Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda

  • Nybörjarbräda

    Publicerad av termit på 25 april, 2010 vid 14:23

    Det står att man ska börja med en bräda som har en volym som är större än 150. Jag är skid och bräd åkare på 75kg som söker surfkänslan även på sommaren. Hur svårt skulle det vara att börja med en bräda med närmare 100 i volym?

    Knatte svarade 14 år sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    25 april, 2010 vid 14:43

    Som en annan nybörjare så skulle jag tro att du har väldigt svårt, måste nästan vattenstarta.
    För att dra rigg kan va riktigt knepigt

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2010 vid 15:00

    Skitsvårt.

  • dberg

    Medlem
    25 april, 2010 vid 15:28

    Instämmer med föregående inlägg, skitsvårt.

    Den goda sidan är att 150 liter faktiskt är hyggligt kul även andra säsongen!

  • davven

    Medlem
    25 april, 2010 vid 16:21

    Det behöver inte vara svårt om du köper en bräda som är 77 bred, men det är lite ovanligt. Typ startboard hypersonic 105l, men det är nog endå inte lämpligt pga att den är så kort. Det är nästan bortkastad och köpa en för svår bräda i början, jag kan bara relatera till mig själv :tongue:.

    En 133l freeride kan du lätt ha i 2 år eller mer i början, 150 låter lite väl stort för din vikt. Går du ner eller under 125 kan det bli knepigt!
    Sedan kan du komplettera upp med något mindre för högre
    vindregister när du bemästrar vattenstarter och använda den gamle för lågvind till större segel alt sälja den.

  • booman

    Medlem
    25 april, 2010 vid 17:01
    Carl R;608420 wrote:
    Skitsvårt.

    Kan bara instämma! Väger 85kg och har en minsta bräda på 110L, blir samma förhållande, och den är inte lätt att köra på fast jag är inne på 5:e säsongen… Visst kan jag köra den, men som nybörjare… Nej, nej, nej, och åter nej…

    Titta på minst 120L, helst 130L och uppåt…

    Du kommer att ha riktigt kul på en större bräda i minst 2 säsonger och du får mycket tid på vattnet, vilket är nog så viktigt…:cool2:

    P.S. Är också skid o brädåkare sedan många år tillbaka…

    Lycka till!

  • daffman

    Medlem
    25 april, 2010 vid 17:49

    köpte mig en 145 litare sommarn 08(första plankan), känner definitivt att jag behöver mindre nu, vikt typ 60 då 75 nu.
    145 var jobbigt första månaden, sedan blev det mycket bättre, fort.

  • pgvirtual

    Medlem
    26 april, 2010 vid 05:46

    Jag kan mer eller mindre garantera att du får alldeles tillräckligt med surfkänsla på ett bräde med 140-150 liter volym. Det kommer att kännas ostadigt och farligt i början, och när det börjar plana så går det av bara attan.

    Genom att börja på en tillräckligt stor bräda kommer du att bli bättre snabbare, genom att du får mera effektiv träningstid. Det behövs, för vindsurfing är inte särskilt lätt.

    Dessutom är det inte bara brädan, riggen är minst lika viktig. Stor rigg i lätt vind, liten rigg i hårdvind. För en 75 kg surfare kan det variera mellan 8 m2 och 3.5 m2, beroende på vindstyrka.

    Om du börjar med ett segel så skulle jag rekommendera något i storleksklassen 5.7 – 6 m2. Då har du ett segel som är rimligt att hantera för en nybörjare, men ändå har ett hyggligt drag när vinden närmar sig 10 m/s.

    Välkommen!

  • termit

    Medlem
    26 april, 2010 vid 16:45

    Tack för alla vettiga svar!

    Vad är ett rimligt pris för ett bra begagnat vindsurfing kit från 2000-talet?

  • haze

    Medlem
    26 april, 2010 vid 16:57

    Börja kite surfa? Går fortare att lära sig sen så kastar du twintipen och börjar köra vågbräda så är du fast.

    Har vindsurfat i 5 år slutade och nu ser jag inte ens åt sakerna längre och då jag har fri tillgång till de senaste grejorna i Klitmøller så har jag fortfarande inte ens tanken på det.

    Och att köra vågor strapless, utan drag från kiten är som att vågsurfa då jag även gör det. Kolla här får du se hur det kan se ut:

    http://www.kulingvarning.nu/?p=5539

    För övrigt ås är även jag gammal brädåkare och skidåkare..

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2010 vid 17:25
    Termit;608574 wrote:
    Tack för alla vettiga svar!

    Vad är ett rimligt pris för ett bra begagnat vindsurfing kit från 2000-talet?

    Om vi pratar om börja av 2000-talet kanske omkring 5000 pix om grejerna är i bra skick, närmare 10.000 om det är några år gammalt. Men priserna kan variera både upp och ner. Men det borde gå att hitta vettiga saker från 5000 och uppåt. (Säkert billigare om skicket är så där..) :smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.