Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare, hjälp ! :)

  • Nybörjare, hjälp ! :)

    Publicerad av boye på 19 augusti, 2007 vid 20:59

    Jag är extremt sugen på kitesurfning, ser riktigt skoj och tufft ut :cool2:

    Jag tänkte berätta lite mina idéer så får ni gärna säga vad ni tycker och komma med förslag 🙂

    Jag har varit på stranden en gång och testat styra en kitesurf drake och jag är van vid både vågsurfning och olika former av surfning efter båt. Därför tänkte jag tänkte börja med att köpa kitesurf utrustning för att lära mig själv och skippa att gå någon dyr kurs. Jag har läst säkerhetsinformationen här på steffo och kollar på nybörjarfilmer på youtube.com. Så jag tror jag kan lära mig själv bra, vad tror ni?

    Bästa ställena att köpa ett kitesurf paket borde väl vara på blocket.se och här på steffo. Finns det fler? Men det säljs inte så många hela paket här på steffo, det är väl bäst och lättast att köpa ett helt paket?

    Det här hade jag tänkt om utrustningen:

    • Ska vara 05 eller nyare
    • Ska helst inte vara dyrare än 5000 kr (tror ni det går att få ett bra paket för det?)
    • 12m drake (är bäst har jag hört)
    • Bowkite eller Ckite – vet inte riktigt vad det innebär, brukar det stå i säljannonserna? Vilket är bäst som nybörjare? Jag är van vid liknande sporter och tror jag kan lära mig snabbt, vill också kunna hoppa högt.
    • Något mer jag bör tänka på när jag köper utrustningen? T ex finns det fler finesser att tänka på? Bör jag undvika vissa märken? Med mera…

    Tack på förhand för alla som vill hjälpa! 🙂

    patrikol svarade 16 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • fate

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 06:12

    En del av de frågor du ställer kommer du få svar på om du går en kurs…

    Kursen är inte bara för din säkerhet utan även för de som är runt om dig. Som nybörjare så gör man många misstag ändå, även fast man har gått en kurs.

    Sett filmer på YouTube och läst säkerhetsinstruktioner är ju bra men det blir lite som Karate Kid eller nåt som vill lära sig kampsport ur en bok. Visst det går men jag rekommednderar en kurs.

    Det har inte skett någon riktigt svår olycka i Sverige där någon kitesurfare har råkat haft ihjäl någon badare än, men den dagen det händer kommer det troligen bli restrektioner på kitesurfandet som inte finns idag. Jag säger inte att du kommer att göra det men chansen att man gör något rikgit stort fel är ju större om du inte går någon kurs.

  • selle

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 06:15

    Tjenare.

    Jag började kitesurfa i våras och är helt fast, det är riktigt kul.
    Var typ som dej, kört vågsurf, wake, skate, skim, snowboard osv.

    Alla kommer säga åt dej att du bör gå en kurs, det gjorde dom till mig ocg det blev att jag gick en liten kurs.

    Med rätt utrustning så kommer du lära dig köra lätt utan att gå någon kurs för kiteboard är mycket lättare än man tror. Att komma up o åka gör man hur lätt som helst om man har lite vana, sen tar det ett tag o få känsla på skär och att styra drakens kraft.
    Så du behöver troligtvis inte kursen alls för att lära dig åka.

    Men, det man inte förstår innan man har åkt är hur mycket kraft det kan bli i grejorna om det går fel. När kiten börjar loopa i powerzone när man har tryck i draken så blir man lite skraj.

    Det du bör tänka på med utrustningen om du ska lära dig själv är att du skaffar en drake med 100% depower, dvs. en bowkite med mycket spel på “skotningen”. Så att draken dör så mycket det bara går när det går fel.

    en 12 drake är nog bästa storleken om man ska ha en kite om du väger 70-85kg beroende på va du kör för bräda/bindningar.

    Det bästa hade varit om du haft någon med dej att åka med som har koll på dej när du drar ut första gångerna. Och första gångerna du drar ut så ska det helst blåsa nästan för lite.

    Du mååååste förstå att det går fel med kiten ibland och det är så mycket kraft så man kan lätt få panik och det kan gå riiiktigt riktigt illa.

    Tex. att bommen låser sig på snedden och kiten börjar loopa om och om medans du flyger up i luften 3 meter upp och 15 meter frammåt om och om igen som en vante utan att kunna göra något ( utan att hoppas på att den ska sluta eller att offra draken) .

    Hur som helst, lycka till! Det är riktigt jevla roligt men kräver försiktighet och att man kan hantera paniksituationer. Det är speciellt i början som det kan gå riktigt fel.

  • telekiter

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 06:58

    Jag började också med kite (på snö) runt 2001 och jag lärde mig själv. Jag ångrar att jag inte tog en kurs därför att det tog en hel säsong (förlorad säsong mao) innan jag liksom verkligen förstod hur och varför kiten gör som den gör, och hur jag skulle utnyttja vinden. Jag har också hållit på hela livet med olika sporter och lär mig snabbt men ändå…..

    Som tidiagre skribenter så går det otroligt snabbt när det går fel (av olika anledningar) och du kan skada dig själv och främst andra!!!

    Dessutom kommer du att kracha kiten ofta när du är rokkie och då är det bra att det är en kurs kite så du inte behöver laga den själv.

    Har själv flera gånger fått frågan: – få se nu, hur var det man kopplade linorna. Ähhh, jag testar, det går nog bra.

    En dödssynd är det att göra på det viset. Är linoran felkopplade så hinner man knappt med när det går åt h-vete. Det är dessutom en grym kraft i kiten, vilket all nybörjare blir otroligt överaskade av. Det är iaf min personliga erfarenhet.

    Jag ville gentligen bara påpeka att du har ALLT att vinna på att ta en kurs. Dessutom har du då kanske möjlighet att test olika kites vilket är att föredra.

    /Urban.

  • vallevall

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 07:30

    Jag köpte en bow och sen tog jag ut den och testade i väldigt lite vind. Testade att boddydraga lite i vattnet. Sen tog jag en privatlektion på 2,5 timmar och sen kunde jag komma upp på brädan och åka. Är bra att gå en kurs så får du lite mer koll på vad man ska tänka på när man riggar, launchar, landar osv..
    Nu är det ju så bra priser på de begagnade bowkitsen så det är ju bara slå till!

  • boye

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 12:38

    Tack för svar, hjälpsamt på detta forumet 🙂

    Jo, jag inser att det är farligt och när jag var på stranden och testade styra draken en gång kände jag verkligen kraften. Men jag ska försöka hitta någon liten “säkerhetskurs”. Jag bor i Ängelholm, någon som känner till ifall det finns här? Om jag inte hittar i närheten till ett bra pris tror jag att jag klarar av att träna själv (samtidigt som någon kompis övervakar) i väldigt lätt vind.
    Selle skrev “100% depower, dvs. en bowkite med mycket spel på “skotningen”. Det här med “spel på skotningen” vet jag inte exakt vad det innebär. Det är längden på linan längst fram där man binder väl? Så ju kortare ju mer kraft eller tvärtom kommer inte ihåg just nu 😛 Men jag har sett på youtube hur de här säkerhetsanordningarna funkar. Och i låg vind borde jag väl kunna testa mig fram om draken dör helt och hållet eller inte när jag släpper på säkerhetsanordningen? Med det verkar vara en bowkite jag ska sattsa på i all fall 🙂

    Men det vara några frågor jag inte riktigt fick svar på. Tror ni 5000 kr är rimligt för ett paket och var är bästa stället att köpa? Finns det något mer speciellt jag ska tänka på när jag köper?

  • superoskar

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 15:44

    @Boye 407143 wrote:

    Men det vara några frågor jag inte riktigt fick svar på. Tror ni 5000 kr är rimligt för ett paket och var är bästa stället att köpa? Finns det något mer speciellt jag ska tänka på när jag köper?

    Ska det ingår sele i paketet och 1 eller 2 kites?
    För bräda + kite så är väl 5000 på gränsen… beror på om du har tur/otur med att hitta fräsh bräda men visst går det

  • boye

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 16:30
    superoskar;407193 wrote:
    Ska det ingår sele i paketet och 1 eller 2 kites?
    För bräda + kite så är väl 5000 på gränsen… beror på om du har tur/otur med att hitta fräsh bräda men visst går det

    Sele måste man väl ha för att kunna surfa eller? En 12m2 kite borde väl vara nog till att börja med tror jag 🙂 Jo har forstått att framför allt brädan är viktig, lite svårt för mig som nybörjare att veta om den är bra eller inte bara…

  • superoskar

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 17:59

    @Boye 407202 wrote:

    Sele måste man väl ha för att kunna surfa eller? En 12m2 kite borde väl vara nog till att börja med tror jag 🙂 Jo har forstått att framför allt brädan är viktig, lite svårt för mig som nybörjare att veta om den är bra eller inte bara…

    Jo sele måste du ha men du måste (ja nästan alla måste) ha en våtdräkt också. Kan bli lite tight att klämma in ALLT på 5000 kr tror jag.

    Ska du ha ett RIKTIGT billigt baket så får du nog köpa C-kite från -05. Sen så får du prioritera också, kanske lär du dig snabbare om du har en SLE (även om jag aldrig kommer erkänna att man lär sig ordentligt med SLE :P) eller om du har 2 drakar så du kan köra även när det blåser lite mer. Man måste nästan komitta lite, en extra 1000-1500 för att få en lite schystare 12a och en extra 2000 kr för att köpa en grymt billig 9kvm c-kite kan ju faktiskt vara värt det. Bara att köpa Sofiero/Explorer istället för Corona/Smirnoff Black i några veckor så har du snart sparat in pengarna. Köp heller inte billigaste selen du kommer över, viktigt att selen sitter bra.

  • boye

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 18:44
    superoskar;407225 wrote:
    Jo sele måste du ha men du måste (ja nästan alla måste) ha en våtdräkt också. Kan bli lite tight att klämma in ALLT på 5000 kr tror jag.

    Ska du ha ett RIKTIGT billigt baket så får du nog köpa C-kite från -05. Sen så får du prioritera också, kanske lär du dig snabbare om du har en SLE (även om jag aldrig kommer erkänna att man lär sig ordentligt med SLE :P) eller om du har 2 drakar så du kan köra även när det blåser lite mer. Man måste nästan komitta lite, en extra 1000-1500 för att få en lite schystare 12a och en extra 2000 kr för att köpa en grymt billig 9kvm c-kite kan ju faktiskt vara värt det. Bara att köpa Sofiero/Explorer istället för Corona/Smirnoff Black i några veckor så har du snart sparat in pengarna. Köp heller inte billigaste selen du kommer över, viktigt att selen sitter bra.

    Våtdräkt har jag lyckligtvis redan (bruka dyka också, då är våtdräkt inte helt fel at ha :cool2: ). Jo men tycker att en drake är bra att börja med, kan ju alltid köpa fler sen ifall jag behöver =)
    Men tror du att jag lyckas få in en okej första bräda, en okej 05+ kite, sele, pump och bom (vet inte riktigt vad en bom gör med det ska man väl ha eller?) för 5000 kr? 🙂

  • superoskar

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 20:09

    @Boye 407237 wrote:

    Våtdräkt har jag lyckligtvis redan (bruka dyka också, då är våtdräkt inte helt fel at ha :cool2: ). Jo men tycker att en drake är bra att börja med, kan ju alltid köpa fler sen ifall jag behöver =)
    Men tror du att jag lyckas få in en okej första bräda, en okej 05+ kite, sele, pump och bom (vet inte riktigt vad en bom gör med det ska man väl ha eller?) för 5000 kr? 🙂

    Du har nog rätt, en drake räcker till att börja med.
    5000 kr beror nog på om du vill ha grejerna nu eller om du är villig att spana på köp/sälj efter folk som slumpar ut sina grejer.

    Just nu finns riktigt schysta twintip-brädor mellan 2500-3500 till salu. Helt klart prisvärt.
    På kitefronten finns några EH och nån Monkeykite för 3000-4000
    Pruta lite så hamnar du kanske runt 5000-6000 utan sele med lite tur

    (bomen är pinnen du håller händerna på)

  • boye

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:03

    Okej tack 🙂

    Är detta några bra saker?

    Kite North Kiteboarding Toro 06 med bräda
    kite som är köpt våren 2007 – 12 m2
    Bom:Kitebar 5th element with Lines 27m ´06 , 2006
    Bräda:North Kiteboarding Defender 148cm

    Är det in bowkite, eller hur ska man veta det? Ni säger att brädan är viktigast, är det här en okej bräda med rätt längd osv?

  • boye

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 21:22

    De flesta som säljer drakar verkar inte inkludera sele. Var kan man köpa extra selar och hur mycket kostar de? 🙂

  • eddie

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 05:41

    Underbar tråd….!!

  • imported_lars

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 15:49

    @Boye 406979 wrote:

    … Jag har läst säkerhetsinformationen här på steffo och kollar på nybörjarfilmer på youtube.com. Så jag tror jag kan lära mig själv bra…

    @Boye 407237 wrote:

    …Sele måste man väl ha för att kunna surfa eller?…

    @Boye 407237 wrote:

    …vet inte riktigt vad en bom gör med det ska man väl ha eller?…

    Det var en gång en person som absolut inte ville gå en kurs, han hade sett på filmer, läst böcker om hur man gjorde och var ganska säker på att han skulle klara sig själv…
    … historien slutar med en ny fin kite, ett launch-försök, ett träd och ett besök hos segelmakaren. På kursen (ja, det blev en kurs till slut) myntades saker som “jaha är det där man sätter den där, fattade inte varför den bara hängde där” (donkeydicken).

    Men det är klart, personen i berättelsen kanske inte har sett samma filmer som dig.

  • boye

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 16:33
    Lärs;407757 wrote:
    Det var en gång en person som absolut inte ville gå en kurs, han hade sett på filmer, läst böcker om hur man gjorde och var ganska säker på att han skulle klara sig själv…
    … historien slutar med en ny fin kite, ett launch-försök, ett träd och ett besök hos segelmakaren. På kursen (ja, det blev en kurs till slut) myntades saker som “jaha är det där man sätter den där, fattade inte varför den bara hängde där” (donkeydicken).

    Men det är klart, personen i berättelsen kanske inte har sett samma filmer som dig.

    HAHAHA, skrattade ihjäl mig när jag läste detta 🙂

    Lyckas jag hitta någon billig skola i närheten av ängelholm så är det klart att det hade varit bra..

    Att tillägas är att jag har seglat jorden runt och har jobbat som seglingsinstruktör, så har förståelse för vinden åtminstone.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare, hjälp ! :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.