Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar problem.

  • hampuss

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 22:56

    körde med 32cm weedfena, och det gick skitbra 🙂

  • rocklund

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 23:45

    skönt att höra.

    då är pengarna kanske inte helt bortkastade trots allt. Du fick i alla fall en bräda som du kan börja surfa på så du slipper vänta halva säsongen på den rätta brädan.

  • hampuss

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 07:25

    Känns bra med den här brädan, trots det jag har fått höra..
    Ska ut o surfa nu i det fina vädret;)

  • hampuss

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 13:15

    När jag åkte idag så blåste det hyfsat bra. Kändes tungt att hålla seglet i vinden, jag misstänker att jag gjorde fel? Någon som har någon idé om vad jag gör för fel?

  • jps

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 13:54

    Kanske dags att börja öva med sele kanske? (om du inte redan börjat med det)

  • carl-r

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 14:11

    @hampuss 384077 wrote:

    När jag åkte idag så blåste det hyfsat bra. Kändes tungt att hålla seglet i vinden, jag misstänker att jag gjorde fel? Någon som har någon idé om vad jag gör för fel?

    Det är tungt att hålla seglet när det brallar i. (eller när man har seglat mycket dan innan utan sele)
    Skaffar du sele så kan du börja accelerera på allvar istället om det är som idag. Bara att hänga bakåt utåt så bränner det iväg och du bara sitter och softar i selen (tills kastfallet kommer förståss 😉 )
    Ett annat alternativ är att du skiter i sele tills du inte står ut längre och sen går du nöjd runt med dina nya en storlek större armar. 🙂

    Altså vad som hände var nog att du hade bra drag i dina grejer och då behövs hela din kroppstyngd för att hålla emot. Altså var det bra. Goda förutsättningar att åka fort. Har man ännu mer kilo kan man ladda mer. 😉

  • hampuss

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:02

    Får ta och skaffa sele 🙂 Får man med “grejer” att sätta fast selen i bommen när man köper sele?

  • carl-r

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:24

    Hängseletampar? Nej, normalt sett inte. I värsta fall kan man ta en tjockare tamp och knyta, men en justerbar hängseletamp är ju klart lyxigare.
    När man börjar vill man helst ha så långa tampar som möjligt för att kunna röra sig fast egentligen så är målet så korta som möjligt för att kunna få ner seglet ordentligt (rimligt korta kanske). Så justerbara är nog en bra ide.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:54

    @Carl R 384110 wrote:

    När man börjar vill man helst ha så långa tampar som möjligt för att kunna röra sig fast egentligen så är målet så korta som möjligt för att kunna få ner seglet ordentligt (rimligt korta kanske). Så justerbara är nog en bra ide.

    Om man ska ha korta eller långa tampar finns det en del olika idéer om. Det brukar påstås att alla världscupseglare kör med väldigt långa tampar, själv upplever jag att jag vill ha olika längd på olika bogar, så korta som möjligt på kryss, halvlånga i halvvind och så långa som möjligt på slör och när jag är toköverriggad. Är jag riktigt grymt överriggad händer det att jag inte vågar kroka i alls.

    Såg en formulaseglare som tänkte som jag, han hade två uppsättningar tampar på bommen, ett par riktigt korta för kryss och ett par långa för djup slör. Eftersom man släpper på uthalet när man slörar så satt “slörtamparna” längre fram på bommen än “krysstamparna” vill jag minnas.

  • hampuss

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 18:57

    Ska man satsa på en ny sele eller kan man leta efter en begagnat? (någon skillnad förutom pris?)

  • rasmus_w

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 21:24

    Ny, föreslår jag. Sele är en sån där grej man vill prova innan man köper och det är absolut enklast att prova selar i en butik.

  • spray

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 07:57

    @hampuss 384125 wrote:

    Ska man satsa på en ny sele eller kan man leta efter en begagnat? (någon skillnad förutom pris?)

    Äsch jag köpte min på postorder, gick prima. Jag tog en sittsele eftersom det tydligen ska ge lite mera kraft än en midjesele och lämpa sig bättre för freeride.

    Butiken skickade fel storlek iofs men det är en annan femma. Mät midjemåttet och titta på tillverkarens hemsida innan så du får rätt storlek.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 10:56

    @Spray 384186 wrote:

    Äsch jag köpte min på postorder, gick prima. Jag tog en sittsele eftersom det tydligen ska ge lite mera kraft än en midjesele och lämpa sig bättre för freeride.

    Butiken skickade fel storlek iofs men det är en annan femma. Mät midjemåttet och titta på tillverkarens hemsida innan så du får rätt storlek.

    Det du vet nu är att den passar när du står på land. Vet du nåt om t.ex. hur kraften fördelas när du seglar? Hur den töjer sig? Om den glider upp/ner?

    Jag skulle säga att det är en fördel att prova selen.

  • spray

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 19:32

    Vadå, ingen butik har öppet köp på använda produkter, “bruten förpackning”.

    Eller var hittar man en butik där man först får testa grejorna ute till sjöss INNAN man köper dom?

    Hampus köp en på postorder om du har långt till butik…

  • petter_f

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 23:05

    @Spray 384241 wrote:

    Vadå, ingen butik har öppet köp på använda produkter

    Nej, men det är inte ovanligt att de har ett rep dinglande någonstans för att provhänga ett tag. 🙂

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar problem.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.