 21:10HAllo……JAg har windsurfat en vecka i mitt liv ocj fastnade för det riktigt rejält. Så nu tänkte jag investera i ny bräda, vad ska jag välja. Jag kan starta och gippa och lite sånt. En person som var insatt i detta rekomenderade en freeride ca 280 med 120-170 liter. Kan jag köpa en på 103 l 277 cm? och ända komma igång med det på riktigt? Vad tycker ni?
anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Om du inte väger alltför mycket och har ork att vänta på stark vind går det nog bra, jag vet de som ahr börjat på Tiga 260 och lärt sig bra fort!
-
Imponerande 7dagar och gippar!!
Jag tycker att du ska välja en med ca: 120-140liter. Tar du en 103liters bräda kanske du lär dig bra men du kan inte nyttja de dagarna som har dåligt med vind (vilket är rätt många om du kollar tidigare inslag på konfen). Börjar du köra på en för liten bräda så riskerar du att lära dig massa olater som kan vara jobbiga att få bort senare. -
köp en shark eller liknande 125liters bräda utan centerbord
OBSERVERA den SKA ha nonose dvs astrorock och andra gamlingar går fetbort!!!
-
JAg kanske ska tilläga Markus att det var i Varberg jag lärde mig, på sådana kurser som finns att gå på.
-
Hej! Bor du här i Stockholmsområdet kan du få testa AHD brädor gratis och prova dig fram till den som passar dig. Imorgon kommer North Sails Test Ceneter förmodligen vara ute på Björkvik!
Kontakta oss på 070-2293007
http://www.north-sails.comMVH, Pontus
North Sails Stockholm -
Hej!
Var ni där idag (lördag)?
På eran hemsida står det att ni skulle vara där lördagen den 28 ? maj.
Jag var där vid 2-tiden men såg inte er. -
okej……det är en bra bit på vägen, men vad är “nonose” aller “astrorock”? om du så nu vill.
Tack för alla tips.
-
astrock = äldre bräda med bra nybörjaregenskaper och 125 liter, nonose kom 94 (95) och innebar att man flyttade tillbaka mastfoten och bredaste punkten till bakom brädans mitt, typ
och astrorock = !nonose om man kan programera…annars kan jag säga att astrorock inte har nonose -
Tycker definitivf du skall satsa på något större. Oavsett hur duktig du nu blivit på en vecka så kan du omöjligt ha speciellt många timmar på vattnet, och det är tid på vattnet du behöver till och börja med. En bräda på ca 100 l är INTE kul att guppa omkring på utan planing. Börjar vi närma oss 125-130 l så går det utan att vara för plågsamt. Kom ihåg, du skall ut och segla omkring så mycket som möjligt. Skit i om det inte är planingsvindar. Du lär dig alltid något. Har själv seglat både Fanatic Shark och BIC Astro Rock och skulle nästan för första sommarens segling rekommendera Astron. Skall man lära sig gippar känna på fotstyrning mm är nog Astron klart lättare. Visst Sharken är kula att segla, snabb, stabil, känns ganska “ostampig” för sin längd MEN den vill mest rakt fram!
LYCKA TILL
/Åke Kato
Logga in för att svara.