Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver hjälp!!

  • kapten_kork

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 09:01

    Surfers har en begagnad Viper 80. Lär vara bästa nybörjarbrädan.

    http://www.surfers.se/surfersegna/brador.html

  • Knatte

    Gäst
    30 juli, 2009 vid 14:52
    Carl R;562552 wrote:
    Nåja Knatte, det är inte bara fördelar. En bred bräda utan CB driver mer i sidled och är tråkigare utan planing än en långbräda, tom en rundbottnad. Dessutom så är en del breda brädor lite så att dom suger fast innan planingen. Det är lite svårt att känna om man trimmar rätt strax under planingströskeln. Till sist så svänger de mer när man ska i stropparna.
    Men givetvis finns det väldigt mycket fördelar med de nya brädorna. Men att måla svart och vitt och säga att en rundbottnad med trekantsrigg är värdelös har jag tröttnat på. För den är fan så ball.
    Och en slalombräda som bär åkaren kommer att fungera trots allt. Så länge man kan balansera så är det ju lugnt.

    Jag målar inte svart på vitt, jag bara berättar att det kommer vara enklare att lära sig surfa med vettiga grejer. De prylar han har hittills och de han föreslår som ersättare, är inga vettiga grejer; om man vill snabbt lära sig att surfa. (undantaget Calypson som kommer vara kul en sommar, men är skapligt bra att lära sig på)
    En riktigt rundbottnad bräda Div2 är rank som tusan.:blush:

    Men hela huvudfrågan i denna tråden handlar ju om, att han nu har en gammal Mistral och ett utblåst trekantssegel som inte funkar att segla på.

    Då vill han ju få råd på andra brädor eller hur man går vidare på ett bra sätt. Då känns det inte relevant att föreslå trekantssegel och en gammal pråm igen.
    Det fanns ju 300.000 svenskar som lärde sig surfa på gamla trekantssegel och pråm, även jag i början på 80-talet. Under drygt 25 år av surfande, så har jag testat väldigt många brädor och segel, så därför kan jag med gott samvete säga, att nya prylar kommer underlätta surfandet och lärandet betydligt..:smile:

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 15:35

    Tack för alla svar!
    Jag får se hur jag gör , har en extremt begränsad budget.
    Ska till Vindsurfing klubben på träning på Onsdag med deras lånebrädor:smile:

    Se får jag se om jag pysslar ihop något för resten av sommaren.
    Det är säkert mycket bättre med nyare/senare grejer, men finns det inga pengar och man vill surfa så finns det säkert många budget lösningar.

    För kompisen rigg är det inget fel på , behöver bara en lite större bräda till den.

    Ska kolla om det går att få min mastfot på hans mast, kan vara en bra början.

    Då har jag en bärring bräda, med mordernare rigg (kortare bom, mindre fladder högt upp i seglet)

  • carl-r

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:16
    Knatte;562656 wrote:
    Jag målar inte svart på vitt, jag bara berättar att det kommer vara enklare att lära sig surfa med vettiga grejer. De prylar han har hittills och de han föreslår som ersättare, är inga vettiga grejer; om man vill snabbt lära sig att surfa. (undantaget Calypson som kommer vara kul en sommar, men är skapligt bra att lära sig på)
    En riktigt rundbottnad bräda Div2 är rank som tusan.:blush:

    Men hela huvudfrågan i denna tråden handlar ju om, att han nu har en gammal Mistral och ett utblåst trekantssegel som inte funkar att segla på.

    Då vill han ju få råd på andra brädor eller hur man går vidare på ett bra sätt. Då känns det inte relevant att föreslå trekantssegel och en gammal pråm igen.
    Det fanns ju 300.000 svenskar som lärde sig surfa på gamla trekantssegel och pråm, även jag i början på 80-talet. Under drygt 25 år av surfande, så har jag testat väldigt många brädor och segel, så därför kan jag med gott samvete säga, att nya prylar kommer underlätta surfandet och lärandet betydligt..:smile:

    Well, jag har knappast dåligt samvete för att jag påstår att trekantssegel och centerbordsbrädor funkar utmärkt till nybörjare. Senast förrförra veckan var jag och några kompisar ute med en riggad starboard go med 6.0 slalomsegel och en lång centerbors-bic med ett 6kvm trekantssegel. Vi roade oss i 4 m/s och det var inga som helst problem att växla mellan brädorna. Däremot var vi rörande ense om att långbrädan svängde oerhört mycket långsammare.
    Min *snart fru* (nån pekade på min axel just) som började lite trevande vindsurfa förrförra året innan vi fick barn nummer 2 tyckte då att klubbens Equipe var roligare eftersom det var lättare att segla längre sträckor och faktiskt kunna ta sig tillbaka till skillnad från starboarden som mest drev i sidled. Hon ville inte använda “jättestora” segel och sånt accepterar jag direkt.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 07:25

    Ingen i Stockolms – Uppsala – Enköping trakterna
    Som har en lite äldre komplett bräda liggandes som kan vara Till Salu till ett väldigt lågt pris?

    Ca 135L

    Du kan PM isåfall.

    KÖPT GREJER REDAN

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver hjälp!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.