Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjar tips Viktigt!

  • Nybörjar tips Viktigt!

    Publicerad av patrikol på 24 mars, 2005 vid 21:30

    Henrik Fahlén har här skrivit ner lite att tänka på när man börjar med kite!
    Verkar dyka upp lite nybörjare här nu så det är bra om alla läst lite om säkerheten när det gäller kite.
    Mvh Patrik

    Skrivet av Henrik Fallen, http://www.swell.se

    Allt du behöver veta om säkerhet…

    Kitesurfing är en farlig sport – mer farlig jämfört med andra ”mindre farliga” sporter såsom windsurfing eller wakeboarding. I kitesurfing eller någon annan form av power kiting så måste säkerheten tas på allvar. Det rekommenderas att ta lektion från en rekommenderad kiteskola. Om du måste lära dig själv, se till att du läst och förstått följande text innan du börjar:

    Riktlinjer för säkerhet
    Release system
    Räddnings teknik
    Väjningsregler
    Andra notiser

    Riktlinjer för säkerhet
    Använd följande riktlinjer när du kitesurfar:

    • Var ansvarsfull och visa hänsyn. Du är ansvarig för alla händelser i samband med ditt utövande av sporten.

    • Fäst linorna vid kiten som sista moment innan du ska starta den och gå ut i vattnet. Sätt på säkerhetslinan innan kitens säkring på marken tas bort och ta den av sist, när draken ligger säkrad på marken efter landningen. Man bör alltid ska ha en säkring/tyngd (sand, bräda, rund sten etc) på kiten, även när det är vindstilla eller lite vind eftersom vinden kan förändras snabbt.

    • Tänk igenom hur vindarna kan virvla runt bebyggelse, träd eller klippor i lovart innan du startar kiten.

    • Kitesurfa inte utan ett dödmans säkerhets release system som tillåter dig att ta bort kraften från kiten när du vill (ska funka även om du är medvetslös). Ha alltid en möjlighet att kunna lösgöra dig ifrån draken, även under drag.

    • Använd inte ett säkerhets release system där det finns mekaniska delar som kan faliera.

    • Kitesurfa inte inom en radie av 3 km från en flygplats.

    • Kitesurfa inte före, under eller direkt efter ett åskväder.

    • Kitelinorna kan skära när kiten flyger. Låt inte dig själv eller andra ens få en chans att trassla in sig i kitelinorna, dvs flyg inte din kite över andra människor, linda inte lina runt din hand.

    • Se till att det är en ”vänlig” strandremsa/mark på din läsida när du ska starta.

    • Undvik att kitesurfa i frånlandsvind om du kan driva mot öppet hav. Om du trots allt måste, se till att det finns räddningsmöjligheter med båt och ha någon som håller koll på dig från land hela tiden. Se också till att vara säker på att du kan hantera de svåra situationer som kan dyka upp, t.ex. ett brutet ben eller att kiten går sönder.

    • Använd flytväst och hjälm. Att använda bindningar eller att inte använda fångrem till brädan minskar risken att kollidera med brädan.

    • Fråga inte icke-kitesurfare om hjälp när du ska starta eller landa kiten. Var tydlig med dina avsikter och prata med folk innan du tar hjälp och gör tydliga tecken. Se till att den som hjälper dig eller folk runt omkring förstår hur man hanterar utrustningen på ett säkert sätt och hur kiten beter sig.

    • Kitesurfa inte i stark vind om du är nybörjare.

    • Som nybörjare spenderar man vanligtvis mer tid i vattnet, så använd därför en tjockare våtdräkt än vad du annars skulle valt.

    • Kroka inte i din kite på land om inte kiten är väldigt liten (under 5 kvm) och vinden är svag (mindre än 4 m/s). Oförutsedda vindbyar är förrädiska. Välj om möjligt en sele med handtag på ryggen. Detta göra det enklare att hjälpa varandra i svåra situationer där kiten har mycket drag.

    • Se till att du har kraft nog att kunna kroka ur med lätthet under alla förhållande.

    • Fäst aldrig bommen/linorna permanent till din handled eller hängsele utan använd fästen som är lätta att lossa, typ kardborre.

    • Kitesurfa inte tätt bland andra människor, se till att komma ut till ”fria” vatten så snart som möjligt. Välj obefolkade strand- eller kustavsnitt för start och landning med mycket plats i lä utan hinder. Åskådare ska befinna sig i lovart om kitesurfaren.

    • Kör aldrig längre ut till havs än du kan simma hem (i en nödsituation utan all utrustning).

    • Undvik att komma i kontakt med flygande eller hängande linor, t.ex. när draken har trillat ner och inte är säkrad än – rycks draken iväg igen kan det orsaka livsfarliga skador.

    • Medför en säkerhetskniv i fall du behöver klippa av linorna.

    • Kontrollera din utrustning noga för att upptäcka skador: att bommen och dess tampar är i bra skick och att det finns några knutar eller slitskador på linorna. Kontrollera även sömmarna och tamparna på draken regelbundet. Selens bälten utsätts också för nötning.

    Säkerhets Release System

    Ett säkerhetssystem ska möjliggöra följande saker:
    1. Kapa förbindelsen mellan powerloopen och hängselens krok under alla omständigheter och krafter och även kapa förbindelsen mellan selelinan och selens krok under alla omständigheter och krafter.

    2. Risken för lintrassel ska vara minimalt när första punkten inträffar.

    3. Att hålla kvar en förbindelse mellan surfaren och kiten som då får minimalt dragkraft.

    4. Även den sista förbindelsen måste kunna lösas under alla omständigheter och krafter.

    5. Alla förbindelser ska kunna återskapas av surfaren simmande om inte punkt 4 inträffar.

    Vid sidan om säkerhetssystem runt bommen levereras specialdesignade krokbyglar som kan ersätta den vanliga kroken på selen. Det finns byglar med uppvik- och roterbar krok såsom byglar utan krok men med låsanordning för powerloopen som öppnas med hjälp av tryckknapp.
    OBS: Säkerhetssystemen kompletterar inte varandra. T.ex. öppnas en öppningsbar powerloop i en bygel med låsanordning så kan den ändå sitta kvar och klämmas fast – tryckknappen måste användas för att frigöra sig.

    Det finns ett antal olika typer av release system beroende på modell och märke på bommen. Se till att du förstår hur ditt systemet fungerar och att det fungerar praktiskt. Öva in utlösningsförfarandet i lugn och ro på långgrund vatten. Se till att ha gott om plats runt omkring dig för att öva att utlösa systemet.

    Räddnings teknik

    En kitesurfare bör känna till följande tekniker att rädda sig själv eller andra i nöd.

    Självräddnings teknik:

    1. Om din kite fortfarande flyger så använd dess kraft att dra dig och din bräda till stranden.

    2. Om din kite är i vattnet och av någon anledning inte vill upp i luften (för lätt vind, lintrassel etc.) bör du ta in/rulla upp all lina. Det kan vara bra att ta in 10 meter av den ena styrlinan först för att undvika att kiten får kraft oavsiktligt när du tar in linorna. Trampa vatten och försöka simma mot vinden medan du rullar upp linorna runt bommen för att undvika att trassla linorna runt benen.

    3. Om du använder en uppblåsbar kite så kan du använda den som ett segel för att komma till stranden igen. Efter du tagit in linorna så håll kiten med båda händerna i kortändorna.

    4. Om det inte blåser alls så packa ihop kiten så mycket som möjligt och paddla/simma iland. Ibland är det bra att behålla luften i sin uppblåsbara kite och ibland (vid t.ex frånlandsvind) finns det tillfällen då det bara är att ta ut all luft, lägga den på brädan och paddla/simma iland. Det är dock extra lätt att hamna i en trasselsituation, även om man lindat in det mesta av linorna, (och dessutom blir kiten supertung) om kiten fylls med vatten när den inte är uppblåst och ihoppackad. Vanligtvis är det säkrare att simma med kiten uppblåst och på rygg. Detta gäller för de flesta kitetyperna, kontrollera din manual för hur din kite ska packas ihop.

    5. Som en sista utväg; släpp iväg kiten (helst utan linor fastsatta)

    Räddnings teknik:

    1. När du ska rädda någon annan så behöver du säga till personen att packa ihop sin utrustning ordentligt. Försök att hålla dig i närheten när den nödställde gör detta.

    2. När utrustningen väl är packad så stanna vid sidan om kitesurfaren. Se till att den nödställde har lindat in sina linor ordentligt. Kiten bör placeras ihop packad på brädan. Personen håller i din bräda och du kan då dra den nödställde till land. Vid svag vind går inte att stå på brädan utan man får släpa sig själv samt bagaget hem.

    3. Du kan använda samma teknik för att rädda andra människor så länge dom packar ihop sin utrustning ordentligt.

    Väjningsregler

    En surfbräda har samma rättigheter och skyldigheter som ett segelfartyg, eftersom lagen likställer surfbrädan med detta – Du är befälhavaren och den ytterst ansvarige för att fartyget framförs på ett betryggande sätt.

    Tre enkla regler täcker de allra flesta situationer:

    1. Högerregeln-Styrbordsregeln
    Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss

    2. Högst i vind
    Den som ligger högst upp i vind (lovart) skall lämna företräde om ni seglar åt samma håll.

    3. Upphinnande.
    Upphinnande väjer alltid.

    Dessa tre grundregler gäller för kitesurfare och andra segelfarkoster. Motorbåtar har alltid väjningsplikt för segelbåtar/surfare, men lita inte på att alla racerförare är medvetna om detta förhållande…
    För kitesurfing på större vågor gäller delvis andra regler om rätt till våg mm.
    Observera att nyttotrafik alltid äger företräde, yrkesfiskare som Stenafärja…

    Andra notiser

    Sjöräddningen startar en full insats när dom bedömmer att en sådan är befogad. Detta resulterar i att kostsamma resurser sätts in tills den saknade personen är hittad. Ibland letar Sjöräddningen en hel natt efter en saknad och det sedan visar sig att personen är i säkerhet redan på kvällen innan. Det är alltså viktigt att följa upp med dom för att minimera deras insatser/kostnader. Meddela Sjöräddningen när du har blivit av med drake eller bräda men är själv i säkerhet. Drivgods kan plockas upp av andra fartyg och kanske rapporteras in. På så sätt ökar du chansen att få tillbaka förlusten samt att motverka onödiga insatser.

    Telefonnummer till Sjöräddningen (i nödsituation): 112

    Visst kan en kitesurfare bryta mot alla dessa riktlinjer och ändå klara sig utan incidenter under lång tid, men varför chansa? Tyvärr så säger erfarenheten att efter en viss tid så kommer tråkigheter att hända när vi tänjer på gränserna.

    Din delaktighet i dessa enkla riktlinjer kommer att hålla allmänna stränder säkra och kitesurfing tillåtet. Det är vi kitesurfare som är de nyaste gästerna på stränderna och vårt beteende avgör hur andra uppfattar vår sport.

    Lycka till…

    gnutten svarade 10 år sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • yfo

    Medlem
    5 maj, 2006 vid 09:15

    bad link :/

  • davva

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 10:06
  • silverstyle

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 09:52

    humm.. vet inte vilka texter det var om där, men ja tror att den länken försvunnit.. här är en annan

    http://www.fahlensurf.se/v2/articles/misc/Downloads-FahlenSurfcenterVarberg.shtml

  • bedda

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 12:12

    Vanliga nybörjarfel

    Har kitat 3 säsonger och gjorde nog själv vissa av dessa fel och ser varje säsong flera nybörjare som gör samma misstag.

    1. Eftersom en kite är dyr så köper de flesta nybörjare bara en kite till att börja med. De kommer ned till stranden när det blåser rejält och har kanske en 12, 14 eller 16 m2 kite.
    De ser massor av andra åkare ute på vattnet som har jäkligt kul och bestämmer sig för att kita själva.
    De förstår inte att den kite de själva har är för stor i förhållande till den vind som råder för tillfället och blir antingen loftade upp i luften eller dras med längs stranden upp till 50 eller 100 meter.

    Åtgärd: Fråga de som är erfarna och som är nere på stranden vilka drakar som de övriga kör med för tillfället. Om du är osäker. Kita inte. Välj en drake som är så liten som möjligt och prova dig fram tills du har erfarenhet nog att bedöma.

    2. Vinden ökar i styrka under dagen.
    Detta sker nästan varje gång. Ofta så ökar vinden mot eftermiddagen.
    En nybörjare som började kita med en 14 m2 kite kan 2 timmar senare vara kraftigt overpowered och släpas i vattnet eller loftas upprepade gånger.

    Åtgärd: Ta dig in till land så snabbt som möjligt och ta ned kiten. Eller dra i quick releasen så drakens kraft försvinner.

    3. When shits hits the fan….
    När olyckan väl är framme och draken börjar loopa och nybörjaren släpas efter i mycket hög hastighet så har de oftast inte tränat på hur de ska göra för att dra i quick releasen. Och släpas pga det väldigt långt efter på väg in i farliga områden.

    Åtgärd: Som nybörjare träna rejält på hur ditt release system funkar. Det måste sitta i ryggmärgen hur du ska göra när du släpas fram i full fart i vattnet och inte kan se något för du har vatten i fejset hela tiden och får massor av kallsupar.

    4. Kan inte ta höjd upp mot vinden.
    Nybörjare kan oftast inte ta höjd upp mot vinden utan när de börjar kita så åker de 200 – 300 nedåt vinden från den punkt på stranden som de startade.
    Det området kan ofta bestå av stenar och annat bråte som inte lämpar sig för att gå in land på. Eller badstrand med massa ungar.

    Åtgärd: Välj att kita på stränder som har rejält med säkerhetsavstånd så att du inte driver in i områden du inte vill vara i. Sluta kita när du börjar åka för långt bort från den punkt där du klev i vattnet och gå tillbaka. Ta lektioner och lär dig att ta höjd upp mot vinden. Köp en bowkite istället för C-kite eftersom den typen av kite är mycket lättare att ta höjd upp mot vinden med.

  • skotten

    Medlem
    16 april, 2010 vid 14:28

    hehe that post is soooooooooo 2005

    Best advice… go on a course… get your mates to come along and insist on discount!! :cool2:

    An instructor can show you one-on-one how the gear works, how to behave in dangerous situations and how to avoid getting into them in the first place.

    No amount of literature can prepare you for the first time you are lifted into the air.

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • pelle-surf

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 20:48

    Tänkte dela med mig av en ganska obehaglig överaskning som jag fick igår. Jag är nybörjare och har köpt en ny utrustning som jag för första gången övade själv med sedan kursen. Lagom vind och bra väder, lyckades launcha själv, då jag var ensam, allt gick bra ända till jag plötsligt var urkrokad.På något sätt krokade jag ofrivilligt ur selen, trots säkerhetspinnen “donkeypicken”eller vad den kallas. Kiten singlade iväg mot stranden där det nu fanns en del folk ,men jag lyckades få tag i den innan någon oskyldig blev intrasslad, detta hände ytterligare tre gånger under mitt övningspass. Jag kom fram till att det måste bero på att jag som nybörjare drar onödigt mycket i bommen när jag ska upp på brädan, och när jag sedan drullar i vattnet så slackar linorna och jag krokas ur. Jag ändrade taktik och då blev både vattenstarten och urkrokningen bättre.Då jag köpte utrustningen frågade jag om den medföljande leashen imellan kiten och selen, och då svarade man att den används när man är mer avancerad och krokar ur vid hopp och trix, därför använde jag inte den, men det kommer jag nog göra i fortsättningen.Det är väl inte fel att använda leashen?

  • lima-ko

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 00:30

    Nu blir jag jäkligt orolig Pelle, vad är det för grund- och fortsättningskurs du har gått när du tvekar på om du ska ha en leash!? Att gå ut och kajta utan leash är ungefär lika dumt som att gå ut och kajta utan sele, jäkligt svårt, och framförallt jäkligt farligt…!
    Varför launchar du själv?

  • danger

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 00:46

    Finns det överhuvudtaget någon andledning att köra utan leash? Känns inte alls ok…
    pelle surf: vilken sele kör du? Har själv aldrig varit med om att jag av misstag krokat ur.

  • pelle-surf

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 07:07

    Jag har Cabrinhas sele 2011. Kan tillägga att jag även krokades ur vid ett tillfälle på fortsättnings kursen, där vi inte heller använde leashen, instruktören räddade situationen, men sa aldrig något om att använda leash. Jag förstår att man inte kan lära sig allt på kurserna, men detta verkar ju vara en ganska grundläggande miss i kursen.
    Jag launchar själv, när jag är ensam på stranden. Mvh Pelle

  • lima-ko

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 08:12

    Så ni använde ingen leash på kursen heller, det är ju både dumt men framförallt förbannat farligt. Så ni satt bara fast i kiten med chicken loopen och donkey dicken?

    Ok, tänk på att det alltid är bra att ha någon med när man kajtar, om något skulle skita sig, framförallt när man håller på och lär sig.

  • pelle-surf

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 09:51
    Lima-ko;658681 wrote:
    Så ni använde ingen leash på kursen heller, det är ju både dumt men framförallt förbannat farligt. Så ni satt bara fast i kiten med chicken loopen och donkey dicken?

    Ok, tänk på att det alltid är bra att ha någon med när man kajtar, om något skulle skita sig, framförallt när man håller på och lär sig.

    Därför söker jag sällskap, gärna någon som är på samma nivå som jag. Tyvärr har jag inte lyckats få med någon av mina försoffade polare. Men man det brukar väl nästan alltid vara någon som kitar när vinden ligger lagom på, vi har föresten haft lite kontakt, jag ringde dig i Torsdagskväll och snackade lite. Tack för upplysningen ang leashen, vi ses nog. Pelle

  • lima-ko

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 08:34

    Är det lagom eller bra vind och sol så är det allt som oftast någon ute ja. Är det inte det kan det vara ett första varningstecken på att stället du åkt till kanske inte passar så bra just idag.
    Dra ett mail till info@kitekalle.com så får du del av KiteKalles mailutskick med lite update på vinden och vart vi planerar köra då det blåser osv.
    Det kommer jag allt ihåg Pelle, så dåligt minne har jag inte =).
    Det där med leashen tycker jag du ska gå till botten med, gå tillbaka till skolan och fråga hur de kan glömma en sådan essentiell detalj. Det kunde ju ha gått hur illa som helst, kanske inte för dig men för personen ifråga som fått din flygande kite med 20-25 m linor på sig, och det hade vart ditt ansvar!

  • viktor77

    Gäst
    13 juni, 2011 vid 11:59

    Jag började kitesurfa förra sommen, här kommer mina tips:

    Spot
    Välj en spot med grunt, platt vatten och gott om plats downwind, så du kan “glida iväg” utan att skada dig, din kite eller nån annan. Glöm platser med djupt vatten den första tiden. Har du ingen spot med grunt, platt vatten i din närhet, satsa på att åka till nån spot som har det. Det kommer ta enormt mycket längre tid att lära sig grunderna på djupt vatten. Det är inte så att det tar dubbelt så lång tid, snarare 10 gånger så lång tid.

    Vind
    Ge dig inte ut i för stark vind, men inte heller i för svag. 7-8 m/s är perfekt. Under 7 m/s har du svårt att lära dig vattenstarta och ännu svårare att ta höjd. Undvik byig vind, då det gör allting mycket svårare och dessutom farligare.

    Launcha kiten
    Träna på att launcha din och andras kites så ofta du kan och studera hur andra gör. Glöm inte att ge tecken, men ge det inte för tidigt. Det måste vara kraft i kiten innan du ger tecken, annars kommer den bara trilla ner, vilket är ett vanligt nybörjarfel. Håll inte kiten kl 12 efter du launchat den. Styr upp den till runt kl 10 (eller 2) och gå sen omgående ut på vattnet.

    Första sessions på egen hand
    De flesta, om inte alla, kan i princip inte vattenstarta efter en kurs på ett par dagar. Träna bodydragga och försök bodydragga upp mot vinden. Träna också på att relauncha kiten och utlös säkerhetsystemet (quick releasen) så du verkligen kan hantera det. Lär dig flyga kiten med en hand. Många hoppar över detta steg eller övar det minimalt, när det sen ska ha med sin bräda ut blir kitehanteringen inte den bästa. Öva så du enkelt kan flyga kiten med en hand, både högran och vänstran. Öva också, med en hand, att gå med kiten. När du kan det bra kan du ta med brädan ut på vattnet.

    Vattenstart
    Första tröskeln att komma över. För det flesta tar detta ett par sessions för att verkligen sitta och kännas naturligt i båda riktningarna. Tänk på att öva detta i bra förhållanden på en nybörjarvänlig spot. Första gången kan du strunta i brädan och öva sittande på botten med böjda knän. Djupt vatten, som sagt är inte att rekommendera, verkligen undvik djupt vatten. Du får då en känsla för hur mycket kraft som behövs för att komma upp. Några snabba tips:

    – Håll kiten kl 12, flyg över till kl 1 och sen gör en dykning ner till kl 9. Öva på att göra små dykningar först och progressivt öka för att komma till ett läge då du komma upp.
    – Rikta brädan mot kiten, men håll benen böjda.
    – När du kommit upp fortsätt rikta brädan mot kiten och sväng sen sakta av mot vinden. Håll kvar kiten kl 10-11.
    – Sträck på armarna och låt selen ta kraften

    Att lära sig vattenstarta är ett tragglande, men för de flesta tar det bara ett par gånger så sitter det. Ett vanligt problem är att det går mycket lättare åt ett håll. Men glöm då inte att öva på båda hållen! Glöm inte att rikta brädan mot kiten (downwind) och böj ordentligt på benen. Dra dig inte upp med armarna.

    Har du en kite med linförlängare kan det vara bra att sätta på dem. Du får då längre tid på dig när du dyker kiten och kiten upplevs allmänt som långsammare och därmed enklare att hantera.

    Hålla höjd, ta höjd
    När väl vattenstarten sitter, mer eller mindre i allafall, så är det dags att lära sig åka och ta höjd. Nästa tröskel att ta sig förbi som nybörjare. Bra spot och bra förhållanden gäller fortfarande. Att lära sig hålla och ta höjd i dålig vind (för de flesta under 7 m/s) är svårt, så välj en dag då de blåser bra. Att hålla och ta höjd handlar om kiteposition, hur du står på och kantar brädan. Håll kiten lågt (runt 10), sträck frambenet och för över vikten på ditt böjda bakben. Luta dig tillbaka och för fram höften. “Rätt” kantning kommer då naturligt. Två vanliga fel här:

    – Du kantar för dåligt, då kroppen har fel position – höften ska fram, axlarna bak, böjt bakben, sträckt framben. Resultatet blir att det går fort, många flyger då upp kiten kl 12 vilket gör att farten avtar snabbt och du sjunker ner. Eller så dra personen i fråga inte upp kiten och hamnar i hyperspeed och faller då hastigheten är för svår att hantera.

    – Du kantar för mycket, då kraften mot vattnet är större än kitens. Resultatet blir det samma som i felet ovan, dvs att man sjunker ner på baken. Du måste få upp farten, dvs åka downwind, innan du kan börja kanta. Många gör här misstaget att höja kiten till kl 12, troligen pga att kitens kraft börjar kännas ordentligt. En vanlig rutin är att svänga upp kiten kl 11-12 precis efter man kommit upp och sen ner med kiten igen, speciellt vid lite svagare vind.

    Att lära sig ta höjd är en tröskel alla kitare måste ta sig förbi, så “walk of shame” tillbaka på stranden har alla någon gång gjort. Mitt personlig rekord är på runt 3 km :).

  • pelle-surf

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 21:21
    viktor77;658824 wrote:
    Jag började kitesurfa förra sommen, här kommer mina tips:

    Spot
    Välj en spot med grunt, platt vatten och gott om plats downwind, så du kan “glida iväg” utan att skada dig, din kite eller nån annan. Glöm platser med djupt vatten den första tiden. Har du ingen spot med grunt, platt vatten i din närhet, satsa på att åka till nån spot som har det. Det kommer ta enormt mycket längre tid att lära sig grunderna på djupt vatten. Det är inte så att det tar dubbelt så lång tid, snarare 10 gånger så lång tid.

    Vind
    Ge dig inte ut i för stark vind, men inte heller i för svag. 7-8 m/s är perfekt. Under 7 m/s har du svårt att lära dig vattenstarta och ännu svårare att ta höjd. Undvik byig vind, då det gör allting mycket svårare och dessutom farligare.

    Launcha kiten
    Träna på att launcha din och andras kites så ofta du kan och studera hur andra gör. Glöm inte att ge tecken, men ge det inte för tidigt. Det måste vara kraft i kiten innan du ger tecken, annars kommer den bara trilla ner, vilket är ett vanligt nybörjarfel. Håll inte kiten kl 12 efter du launchat den. Styr upp den till runt kl 10 (eller 2) och gå sen omgående ut på vattnet.

    Första sessions på egen hand
    De flesta, om inte alla, kan i princip inte vattenstarta efter en kurs på ett par dagar. Träna bodydragga och försök bodydragga upp mot vinden. Träna också på att relauncha kiten och utlös säkerhetsystemet (quick releasen) så du verkligen kan hantera det. Lär dig flyga kiten med en hand. Många hoppar över detta steg eller övar det minimalt, när det sen ska ha med sin bräda ut blir kitehanteringen inte den bästa. Öva så du enkelt kan flyga kiten med en hand, både högran och vänstran. Öva också, med en hand, att gå med kiten. När du kan det bra kan du ta med brädan ut på vattnet.

    Vattenstart
    Första tröskeln att komma över. För det flesta tar detta ett par sessions för att verkligen sitta och kännas naturligt i båda riktningarna. Tänk på att öva detta i bra förhållanden på en nybörjarvänlig spot. Första gången kan du strunta i brädan och öva sittande på botten med böjda knän. Djupt vatten, som sagt är inte att rekommendera, verkligen undvik djupt vatten. Du får då en känsla för hur mycket kraft som behövs för att komma upp. Några snabba tips:

    – Håll kiten kl 12, flyg över till kl 1 och sen gör en dykning ner till kl 9. Öva på att göra små dykningar först och progressivt öka för att komma till ett läge då du komma upp.
    – Rikta brädan mot kiten, men håll benen böjda.
    – När du kommit upp fortsätt rikta brädan mot kiten och sväng sen sakta av mot vinden. Håll kvar kiten kl 10-11.
    – Sträck på armarna och låt selen ta kraften

    Att lära sig vattenstarta är ett tragglande, men för de flesta tar det bara ett par gånger så sitter det. Ett vanligt problem är att det går mycket lättare åt ett håll. Men glöm då inte att öva på båda hållen! Glöm inte att rikta brädan mot kiten (downwind) och böj ordentligt på benen. Dra dig inte upp med armarna.

    Har du en kite med linförlängare kan det vara bra att sätta på dem. Du får då längre tid på dig när du dyker kiten och kiten upplevs allmänt som långsammare och därmed enklare att hantera.

    Hålla höjd, ta höjd
    När väl vattenstarten sitter, mer eller mindre i allafall, så är det dags att lära sig åka och ta höjd. Nästa tröskel att ta sig förbi som nybörjare. Bra spot och bra förhållanden gäller fortfarande. Att lära sig hålla och ta höjd i dålig vind (för de flesta under 7 m/s) är svårt, så välj en dag då de blåser bra. Att hålla och ta höjd handlar om kiteposition, hur du står på och kantar brädan. Håll kiten lågt (runt 10), sträck frambenet och för över vikten på ditt böjda bakben. Luta dig tillbaka och för fram höften. “Rätt” kantning kommer då naturligt. Två vanliga fel här:

    – Du kantar för dåligt, då kroppen har fel position – höften ska fram, axlarna bak, böjt bakben, sträckt framben. Resultatet blir att det går fort, många flyger då upp kiten kl 12 vilket gör att farten avtar snabbt och du sjunker ner. Eller så dra personen i fråga inte upp kiten och hamnar i hyperspeed och faller då hastigheten är för svår att hantera.

    – Du kantar för mycket, då kraften mot vattnet är större än kitens. Resultatet blir det samma som i felet ovan, dvs att man sjunker ner på baken. Du måste få upp farten, dvs åka downwind, innan du kan börja kanta. Många gör här misstaget att höja kiten till kl 12, troligen pga att kitens kraft börjar kännas ordentligt. En vanlig rutin är att svänga upp kiten kl 11-12 precis efter man kommit upp och sen ner med kiten igen, speciellt vid lite svagare vind.

    Att lära sig ta höjd är en tröskel alla kitare måste ta sig förbi, så “walk of shame” tillbaka på stranden har alla någon gång gjort. Mitt personlig rekord är på runt 3 km :).

    Jag vill tacka för mycket bra tips till en nybörjare, har haft dina tips i åtanke då jag tränat vattenstart och det var bra uttryckt, att försöka vrida ner brädan mot kiten och även böja bakbenet och sträcka frambenet. Att man skulle falla av visste jag,men inte så mycket.
    Var ute igår i alldeles lagom vind 8-9 ms och hade riktigt kul, försökte hålla höjden, men hade lite problem då jag höll kiten hyfsat lågt, då det kändes som armarna var för korta när jag försökte skota ut. Körde med en hand istället för att nå och få lagom tryck i kiten, brukar det vara ett problem? eller är det kanske jag som fegar lite, och inte kör hårdare, tycker att det känns lite okontrollerat när jag skotar fullt i det läget.
    Tack ialla fall och skriv gärna fler bra tips. Pelle

  • viktor77

    Gäst
    1 juli, 2011 vid 22:21

    Alla bommar har en sweetspot där kraften i kiten är lagom. Vanligtvis brukar den ligga en bit ut från max inskotat läge, så man får en skön position på armarna. För att justera läget så kan du använda depowern på bommen. Räcker inte det och du upplever som att armarna inte räcker till, ja då är du överriggad. Att köra med en hand och på så sätt få mer depower är också en bra metod att hantera kraften på, speciellt om det är byig vind.

    Hur du upplever kraften i kiten kommer avta ju mer du kör. Du kommer då kunna stå emot större kraft och inte tycka det är nått. Men kraften ska komma i selen och inte i armarna. Kan du inte relativt enkelt dra bommen mot dig, så bör du först använda depowern och hjälper inte det, byta till en mindre kite.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjar tips Viktigt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.