• Nybörjare

    Publicerad av dalton på 5 mars, 2007 vid 21:07

    Är på jakt efter en kite och en sele till min dotter som är 9 år. Vet inte vad som är vettigt att börja med. hon har provat lite med en övningskite. Någon som har något tips eller grejer som ligger?

    psychonauten svarade 17 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fesen

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:15

    Är tanken att hon skall köra på land/snö eller vatten? Eller både och?

  • kasimir

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:15

    Någon mindre kite typ en 7a kan nog bli bra.

  • dalton

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:19

    Hon ska köra på vatten. vet ni någon 7a som startar tidigt. kanske redan vid 5-6 m/s men ändå har lite drag. hon väger bara 25 kg

  • bresky

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:37

    köp en kite med bra med depower så att hon inte flyger iväg om det kommer en vindby

  • nundy

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:48

    Ska ni köra på växjösjön? Jag har hört det går att launcha på lagunen!! :cool2:

  • bohm

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:53

    om du kommer på nåt bra sätt för henne att få fast brädan på fötterna, får du gärna skriva det..
    Min sambo har storlek 33 på skor och det finns inga stroppar som går att spänna tillräckligt mycket. Dessutom är skruvhålen för långt isär så det glappar både uppåt och åt sidorna. Jag har funderat på om man kanske kan göra nån form av inlägging som man spänner fast under stroppen som gör att stropp-hålet blir mindre både vertilakt och horisontellt… men jag vet inte…

    Och angående storlek… om man rent matematiskt skulle räkna ut en jämförbar storlek efter en som väger 65kg och kör en 12:a skulle det se ut så här;

    65kg/12m2=5,41
    25kg/X =5,41 —>> X=25kg/5,41
    X= 4,62
    alltså 4,62m2, eller säg runt 5m2 skulle vara jämförbart…. i praktiken funkar det nog inte så här… Men jag skulle gissa att en 7:a snabbt kan bli ganska stor för nån som väger 25 kilo och kanske inte heller har full muskelmassa utvecklad. Och köp nåt med mycket depower, typ en bowvariant.

  • yann

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 22:44

    Instinct Light 5an eller 7an borde passa.
    Billig
    Massor av depower
    Snäll och stabil (låg AR)
    Bör funka tidigt på grund av sin lätta vikt.

    Finns ju även en 3kvm som hon kan köra när det blåser lite mer 🙂

  • svinet

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 22:51

    @Dalton 368298 wrote:

    Är på jakt efter en kite och en sele till min dotter som är 9 år. Vet inte vad som är vettigt att börja med. hon har provat lite med en övningskite. Någon som har något tips eller grejer som ligger?

    Har en bra Easyrider från JN 7,5 m2. Lugn och lätt bomtryck. Enkel och säker 5-linorsbom.

  • jacce

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 18:08

    fumkade utmärkt att launcha där för övrigt var växjösjon kass

  • psychonauten

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:05

    blir det nåt surfat på insjörna? Hade vi inte haft bris här vid kusten hade jag blivit svårt deprimerad tror jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.