Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar-utrustning

  • Nybörjar-utrustning

    Publicerad av kimengqvist på 19 oktober, 2013 vid 11:57

    Tjena!

    Lärt mig grunderna i vindsurfing på 80-tals utrustning nu i somras, så nu vill jag köpa modernare grejer men inte lust att lägga ut 10.000 eller mer.

    Jag är 173cm lång,väger runt 70kg och har vågsurfat i flera år,testat lite kite surf men är nu inne på vindsurfing då jag vill ha en rolig hobby här hemma i Stockholm. Vad ska jag tänka på när jag köper utrustning? Jag kan vända hyfsat och även kryssa upp mot vinden, surfat i vindar upp till 8-10 m/s och det har varit ok men över det så får jag problem;) Så jag skulle ni vilja hitta ett komplett paket som kan ha och även utvecklas på.

    Hitta en kille som säljer ett paket billigt på blocket, men är inte hundra på om det är rätt utrustning för mig. Tips och tricks tas gärna emot

    http://www.blocket.se/trelleborg/Komplett_vindsurfing_utrustning_for_nyborjare_49760126.htm?ca=8&w=3

    Kim

    tsss svarade 10 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • bicless

    Medlem
    19 oktober, 2013 vid 13:01

    Brädan är ju i Trelleborg och du verkar vara i stockholm så kan ju bli lite transportproblem. Annars är brädan helt ok, centerbordet saknas på bilden hoppas han har kvar det. Alla prylar är rätt gamla men priset är rätt lågt också så det känns som ett helt ok startkitt förutsatt centerbordet finns kvar och funkar.

  • kimengqvist

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 15:09

    Tack för svar..Ja det kan bli en roadtrip söderut i samband med hälsa på lite vänner, takräcke och utrustning hem med på taket kanske blir verklighet.

  • kimengqvist

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 15:24

    Om man skulle gå på modernare grejer, köpa nytt, vad rekommenderas då? Volym på bräda? All round segel, pratar 5.0 då? Som sagt vill jag lära mig surfa bra men kommer nog inte gå ut i storm,vågor och 20m/s.

  • bicless

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 20:58

    Jag tycker du skall ha en bred freeridebräda, gärna 75-80cm bred. Det ger dig många surftimmar även vindfattiga sommardagar och brant utvecklingskurva. En del föordrar de nya superkorta och superbreda freemove brädorna men jag skulle rekommendera att välja nån lite mer normallång freeride 250-270cm, så längre rocker ger klart mer autoplaningegenskaper, superkorta breda måste du falla av och pumpa och kan inte sticka rakt upp på en kryss direkt. Så 75-80 bred, 260-270 lång så får du plug and play och en trevlig resa där brädan hjälper dig utvecklas snabbt. Sen har freeride ofta lite mer volym i tailen jämfört med freemove så sjunker inte igenom lika lätt i byiga förhållanden. Märke spelar mindre roll. Varje märke och surfbutik har denna typ av bräda då de är storsäljare. AHD Fast forward, Fanatic shark, JP X-cite ride/Funride, Starboard Carve, Exocet Scross, Tabou Rocket, mfl är rätt likvärdiga.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 07:50

    Kimengqvist – Hoppas Du hittar något som planar lätt! Jag antar att Du kollat runt i trådar här på forumet. Det finns en del att läsa om breda brädor i bl a följande tråd:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?83094-Tråd-om-JP-Superlightwind-och-Ultrasonic-147

  • sailortrash

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 08:17

    köp inte brädan i trelleborg. om du har den förmåga du beskriver så undvik brädor med centerbord. inte för att de är särskilt dåliga, men för de är tunga, alltid byggda i stryktåliga måterial (förutom racebrädorna) och därmed planare senare och är mkt trögare att manövrera. kan du plana är de där brädorna redan passé..

    i sthlm är det gott om plattvatten, och därför kan du gott kosta på dig en lite större bräda, som är lätta att dra rigg på. då kan du segla även när det är riktigt kallt, och ta lite större segel och kanske få lite fler dagar.

    jag skulle rekommendera en freeride precis som Bicless skriver. jag gillar också när brädorna har lite nos, 250-270 långa och är ingen direkt fan av freemovebrädorna. om du köper nytt så är AHD Fast Forward det klart, klart mest prisvärda alternativet. brädan väger 7.7 kg och kostar ny ca 8000:-. köper du en jp eller tabou eller fanatic i samma viktklass får du gå upp 4-5000:- i pris och det är inte värt de pengarna, för Fast Forward är en grym bräda som presterar lika bra som övriga märken. personligen gillar jag den bättre än både fanatic shart och tabou rocket (jag kör på en rocket nu). JP är ungefär samma känsla, men mkt dyrare. hittar du en begagnad FF i oskadat skick för 3-4000:- så är det bara att hugga.

    letar du beggat får man ju vara mindre kräsen, men allt från ca 2000 planar skitbra och fort, och allt från ca 2006 är i princip samma som idag (med skillnad i material och därmed lite i vikt, desutom undantaget freemove brädorna).

    storleksmässigt tror jag på 130-150 liter. dessa storlekar är såklart klumpiga i stökigt vatten, men det finns ingen bräda som passar i alla förhållanden och det är bara att inse att man kommer att köpa flera i olika storlekar för att kunna segla i alla väder..

    segelstorlek:
    130l freeride brukar ta mellan 6-8.5 kvm segel
    140l 6.5-9.0
    150l 7.0-10.0..

    men detta gäller för freeride brädor. slalombrädor tar helt andra storlekar.

    tillverkarna brukar inte sätta ngn nedre gräns, men en stor bräda funkar riktigt dåligt med ett litet segel. t.ex om man sticker ut med en 5.0+130l för att det blåser 12 m/s så kommer det inte kännas särskilt lättkontrollerat eller kul, bara kämpigt och svårmanövrerat. gå efter det rekommenderade segelspannet på brädan (brukar stå på brädan, allafall på fanatics brädor), de brukar stämma hyfsat.

    har man ett segel mindre än 7.5 som enda segel kan det bli magert med surf i sthlm. det finns ju såklart gott om folk som bara kör 90 l och 5.3…men det beror nog på när och framförallt var du surfar. inomskärs är det inte att rekommendera, inte enligt min erfarenhet. där jag bor brukar det blåse ca 1-2 dagar om året då man får plocka fram 5.3:an, ca 10-20 med 7.5 eller större, och gott om dagar för ännu större grejer.

    tyvärr är det du letar efter kanske det mest eftertraktade på andrahandsmarknaden, Men det borde gå att hitta ett 5-6 år gammalt paket för mellan 5-10k, beroende på vad som ingår. vilket är helt rimligt med tanke på nypriserna.

  • raggarn

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 08:40

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/4149/komplett-freeride-paket-6000/

    det här är en kanonbräda som borde passa dig,om du inte väger mer än 70kg behöver du inte en större
    dessutom så drar du lätt ifrån polarna med sina nya fina blänkande 2013-14brädor med den
    om priset på paketet ska va befogat så måste övriga prylar va i topp skick å av nyare model
    annars nedåt 4lapp …………. om den finns kvar……äldre annons

    MISTRAL RADAR 125 Tested Windsurf April 2002
    The Radar is Mistral’s all-round freeride board range for 2002. The label ‘125’ refers to its volume, and is the mid-sized board in the range, sitting in between a 140 and 105. Designed by Bruce Wylie, it has a very unique style and really breaks tradition with Mistral’s previous shapes. It features a concaved deck and wide shoulders, with a narrow tail that still holds considerable thickness. Attractive graphics and a new silver-cloth glass fin makes the Radar really stand out.
    On The Water At rest, the shoulders of the 125 provide ample flotation, making for a stable platform until the power builds enough to push the hull onto the plane. Once there, you are instantly aware that this is a very unique board. It accelerates progessively up to an impressive speed, with a stance on the water that makes for a very comforiable ride. The fin grips well but does not dictate the nature of the board – reasurring when the wind gets up. Your body weight is distributed evenly through both your legs, allowing for a very relaxed and balanced posture; it is possible to sail this board for hours without getting tired. This is the real selling point of the Radar – being so controllable and effortless, its top-end (which is nothing short of.blistering on the reach) is so deceptive. You just don’t realise how fast you are travelling! As a result it inspires confidence; you hunger for power; loading it as much as possible in order to realise its full potential. When it comes to gybing the Radar is just as impressive as it is in a straight line. It has an awesome balance of composure, response, speed and drive. It feels like a much smaller board under foot. Entry into the gybe is tight and aggressive, yet the Radar looses no speed and continues around with ease and a resistance to relinquish any speed. If overpowered it will still power in without hesitation, even if you cannot sheet the sail in. If you enter the turn slow and power up as you go, the Radar will accelerate whilst still biting aggressively. A fantastically versatile board in transitions, it is suitable for a broad cross-section of the recreational market, from experts right down to lighter intermediates. Throughout the history of windsurfing there have been boards that were always known as classics, being ahead of their time. We get the feeling that this may well be one.
    Verdict A unique new design from :Mistral. Easy, comforiable and very rewarding to ride, it has a perfect balance between performance and manners that will excite and flatter everyone’s sailing style. Highly recommended.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 12:01

    Sailortrash – Kul att få medhåll vad gäller AHD FF som jag tjtat lite om i andra trådar! Jag har inte seglat den själv men kört väldigt mycket tillsammans med min granne som i stort sätt bara kör på 145:an. Jag är impad av hur bra den går i förhållande till det låga priset.

  • sailortrash

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 19:44

    @Herr Pelegrin 717858 wrote:

    Sailortrash – Kul att få medhåll vad gäller AHD FF som jag tjtat lite om i andra trådar! Jag har inte seglat den själv men kört väldigt mycket tillsammans med min granne som i stort sätt bara kör på 145:an. Jag är impad av hur bra den går i förhållande till det låga priset.

    den är kanon. snabb som en freerace och otroligt lätt på foten. jag har bara kört 130 l, men den riktigt lyckade modellen är 117-litarn vad jag förstått.

    med tanke på priset är det nog det bästa köpet i den kategorin skulle jag tro. funkar riktigt bra med slalomfenor också. jag körde den mycket med en select 46 (eller 42 kommer inte ihåg) med mkt lite rake. annars tycker jag en del freeride inte funkar så bra med den typen av fenor.

  • kimengqvist

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 11:13

    Tack som f***n för alla svar och all bra info. Tror jag börjar förstå lite ner vad jsg ska kolla efter. Denna annonsen dök upp http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/4502/komplett-nyborjarset/
    Tänjte om den kunde vara nåt då jag bor i sthlm och har möjlighet att åka o kolla på grejerna! Men vad tror ni om kitet? Värt 5000-6000kr?

  • raggarn

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 13:16

    ouchhh….verkar va alldeles för stor bräda för dig …tycker jag iaf kan inte se varför du skulle behöva mer än 130-150 till å börja med om du inte har massa kompisar som vill lära sig grunderna

    vad va det för bräda du lärde dig på….???

  • vindsokaren

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 18:52

    Driver du?
    Våg surfare som du på en skolbräda
    Och budgetsegel.
    Undrar om inte en kompis ägde detta kit för ett par år sen perfekt som första bräda för honom.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 20:30

    http://www.blocket.se/kalmar/8_x_Vindsurfing_kits_junior_nyborjare_erfarna_49671212.htm?ca=8&w=3
    Kanske kan vara något ? står inge pris men.
    Märkligt iförsig att han säljer samma grejer både i Malmö Kalmar och Bromma/Stockholm

    Undra om det är den killen som jag läste om i en annan tråd då var det inte så bra grejer och kraftigt överpris.
    Fråga här först !

  • tsss

    Medlem
    26 oktober, 2013 vid 19:04

    Vi har skrivit en hel del i tråden “Blocket Superstars” om denne Jesper A. Han bor i Malmö o försöker sälja paket med gamla grejer o tjäna pengar på det. Han låtsas inte om att en del är helt omodernt utan han har köpt till litet nya smågrejor från surfspot (utan att betala faktura enl Bicless) o försöker få det till att hela kitet är modernt. Jag tror han köper beggade grejer från Danmark. Synd för en del brädor är ju bra nybörjargrejer men hela upplägget är sunkigt. t ec framgår ju inget om masternas kolhalt. Någon här från Surfzone har anmält honom till Blockets “disciplinnämnd” för att han rufflar.
    Om du svarar på annonsen så får du en pdf med olika paket och vad dom innehåller

  • swe-496

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 08:43

    Stämmer in med tsss. Du får sällan eller aldrig svar på raka frågor. Jag är en av dem som har anmält honom till blockets disciplinnämnd för oriktiga och ibland helt felaktiga annonser. Min rekommendation är att inte köpa av en så oseriös säljare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar-utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.