Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare, hjälp ! :)

  • trobiz

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 18:34

    Jag rekomenderar dig att gå en kurs! Tänkte likadant som dig innan, men kursen var verkligen värd att gå! Jag gick hos Mårten på kiteskolan i Båstad (http://www.kiteskolanbastad.se/), dom kör oftast i Lagaoset (snapparp). Ifall du vill snåla ur och inte gå en Grundkurs på ca 8timmar så kan du iallafall ta en Introduktions kurs så du lär dig det viktigaste! Snåla heller inte ur för mycket på utrustninigen det blir bara dyrare när du väl lärt dig köra och inser att du köpt skit och får köpa nytt igen. En annan fördel med att gå kurs är som det skrevs här innan att du slipper krascha din egen kite när du håller på att lära dig och framför allt så blir det säkrare för dig och oss andra!

    Lycka till!

  • boye

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 19:03
    trobiz;407792 wrote:
    Jag rekomenderar dig att gå en kurs! Tänkte likadant som dig innan, men kursen var verkligen värd att gå! Jag gick hos Mårten på kiteskolan i Båstad (http://www.kiteskolanbastad.se/), dom kör oftast i Lagaoset (snapparp). Ifall du vill snåla ur och inte gå en Grundkurs på ca 8timmar så kan du iallafall ta en Introduktions kurs så du lär dig det viktigaste! Snåla heller inte ur för mycket på utrustninigen det blir bara dyrare när du väl lärt dig köra och inser att du köpt skit och får köpa nytt igen. En annan fördel med att gå kurs är som det skrevs här innan att du slipper krascha din egen kite när du håller på att lära dig och framför allt så blir det säkrare för dig och oss andra!

    Lycka till!

    Tack 🙂 Jo båstad ligger nära, det låter bra!

    Föresten hur bred ska min bräda vara? Klarar jag mig på 38 cm? Jag har hört att man ska ha en bredare i början men jag vill trotts allt ha en bräda som jag kan använda när jag blivit duktigare också…

  • vallevall

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 06:40

    @Boye 407804 wrote:

    Tack 🙂 Jo båstad ligger nära, det låter bra!

    Föresten hur bred ska min bräda vara? Klarar jag mig på 38 cm? Jag har hört att man ska ha en bredare i början men jag vill trotts allt ha en bräda som jag kan använda när jag blivit duktigare också…

    ja du klarar dig på 38. När jag lärde mig så körde jag på en med 37 i bredd och en med 33 så det ska nog funka.

  • serotonin

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 18:40

    Hej Lärs!
    Ja va med på den kursen… men jag tvekade inte på att ta en kurs innan jag prövade mina grejor. Att ta kurs med Lärs va roligt och en bra början. Nu är jag helt såld på kite….och en femte lina gör sporten mindre farligare.

    ps Lärs ja ska köpa nya grejor till nästa säsong

  • boye

    Medlem
    2 september, 2007 vid 10:00
    serotonin;409812 wrote:
    Hej Lärs!
    Ja va med på den kursen… men jag tvekade inte på att ta en kurs innan jag prövade mina grejor. Att ta kurs med Lärs va roligt och en bra början. Nu är jag helt såld på kite….och en femte lina gör sporten mindre farligare.

    ps Lärs ja ska köpa nya grejor till nästa säsong

    Jag har köpt en C kite (JM Prima Donna 2005). Den har fäste för att koppla en 5:e lina men jag fick ingen med. Vad exakt gör det för skillnad att ha 5 linor? Borde jag försöka köpa en 5:e lina och i så fall var?

  • serotonin

    Medlem
    3 september, 2007 vid 07:08

    asså ja är en nybörjare men för mig har femte lina inneburit mycket. Innan var jag orolig för om den började betes sig konstigt. Om man måste bli av med den på ett säkert och ofarligt sätt för övriga på stranden har denna lina hjälpt mig. Nu kan jag mer koncentrera mig på andra saker. Säkerheten kommer först…..

  • boye

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:44
    serotonin;411100 wrote:
    asså ja är en nybörjare men för mig har femte lina inneburit mycket. Innan var jag orolig för om den började betes sig konstigt. Om man måste bli av med den på ett säkert och ofarligt sätt för övriga på stranden har denna lina hjälpt mig. Nu kan jag mer koncentrera mig på andra saker. Säkerheten kommer först…..

    Men vad exakt gör man med den 5:e linan? Vad används den till?

  • patrikol

    Medlem
    10 september, 2007 vid 00:25

    @Boye 411144 wrote:

    Men vad exakt gör man med den 5:e linan? Vad används den till?

    Här har du allt du vill veta och lite till om C-kites.

    På sidan 15 står det exakt hur du använder 5e linan

    Mvh Patrik

    http://www.naishkites.com/downloads/pdf/07KiteGuide_Eng.pdf

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare, hjälp ! :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.