Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver hjälp!!

  • Nybörjare behöver hjälp!!

    Publicerad av nyborjarsurfaren på 25 juli, 2009 vid 20:43

    Hej jag köpte en bräda billigt förra sommaren, men han aldrifg prova den då.

    Har varit ute ett par gånger i sommar.
    Första gången klassika te påsen (Badade mest:tongue:)
    Andra gången blåste det för mycket, hade ändå det mindre seglet.
    Viden var äve denna gång mot land:frown: svårt att få till vinkeln för kryssning.
    Hade svårt att sova en natt , log och “analyserade” surfingen samt läste faq ifrån detta forum.
    Jag hade spänt mitt “trekantsegel” för hårt (ja det är en gammal bräda typ 80tal MISTRAL SURFER)
    Sen så hade jag blandat ihop allt vad gäller baskunskapen med masten lutning ang falla av/ lova upp och trycket med fötterna.
    Men vill ha den för att lära mig grunderna (pga extremt dålig budget!)

    Så tillfälle TRE så hade jag lånat en nyare bräda av en kompis(Bullit F2 med North Sail 6,0 segel).
    Men när jag väll kom ut på våran lilla sjö, så blev det näst in till vindstilla

    Jag upptäckte att brädan säker var en så kallade “Semisjunker???” ja det flöt presic med jämn balanse.
    Minsta jag hade obalanse på brädan kantraden den antingen i förren eller aktern eller gick ner sig på tvären!
    Värre blev det med riggen uppe, det blev inte lättare av att det inte fanns någon vind.
    Det lilla vind jag fick i seglet räkte inte för att få upp nosen ifrån vattnet:smirk:
    Men det blev en BALANSE TRÄNING (MÅSTE TÄNKA POSITIVT:mad:)

    Så nu idag blev det FJÄRDE dagen på sjön 4Timmar , (envis som jag är!!)
    Min Gamla bräda med lilla seglet först, tyckte att det var för lite vind.
    Böta segel till det större, började blåsta mycket mera:shocked:, men orkade inte byta tillbaks.
    Sambon försökte ringa och fick som vanligt skräck senariot i huvudet “bomen i huvudet och medvetslös på botten” så hon dyker upp (vem hör mobilen på stranden ifrån sjön???)
    Ja denna gång kom jag åt en massa håll, inte alltid ditt det var tänkt men.
    Jag hade upptäckt hur man styre med riggen Framåt/bakåt Falla av /lova upp.
    Men DEN STORA FRÅGAN ?
    Hur hittar man balansen i Riggen ??
    Bomen är ca 2,55m, tycker set är svårt att hitta bra balanse i den.
    Jag försökte alla sätt (utom det rätta!!)
    Det gick någolunda att surfa kort sträckor.
    Jag misstänker att jag i många fall lovade upp i vind o tappade kraft i seglet.

    Jag tyckte att jag inte hittade rätt balanse i bommen, kändes inte lika i båda händerna.
    Sen tycker jag att när man ser på andra som surfar så har dem masten mera mott sig själva än rakt upp ifrån brädan.(trycker sig ifrån brädan mera)
    Jag har svårt att få den så.
    Jag får ta i mycket för att få ner den, men oftast så tappar jag taget om den.
    Tror att det är för att den är för långt ifrån mig (lutar bort från brädan)
    Och när jag fick lite fart så försökte jag kliva lite småt bakåt , då lovade den upp i vind!
    Men stod jag kvar kändes det konstigt. och flyttade jag bak händerna på bommen så blev det inte heller bättre tyckte jag.
    Hur bör man hålla ett sådant långt segel för att få balanse?
    Måste tillägga att jag kollat mycket på “Beginner To Winner” (En dvd i vindsurfing, ska vara väldigt bra) har lärt mig mycket ifrån den , tyvärr inte det jag beöver just nu.
    Ska kontakta den lokala vinsurfing klubben, dem har träningsdagar för medlemmar med “baskunksap” (frågan vad det är teroetisk eller praktisk kunskap??)jag vet nästan hur man bör göra men gör inte riktigt rätt , så det blir fel!!

    Vill lära mig, men det är igen som sagt att det är lätt heller!
    Så jag får fortsätta vara extremt envis:tongue:

    Hoppas någon orkar läsa ända ner hit!!
    Extremt tacksam för RÅD & TIPS

    Mvh
    DANIEL
    EN ENVIS NYBÖRJARSURFARE

    nyborjarsurfaren svarade 14 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 22:01

    Har aldrig seglat så gammal bräda.
    Men tänk på att det mesta du läser här och ser på “Beginner to winner” eller andra filmer förmodligen skiljer sig en hel del i teknik från den utrustning du försöker lära dig på.

  • bicless

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 22:36

    Du får kämpa lite extra för du har så gammal bräda och lång bom. Det kommer troligen gå mycket lättare om du testar lite modernare grejer anpassat för nybörjare. Gärna ca 70-100 cm bred och ca 150-250 liter

    Men det går ju lära sig på dina grejer med, det var ju så vi alla fick lära oss på den tiden.
    Har du problem att falla av och hela tiden lovar så försök hålla fram masten mot nosen, försök även flytta fram mastfoten om det går.
    När man fått upp lite fart brukar det gå bra att dra bak masten lite igen och sen känna efter hur man kan styra brädan med att flytta fram eller bak masten.

    Kan du få någon att visa på stranden är det allra bäst, klubbarna brukar vara väldigt vänliga mot nya surfare och hjälpa till.

  • carl-r

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 22:37

    För att hitta balansen i riggen kan du tänka att med framhanden så håller du upp riggen och med bakhanden så väljer du hur mycket kraft du vill få från seglet. Om du släpper bakhanden så ska seglet inte generera någon kraft i princip och ju mer du tar hem med bakhanden destå mer ska seglet vilja dra dig.
    När du skotar in och får in seglet mot dig så kommer seglet att dra dig med en kraft som dels är åt sidan och dels är framåt. Den totala kraften pekar alltså snett framåt sidan. Du måste motverka den kraften genom att hålla emot i motsatt riktning (typ som i dragkamp). Riktningen du ska hålla emot varierar hela tiden beroende på åt vilket håll brädan pekar och hur mycket du har skotat in och hur fort det går. Du får helt enkelt försöka känna efter i händerna.
    En tumregel kanske för händernas placering kan vara att du sätter framhanden kanske 20-30 cm in på bommen till en början och sedan bakhanden så att det blir axelbrett.
    Om du tycker att det drar ojämnt, tex att det alltid är mycket mer kraft i bakhanden så flyttar du bak händerna litegrann vartefter tills det känns bättre.
    Sträva alltid efter att hitta en bekväm balans så kommer det att gå bättre och bättre.
    Lycka till!

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 06:20

    Ja då får ja ut o öva mera då, kanske provar kompisen bräda igen om det blåser lite mera idag. Har tillgång till den också (förvaras hos mig).
    Men den saknar centerboard , men ska väll gå att lära sig ändå. den har en bom på 1,90m lite lättare bräda också.
    Sen finns det stroppar.

    MVH
    Daniel

  • Knatte

    Gäst
    26 juli, 2009 vid 06:39
    nybörjarsurfaren;561567 wrote:
    Ja då får ja ut o öva mera då, kanske provar kompisen bräda igen om det blåser lite mera idag. Har tillgång till den också (förvaras hos mig).
    Men den saknar centerboard , men ska väll gå att lära sig ändå. den har en bom på 1,90m lite lättare bräda också.
    Sen finns det stroppar.

    MVH
    Daniel

    Tror problemet ligger i att du har väldigt gamla grejer och ett segel som är utseglat. Dvs. du kanske aldrig kan få någon balans i grejerna, hur du än gör..
    Ett tips kan vara att låna kompisens segel på din bräda, så bör det gå bättre:tongue:
    Men du gör dig den största tjänsten om du köper nyare och mer anpassade grejer. Vad är det för bräda och segel du har nu?

    Men mitt bästa tips är att prova med annat segel, som är modernare och har kortare bom.
    I nästa fall hyr/låna moderna prylar så du vet hur det skall kännas att vindsurfa.Man kan inte jämnföra segling på gamla trekantssegel/tung bräda, med grejer som är moderna 2000-talet.
    Men kämpa på och hoppas att det lossnar snabbt för dig.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 07:10

    okey den lokala vindsurfing klubben har träningar en gång i veckan.
    Då får man som medlem låna en “skolbräda” utan kostnad.
    Ska bli medlem där, och åka ner till nästa träning.
    Så får man prova morderna grejer:laugh:

    Mvh
    Daniel

  • Knatte

    Gäst
    26 juli, 2009 vid 07:14
    nybörjarsurfaren;561575 wrote:
    okey den lokala vindsurfing klubben har träningar en gång i veckan.
    Då får man som medlem låna en “skolbräda” utan kostnad.
    Ska bli medlem där, och åka ner till nästa träning.
    Så får man prova morderna grejer:laugh:

    Mvh
    Daniel

    Tror det kan vara en jäkligt bra början på din surfkarriär :laugh: Nyare grejer och ha lite surfande folk i närheten som kan tipsa och coacha lite lätt!
    Då är du snabbt igång och din första planing är bara några vindbyar bort:smirk:

  • lukasw

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 07:26

    Om Du finns i stockholm kom förbi twc, så kan du låna nyare utrustning, mer tips osv. Mer info på http://www.twc.nu

    LukasW

  • woodleaflay

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 11:23
    nybörjarsurfaren;561520 wrote:
    Mvh
    DANIEL
    EN ENVIS NYBÖRJARSURFARE

    Du har den viktigaste egenskapen. Envishet. Det tillsammans med klubbens grejjor och tips och intryck från andra surfare kommer du långt med.
    Lycka till!

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 20:10

    Hej var ut idag med min prom, blåste väldigt lite .hade mitt stora trekantsegel.
    Men nu vet jag varför det är så svårt att hålla , seglet får en jätte böjning väldigt högt upp.
    Det hjälper inte att span ned halet.

    Men jag surfade runt på sjön denna gång ramlade max 7ggr 🙂
    Men det gick inte fort.
    Min Prom är en gammal Miastral surfer:confused2: Lika gammal som mig typ nästan 30år:grin:
    Men nu vill jag kanse ha lite andra prylar.
    Jag har en Bullit F2 som jag lånar med ett Norht Sail 6,0 .
    Men med den har jag inte lärt mig att komma iväg på,(den är bara på 112L)

    Så frågan är vad man kan göra för billig peng, för att se om man gillar surfing?

    Har hittat en Bic Calypso bräda 175 liter (centerbord inga stroppar:frown:) . till den passar kompisen rigg.
    Sen har jag hittat en Bic Rock´n roll 135L (med stroppar) med segel bom Men ingen fot eller mast , där passar ju kompisen rigg med. går kanse att hitta en mast och fot billigt senare.

    Hur stor är skillnaden mellan 112l och 135L jag kunde presic balansera 112Lså den flöt!

    För grejerna jag har passar inte på något annat alls,

    Kompisen bräda får jag typ låna om inte han ska använda den, inte troligt att han kommer att göra det.

    Synpunkter?

    Mvh
    Daniel

  • Knatte

    Gäst
    29 juli, 2009 vid 20:24
    nybörjarsurfaren;562465 wrote:
    Hej var ut idag med min prom, blåste väldigt lite .hade mitt stora trekantsegel.
    Men nu vet jag varför det är så svårt att hålla , seglet får en jätte böjning väldigt högt upp.
    Det hjälper inte att span ned halet.

    Men jag surfade runt på sjön denna gång ramlade max 7ggr 🙂
    Men det gick inte fort.
    Min Prom är en gammal Miastral surfer:confused2: Lika gammal som mig typ nästan 30år:grin:
    Men nu vill jag kanse ha lite andra prylar.
    Jag har en Bullit F2 som jag lånar med ett Norht Sail 6,0 .
    Men med den har jag inte lärt mig att komma iväg på,(den är bara på 112L)

    Så frågan är vad man kan göra för billig peng, för att se om man gillar surfing?

    Har hittat en Bic Calypso bräda 175 liter (centerbord inga stroppar:frown:) . till den passar kompisen rigg.
    Sen har jag hittat en Bic Rock´n roll 135L (med stroppar) med segel bom Men ingen fot eller mast , där passar ju kompisen rigg med. går kanse att hitta en mast och fot billigt senare.

    Hur stor är skillnaden mellan 112l och 135L jag kunde presic balansera 112Lså den flöt!

    För grejerna jag har passar inte på något annat alls,

    Kompisen bräda får jag typ låna om inte han ska använda den, inte troligt att han kommer att göra det.

    Synpunkter?

    Mvh
    Daniel

    Tror att du skall bli medlem i en klubb eller hyra brädor på en uthyrning ihop med en kurs, för att se om du tycker om surfing först.
    Inga av de brädorna du pratar om är någonting som jag skulle rekommendera som bräda att köpa:crazy:
    Det är sk. skräp inom surfvärlden.. Testa via klubb eller hyr. Gillar du känslan att surfa, så köp riktiga grejer sedan:laugh:

    Du kan aldrig få någon bra känsla på grejer från 80-talet.. Bic Caplyso skulle kunna vara en bräda att lära sig på, men betala inte mer än 500 kr för ett komplett paket där:wink:

  • vindsokaren

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 20:31

    Om du inte har några alt. så skulle jag köra med Calypson den har ett tag med northseglet.Dock bör brädan vara så ny att den har modern mastfotsskena.
    6.0 e väldigt bra storlek om det är hyffsat modernt att börja med.
    Precis så den flöt? Börja med en större bräda så du får in grunderna,kör på den ett tag
    och prova andra brädor samtidigt.Du behöver inte ha så bråttom att skaffa mindre bräda
    Kör stort och bli lite bättre,sen provar du freeride brädor på ca 130 liter och kommer uppleva enorm skillnad.
    Knatte-En granne till mej har 3st 30 åriga brädor och segel han kör med hela familjen med varierande riggar.Och verkar surfa en hel del.Han lagar och grejar i stort sett gratis med dom.
    Tror att han tycker det är kul att hålla på med gamla grejor men han har sagt att nån gång ska han uppgradera.

  • bee

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 21:40

    Har precis lagt ifrån mig en Calypso från tidigt 90-tal som jag använt med ett 6.4 segel min första säsong. Den dög ok för att lära sig grunderna på, men det är allt en jädra skillnad på en modernare bräda. Jag seglar 95% insjö och i den byiga vinden är det som natt och dag med ett modernt segel mot det gamla. Var ute idag i ca 4 m/s med byar runt 7 m/s och fick några fina planingar. Med calypson hade jag inte alls fått samma utbyte.
    Som tidigare nämnts: ta Calypson om det är ditt enda alternativ annars försök få tag på modernare grejor eller hyr.

  • Knatte

    Gäst
    30 juli, 2009 vid 06:56
    Quote:
    Knatte-En granne till mej har 3st 30 åriga brädor och segel han kör med hela familjen med varierande riggar.Och verkar surfa en hel del.Han lagar och grejar i stort sett gratis med dom.
    Tror att han tycker det är kul att hålla på med gamla grejor men han har sagt att nån gång ska han uppgradera.

    Visst kan man segla på gamla grejer. Jag har lärt mig (började) på gamla grejer från början av 80-talet och följt utvecklingen till nutiden och det är enorm skillnad på gammalt och nytt. Man kan inte jämnföra på något sätt:blush:

    Därför gör man kanske ett misstag om man börjar lära sig på gamla grejer, när det finns möjlighet att hyra/testa nya grejer.
    Men har du alltid använt gamla grejer, så vet du inte hur mycket lättare/snabbare/smidigare ny grejer är.
    Det man inte vet, har man inte ont av liksom:wink:
    Jag hade kul med mina gamla grejer, men jag skulle aldrig i livet vilja surfa på dessa grejerna nu, när jag vet hur mycket bättre grejerna är.

    Jämnför en tvåtakts Trabant från DDR med en modern Volvo V70.
    Så stor är skillnaden på gammal och nytt. Sedan finns det ju mängder med folk som gillar Trabanter också. Men de flesta föredrar Volvon..

  • carl-r

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 07:55

    Nåja Knatte, det är inte bara fördelar. En bred bräda utan CB driver mer i sidled och är tråkigare utan planing än en långbräda, tom en rundbottnad. Dessutom så är en del breda brädor lite så att dom suger fast innan planingen. Det är lite svårt att känna om man trimmar rätt strax under planingströskeln. Till sist så svänger de mer när man ska i stropparna.
    Men givetvis finns det väldigt mycket fördelar med de nya brädorna. Men att måla svart och vitt och säga att en rundbottnad med trekantsrigg är värdelös har jag tröttnat på. För den är fan så ball.
    Och en slalombräda som bär åkaren kommer att fungera trots allt. Så länge man kan balansera så är det ju lugnt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver hjälp!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.