Senaste nytt Forums Vågsurfing "Nybörjare" till Biarritz! Behöver tips och sånt!

  • "Nybörjare" till Biarritz! Behöver tips och sånt!

    Publicerad av skimboarder på 4 juni, 2011 vid 10:24

    Tjena!!

    Jag ska till Biarritz den 22 juni (Ryanair FTW 🙂 och stanna 3-4 dagar. Jag är den enda i mitt sällskap som vill dit enbart för att surfa. Jag kommer förmodligen bli lämnad ensam på beachen och jag är osäker på vad som är bäst. Antar att jag måste hyra bräda för det första, sen finns det ju surfskolor och sån skit men vet inte riktigt om det är värt det för de få dagar som jag stannar…

    Jag har kört skimboard innan så jag kanske inte är total nybörjare även om det skiljer ganska mycket…

    Tänkte kolla om det är någon annan som ska ner de här datumen? Vore skitgött att hänga med några som kan surfa sen innan för tips och sånt! Om ni känner till nån som ska dit eller nått annat forum eller liknande där man kan ta kontakt med surfare som ska dit eller bor där så är det bara att säga till ! 🙂

    Annars om nån har tips i allmänhet på var man kan hyra bräda, vilka ställen som är bäst, var man kan käka 😛 osv. Vad jag kan göra för att få ut så mycket som möjligt av resan!

    Tack på förhand ! 🙂

    EDIT: Tänkte också kolla om ni rekommenderar att jag ska köpa eller hyra bräda och isåfall vilken sort. Skulle själv säga funboard eller fish, men det är bara en gissning efter lite observationer 😛

    bammerwee svarade 12 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • bammerwee

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 10:29

    Hyr en bräda. Finns många uthyrningar där. Vilken bräda som passar dig beror på vilka typer av vågor du tror att du vill bemästra de få dagar du är där samt hur snabblärd du är och vältränad.

    I allmänhet är vågorna rätt så småa på sommaren i Biarittz och om du väljer att ta närmsta surfställe där det är som mest befolkat så innebär det att du inte har så stort utrymme att göra diverse svängar hit o dit. Då passar en minmalibu från 7’2 och uppåt eller en longboard från 9. Surfbrädemåtten beräknas i fötter altså inga cm här. Konverterare finns på internet. Ju längre och bred brädan är desto lättare att balansera på den. Först kan du hyra en longboard några timmar för att få in känslan att paddla, fånga vågor och klara av att ställa dig upp. Sen när du känner att du fattat vågkonceptet hur det går till kan du enkelt hyra en annan sorts bräda typ en funboard/mini malibu. Det bästa med att hyra är att du kan variera dig oerhört mycket.

    Om du däremot tänker avancera i din surftalang och vill bemästra de något större vågorna typ vid någon udde så kan en fish passa, men då gäller det att du lär dig att paddla från surfbräda, klura ut hur du positionerar dig i lineup (stället där man väntar på sin tur att paddla in på en våg) och sen paddlar på en våg, hoppar upp på brädan och svänger samt det viktigaste som en nybörjare bör veta nämligen hur du beter dig säkert i vågorna samt förhåller dig till andra surfare. Du lär ju inte få vågorna för dig själv direkt.

    Om du vägrar gå en dyr surfkurs där dessa moment kan gå fortare att lära än om du surfar själv så kolla in hur andra gör. En teorisida som jag rekommenderar att kolla in är http://www.howtosurf.co.uk där kan du få koll på det mesta som går att lära sig genom text.

    Vet att det finns något svenskt surfcamp i Biarittz så även om du inte vill ta en kurs så kan du ju besöka stället för att ha några prata surf med eller dela en våg med i vattnet om det känns tryggare för dig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing "Nybörjare" till Biarritz! Behöver tips och sånt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.