Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

  • Nybörjare med en massa frågor

    Publicerad av Bonke på 22 mars, 2024 vid 14:05

    Hej, jag är en medelålderskris på 47 vårar. Jag har seglat och tävlingsseglat båt som ungdom. Nu på ålderns höst så är det äntligen dags att ta upp min gamla dröm: Att börja vindsurfa!

    På Gran Canaria för några veckor sedan tog jag mina första två lektioner. (I Arinaga om någon seglat där kanske) Det gick över förväntan och jag klarade av (om än stappligt) att slå och att jippa.

    Nu till frågan. Jag har givetvis fått blodad tand och vill köpa utrustning för att surfa så mycket som möjligt i vår, sommar och höst. En kompis till mig säljer en komplett utrustning med en Starboard Futura 133, 2 master, två segel, bom, fenor, sele, väska etc etc.

    Jag har förstått att detta inte är en utpräglad nybörjarbräda men är det helt stölligt av mig att köpa en sådan? Jag tänker att det kan vara en bräda att växa med.

    Jag väger drygt 80 kg. Brädan är på 133 liter, 247,5 cm lång och 77 cm bred.

    MVH Henrik

    Bonke svarade 5 dagar, 6 timmar sedan 7 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • hakuna

    Medlem
    22 mars, 2024 vid 15:39

    Var seglar du?

    Det är görbart, men finns lättare vägar framåt. Men kör!

  • Bonke

    Medlem
    22 mars, 2024 vid 15:53

    Tack för svar! Jag kommer antagligen att segla mest på Vänern och mindre sjöar i Värmland. Inga jättevågor med andra ord men ena gubbresa är planerad i höst till Portugal så då kan det ju bli nån våg om jag klarar av det. 😅

  • sailortrash

    Medlem
    22 mars, 2024 vid 21:29

    Det är en typisl utvecklingsbräda, kommer kännas liten under fötterna och vinglig

    Hade den vart 160 l så perfekt

    Är du envis och har lätt för dig, samt lägger myclet tid kommer det nog lösa sig

    Siktar du på 1-2 ggr i månaden blir nog utveckling mindre snabb

  • Bonke

    Medlem
    23 mars, 2024 vid 07:14

    Tack så mycket för svar! Jag är nog ganska envis (enligt min fru). Jag inser att inlärningskurvan blir lite brantare i början med en sådan bräda. Ett alternativ är ju att ta några lektioner till på nybörjarbräda innan jag “avancerar” till Futura 133.

    Jaja det lutar väl åt att jag köper brädan och försöker få så många övningstimmar som möjligt. Mitt mål är i alla fall betydligt mycket mer än 1-2 ggr i månaden.

  • sailortrash

    Medlem
    23 mars, 2024 vid 20:02

    Man tappar mkt energi på att hålla balansen, både i lätt och hård vind. Kag tycker du ska köpa en bredare bräda som ”känns” stabil. Du kommer dra mkt rigg och slå mkt, en mindre vinglig bräda kommer underlätta ofattbart mycket och kännas myclet roligare inte nödvändigtvis en nybörjarbräda, men kring 150-160 l, ca 85×240 eller så

    En stor firemove eller fanatic gecko typ

  • Bonke

    Medlem
    24 mars, 2024 vid 10:01

    Det låter vettigt. En följdfråga: Om jag köper min kompis paket och kompletterar med en nybörjarbräda. Passar alla mastfötter, master, segel etc på alla nyare brädor? Eller behöver man tänka på något mellan olika märken osv?

  • sailortrash

    Medlem
    24 mars, 2024 vid 12:51

    Nä allt annat bara plug n play👍

  • hakuna

    Medlem
    25 mars, 2024 vid 08:27

    Det finns RDM och SDM masttjocklek. Olika segel och bommar är inte alltid kompatibla med båda.

    Sedan finns det pin och cup mastfot (kopplingen mellan mastfot och förlängare)

    Och, ett antal olika fen-boxar under brädan.

    Men, kopplingen mellan mastfot och bräda är standard på alla(?) brädor sedan typ 25 år.

  • Bonke

    Medlem
    25 mars, 2024 vid 20:02

    Ok! Bra att veta.

    Jag slog till idag på paketet från min kompis. Så nu är jag stolt ägare av bräda med väska, 2 master, 2 segel, bom, mastfot, 2 förlängare, fena, sele, våtdräkt med skor och en massa verktyg och lullull i en påse.

    Nu är det bara resten kvar. Att lära sig segla bla. 😁🙃😁

    Tack för all hjälp! Återkommer säkert med fler frågor.

    Henrik

  • sundheden

    Medlem
    26 mars, 2024 vid 16:55

    Håller med förgående talare i ämnet men inte är vi gubbar! 😅
    Jag är 49 år ung (snart 50) och lever för vindsurfing… Det är vetenskapligt bevisat att man håller sig ung av denna sport! Enda nackdelen är den eviga väntan på mer vind!

    Välkommen till världens bästa sport!
    /Stefan

  • Bonke

    Medlem
    26 mars, 2024 vid 17:48

    Va härligt!! Tack så mycket! Ser fram emot att hålla mig evigt ung! 😆

  • sailortrash

    Medlem
    30 mars, 2024 vid 08:00

    Man blir ung av sporten men får hjärtflimmer av att jobba på bra prognoser

  • Bonke

    Medlem
    1 april, 2024 vid 17:18

    Haha! Det kan jag tro!😁 Vad är bra vind egentligen tycker ni? När jag seglade (båt) så tyckte vi att 10-15 sekundmeter var bra. Då seglade vi en lätt båt som trivdes i den vinden. Vad är “the Holy grail-wind” för er vindsurfare?

  • sailortrash

    Medlem
    1 april, 2024 vid 21:07

    Samma skulle jag säga

    Stadig 12-15 är inte fel!

  • hakuna

    Medlem
    2 april, 2024 vid 10:40

    10 är lite dåligt, alltså det är ju småtrevligt om man inte kört på länge, men jag skulle säga 13-16, alltså 4.2-väder (våg-segel).

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.