Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver hjälp med utrustning!

  • Nybörjare behöver hjälp med utrustning!

    Publicerad av hennessy på 30 maj, 2006 vid 14:46

    Hej på er alla!
    Jag är en kille på 21 år och har väl tänkt mig att ge vindsurfing en chans nu i sommar. Jag har länge haft det i åtanke men aldrig fått tummen ur. Jag bor på skaftö som ligger i närheten av Lysekil på västkusten.
    Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp av er erfarana vindsurfare att komma i gång med utrustning och så vidare.
    Jag har läst lite inlägg här på sidan angående hjälp till nybörjare som vill komma igång. Jag hade väl tänkt att köpa någon begagnad utrustnign som passar mig, men det är ju just det som är problemet. Jag är 180cm och är nog rätt normalbyggd. Så om jag förstått rätt så ska jag ha en bräda på ca 130 l som då ska vara någolunda stabil. Dock är det så att jag tänk mig köpa en bräda och utrustning som jag iaf kan ha ett tag, så det ska väl inte vara en helt renodlad nybörjarutrustning utan någon som går att börja med och ha ett tag efter det. Så nu har jag under ett tag letat här på köp/sälj sidan letat efter en komplett utrustning för ja helst under 10 men vet inte vad jag letar efter. Så om ni har några mer specifika förslag på utrustning som skulle passa mig så vore jag mycket glad. Det vore ju också jättebra om ni kände någon som har en sådan utrustning till salu i Göteborgsregionen. Sedan undrar jag lite vad jag ska ha för segel, men det beror väl på vad jag väljer att köpa för bräda? Just därför är det nog lämpligt om jag väljer att köpa en komplett utrustning så att allt passar ihop.
    Så var det där med våtdräkt. Vill nog absolut inte snåla på en våtdräkt eftersom jag verkligen vill underlätta för mig själv att ligga i vattnet utan att klaga på den där #¤% våtdräkten. Har ni några bra tips man bör tänka på innan ett köp? Kan ni också tipsa om var man köper en riktigt bra våtdräkt vore jag också mycket tacksam.
    Men som sagt det är ett gäng saker som jag behöver hjälp med, så om ni har svar på någon av frågorna så är jag tacksam för varje fråga som som jag får besvarad.
    Är verkligen sugen på att komma igång.
    MVH Johan

    charlieb svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pure

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 19:02

    Jag tror på runt 150. Det var det jag började med och har kvar även nu 8 månader senare. Dom är lätta att lära sig på och lätta att sälja på sommaren.
    Jag tror inte du måste köpa ett helt paket eftersom om du pratar med dom du köper av så hjälper dom nog oftast till med rigg och sådant. Det du behöver veta är ju hur lång mast+förängare du behöver för ett visst segel samt vilken bom du behöver längdmässigt till det seglet. Detta står oftast i anonserna som luff, men som sagt så fråga gärna anonsörerna.

    Börja med att titta på vilket segel du skall ha. Jag själv började med ett 6.4 segel och det var jag nöjd med. Jag kan dock tänka mig att eftersom du bor nära lysekil där det blåser rätt bra och ofta så kanske ett segel på 6.0 kvm är lagom (freestyle/wave segel eller freeride är nog bra). Våtdräkt kan du köpa på vilken utav vindusrfing shoparna som helst men jag skulle rekomendera att fysiskt prova en innan du köper så att den känns rätt. Fördelen med att handla våtdräkt på en fysisk vindsurfingsbutik är att då kan du få hjälp med att hitta rätt storlek.

    Hängsele tycker jag att du skall skaffa relativt tidigt för det gör vindsurfandet mycket lättare och roligare även om du inte har börjat plana än.

    Jag kan rekomendera att gå in på http://www.totalvid.com och hyra en vindsurfing film typ: windsurfing FUNdamentals.. det kostar 30 kr o du kan ha filmen i 7 dagar .Eller köpa BasicWindsurfing från surfersparadise.nu . BasicWindsurfing är riktigt bra.. har säket kollat igenom den 10 ggr .. bra musik och skön hawaii miljö 🙂

    Har ju bara själv vindsurfat i 8 månader så om jag har missat något i svaret så kanske nån av dom lite mer erfarna vindsurfarna här kompletera med mer info..

    lycka till!

  • emil_h

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 19:42

    Jag skulle nog satsat på en allround freeride-bräda kring 130 l precis som du säger. Egentligen skulle du kanske haft upp mot 150 i början, ju större ju lättare, givetvis. Kan kanske bli lite kämpigt de första gångerna. Men å andra sidan ska du ju ha något som du kan ha ett tag. Tror 130 blir utmärkt om du har tålamod och kämpar lite! Så litet är det inte.

    Lagom segelstorlek är väl något runt 6-7kvm.

    Lycka till

  • hennessy

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 20:48

    Ok tack så mycket för svaren!
    Jag har faktiskt precis varit och testat en våtdrekt i en vindsurfingaffär. Nu gäller det bara hitta en någolunda ny begagnad 130 l freeridebräda, så om ni vet någon som säljer en så är det bara att säja till. Men jag försöker verkligen hålla ögonen öppna. Men det är väl rätt många här som också gör det så om det kommer ut någon så går den nog direkt.
    Finns det någon annan stan man kan köpa begagnade vindsurfing prylar?
    MVH Johan

  • Orkade inte loggain

    Gäst
    1 juni, 2006 vid 06:12

    Hur mycket pengar hade du tänkt lägga ungefär?

  • hennessy

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 08:36

    Ja som jag skrev i mitt första inlägg helst under 10, underförstått LÖÖK.
    Ja så om du eller någon annan har en någolundda ny freeride 130 l bräda så är det bara att säja till.
    MVH Johan

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 juni, 2006 vid 09:19

    Du kan ju alltid beställa 2005:års modeller från tyskland rätt billigt.. tex en ny F2 Hornet 05 135liter för 6000kr. 2005:års segel finns det ju oxå billigt och det är nog inga problem att hitta begagnade segel här på köposälj.

    Klicka på “auslauf modelle”:
    http://www.surfshop-keppler.de

  • charlieb

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:34

    Gå en kurs gå en kurs gå en kurs. Kolla med SurfersP i varberg och gå några dagar, hyr sedan en bräda som du tror på ca 150 liter antar jag och testa den.

    Det finns ju sedan paket att köpa men då hamnar du ca 5000 över din budjet men det kan vara värt det.

    Bra tämkt att satsa på bra varm dräkt, kanske en np 5000 dyr men varm, hellre svettas än frysa.

    Det finns en bic tecno II på köå/sälj för 4900:- kan vara nåt men börja med kurs

    Du kan alltid komma över till Gotland och testa kurs hos oss på surfsafari!

    C

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare behöver hjälp med utrustning!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.