Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare!!

  • Nybörjare!!

    Publicerad av hallberg70 på 31 maj, 2006 vid 13:04

    Tja!
    Jag har lånat en riktigt gammal bräda ett tag och tycker trots de antika prylarna att det är riktigt roligt. Nu funderar jag på att köpa nytt eller begagnat men jag känner att jag inte vill lägga ut så jäkla mycket pengar eftersom jag är nybörjare. Vad säger ni? Har ni några tips på var man kan hitta lite billigare prylar och vad för slags grejer ska man ha? Trist ifall man köper helt fel =(….
    Är inte så påläst när det gäller alla måtten på bräda och segel, vad rikommenderar ni?
    Borde man köpa nya saker? isåfall vilka?
    Tackar // Markus

    vzone518 svarade 15 år sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 13:35

    Kul att du skall börja surfa!

    Finns massor skrivet här på formumet, börja t.ex. på
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41110

    Sök runt och läs och komplettera sedan med frågor. Alltid gott om folk som hjälper till och svarar.

    Lycka till!

  • spray

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 22:51

    @Hallberg70 312559 wrote:

    Tja!
    vad för slags grejer ska man ha?

    Ja, jätteskoj att du vill surfa, var hade du tänkt surfa? Det du behöver är

    Bräda (finns olika typer och volymer)
    Segel (finns också en mängd olika typer och storlekar)
    Bom (väljs efter seglet du skaffar)
    Mast (väljs efter seglet du skaffar)
    Mastförlängare
    Mastfot
    Fena

    Våtdräkt
    eventuellt våtdräktskor, handskar och/eller huva

    Vad har du för búdget för kalaset? Nya surfprylar är ganska dyra, men allt är ju relativt. Jag började surfa förra året och köpte nya prylar för ca 24000kr… Såhär i efterhand inser jag att det är bättre att köpa fiolårets grejor eller i bästa fall något på REA. Grejor som använts en sesong är inte slitna speciellt mycket och de går att få tag i typ halva nypriset. Men om du har passerat det värsta nybörjarstadiet kanske du kan satsa på nyare grejor utan att bli besviken, jag har fått upplevelsen att grejorna slits lite mer för en nybörjare än ett proffs pga nybörjarmissarna.

    Våtdräkten är det dock fräsht om man köper en ny. Köp en varm dräkt så du slipper frysa. 4/3mm tjock så kan du köra både vår sommar och höst.

  • gammelsurfen_

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 16:07

    kul att du skriver och är hjälpsam spray, kolla datum dock……

  • spray

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 22:59

    ojsan… Aja, han kanske kollar in igen vem vet.

  • rimsson

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 23:45

    lätta,billiga brädor…+nu kör de erbjudande också!

    http://www.kiteflame.se/shop.htm

  • lukas89

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 09:00

    Det var alldeles prefekt för mig då jag precis letade efter en sådan tråda :), har läst igenom alla tips som man kunde få.

    Har letat runt lite och såg att det fanns en

    Fanatic Class X Gecho 298

    (såg att dem rekomenderade storebrodern till den)

    på köp och sälj.

    vet att den är 53 cm och kanske inte det ulitmata för en nybörjare som mig själv. Jag väger bara 64 kg och såg att rekomentationen var en bräda på minst 140 liter då, men denna är på 135 l. kommer det vara omöjligt för mig att lära mig? Är ganska ihärdig när jag vill lära mig något vad tror ni omöjlighet eller möjlighet?

    edit: såg nu att det bara skulle vara läsning men hoppas ni svarar ändå

  • jps

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 09:54

    Den går nog utmärkt att lära sig på. Geckon är en kul bräda, i varje fall de lite kortare/mindre. Just denna modell har jag ingen erfarenhet av . Den är rätt tålig också vilket kan vara bra.

    Den är 63 bred så det borde vara OK: http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=577&jaar[4]=1999&merk[9]=1

    Du kommer nog rätt snabbt att behöva köpa ett lite större segel men det finns ju gott om dem på köp&sälj. Kolla bara att det är tillräckligt lång bom och mast annars behöver du köpa sådana också 😉

    Lycka till med surfandet!

  • hanness

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 10:14
    Lukas89;462920 wrote:
    Det var alldeles prefekt för mig då jag precis letade efter en sådan tråda :), har läst igenom alla tips som man kunde få.

    Har letat runt lite och såg att det fanns en

    Fanatic Class X Gecho 298

    (såg att dem rekomenderade storebrodern till den)

    på köp och sälj.

    vet att den är 53 cm och kanske inte det ulitmata för en nybörjare som mig själv. Jag väger bara 64 kg och såg att rekomentationen var en bräda på minst 140 liter då, men denna är på 135 l. kommer det vara omöjligt för mig att lära mig? Är ganska ihärdig när jag vill lära mig något vad tror ni omöjlighet eller möjlighet?

    edit: såg nu att det bara skulle vara läsning men hoppas ni svarar ändå

    Det går nog bra. jag väger 55kg och köpte en 121l så du borde klara 135l fast det kanse blir lite vinglit om du ska dra upp stora segel så försök lära dig strandstart tidigt eller inte använda för stora segel.

  • vzone518

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 03:47

    I totally agree with your point..___________________________________Buy Eve Online IskBuy Runescape GoldSBANKING

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.