Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare, utrustning bräda segel våtdräkt.

  • Nybörjare, utrustning bräda segel våtdräkt.

    Publicerad av dadde på 18 februari, 2015 vid 09:48

    Tänkte börja vindsurfa. Tog en nybörjarkurs förra sommaren och lyckades väl köra fram och tillbaka korta sträckor, men endast med centerbord. Utan centerbord drev jag en del.
    Nu vill jag köpa på mig utrustning och komma igång så tidigt det går utan att frysa ihjäl (ligger ju en del i vattnet).

    Vilken utrustning tycker ni jag skall köpa, funderar på att köpa utan centerbord för att jag inte vill “växa ur” brädan och tvingas köpa en ny mitt i säsongen, alltså ha en bräda som håller ett tag.

    Vilken storlek på bräda och segel tycker ni passar mig?
    Var inne i en surfaffär och han rekommenderade 135 liters bräda och 5,8 kvm segel.

    Har ni tips på kompletta paket? Länka gärna.

    Nör kan man komma igång som nybörjare, utan att tröttna och frysa ihjäl, April?
    Vilken våtdräkt/torrdräkt rekommenderar ni?

    Jag bor på västkusten, Göteborg, ca 92kg, 182cm, 35 år.

    sailortrash svarade 9 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • billie

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 10:06

    Är 135 l brädan 76 och bredare är det ett bra val. 5,8 kvm planar du bara om det blåser ganska mycket. Kanske komplettera med ett 7,5 kvm.
    Jag håller till en del i Stenungsund och där har killarna som är nya vindsurfare en typ 135- 150 l bräda och ett segel runt 6 – 6,5 kvm .När det nu börjar blåsa så de har bra tryck i seglet blir brädan snabbt för stor där eftersom det byggs upp rätt så stora vågor. Men är man på lite plattare vatten så är brädtypen passande.

  • spinl

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 10:47

    Kul med nya vindsurfare i närområdet! 🙂

    Satt i samma sits som dig för 3 år sedan. Själv köpte jag en 115 l bräda med 6.7 m3 segel och lärde mig på. Med facit i hand hade säkert en lite större bräda gjort livet lite enklare första året, så runt 135 l utan centerbord låter lagom.

    Ett freeride segel runt 6.5-7 m3 skulle jag rekommendera att börja med, dom känns inte alls stora om man har lite kroppsvikt att hänga på. Använder fortfarande mitt 6.7 m3 seglen en massa även på mindre brädor. Förstår inte varför nybörjarna ska ha så små segel, omöjligt att få balans om man inte har lite drag i segel. Sen är man ju gärna ute och kör dagar med lite vind i början.

    Om du vill undvika att frysa som nybörjare ska du välja ett ställe där du bottnar i början. Personligen tycker jag att björlanda och getskär är bland de bättre nybörjarställena i närheten av gbg. Köper man (5/3 dräkt + lös huva med väst + skor + handskar) går det att köra april till november/december utan problem.

  • dadde

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 11:26

    Tackar för svar!
    Jag tyckte också storleken som säljaren rekommenderade på seglet lät lite litet, och när jag tog kursen upplevde jag det som man ville ha mer tryck i seglet så man inte ramlade bakåt och kom upp lite mer i fart, så ett större segel låter ju kanon! Sedan kan jag ju inte skylla på bara seglet:grin:

    Så en bräda runt 135-145 liter och ett segel mella 6-7kvm låter kanske bättre.
    Har ni några tips på var man kan få tag i bra billiga paket?

    Här på forumet verkar det bara finnas små brädor att köpa.
    Är det billigare att kanske beställa utomlands?

    Vilka märken rekommenderar ni och vilka skall man hålla sig undan? Jag vill gärna ha av bra kvalite som håller.

  • sailortrash

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 12:14

    vill du lära dig fort så ska du ha stora grejer och platt vatten. Jag tycker du ska hyra tills du planar i stropparna med sele, sen kan du ha mycket kul och utvecklas mkt på en ca 130 l. bräda. Så stora brädor går inte så bra med små segel runt 5.8 heller, det är så att säga nedre gränsen innan seglet får problem med att plana upp brädan. en 130 l bräda gör jobbet bäst mellan 6.5-8.5. Men de seglena kan du ju lätta hantera på nybörjarnivå också, så om du nappar på utrustningen skulle jag köpt ett 7.0 som minst allafall.

  • maak13

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 12:21

    Tjena

    Köp årskort i Askimsviken hos SURF.se. Då kan du lära dig grunderna. Och sen handla prylar. Fördelen med att hyra grejer är att det bara är att åka ut och köra. Inget riggande osv.

    Ska du ändå handla prylar? Köp minst 130 lit bräda. Och segel runt 5.5 till 6.5.
    Tänk på att segel idag har oftast sin specifika mastkurva. Dvs alla segel funkar inte på alla master. Dom har olika kurver ex flextopp osv. Därför kan det vara bra att hålla sig till ett och samma märke.

    När det gäller brädmärken så finns det flera som är bra. Tabou, RRD, Starboard, Fanatic osv. Köp inte för liten bräda. Köp hellre en stor bräda till att börja med som du även kan ha som en lättvindsbräda i framtiden.

    Du har också Fiskebäcks vindsurfingklubb. Där kan du bli medlem och då får du tillgång till lokalen ute i Fiskebäck med dusch osv. Kostar inte många kronor om året. Man kan också hyra “bod” där ute och förvara sina grejer. Bodarna hyrs ut av hamnen.
    Sen har du en “Snubbe” ute i Fiskebäck som är en grymt duktig freestyleåkare som kör kurser. Han är fantastisk och pedagogisk på att lära ut den ädla konsten i brädsegling. Du lär dig mer av honom på 2 tim än vad du skulle lära dig själv på en hel säsong! Kör du kurs med honom så har han utrustning som du seglar på.
    Om du vill komma i kontakt med honom så pm mig så får du hans namn.

  • ozzie

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 12:37

    Ett råd från en windsurfinginstruktör:
    Köp ej för liten bräda i början! Risken är att du får stå och balansera alldeles för mycket och tröttnar i förtid. Rekommenderar därför ca 150 liter eftersom du väger 92 kg.
    Har själv bl. a. en 160 l, 80 cm bred som jag ibland kör med 5,7 segel. Funkar fantastiskt bra! Planar vid 7-8 m/s. Jag väger ca. 82 kg i bästa fall.

  • malibu

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 13:22

    Som nybörjare kan jag avslöja att det åtminstone i min 5/3:a går utmärkt att vara i (och då menar jag i) vattnet i över en timme i 5-gradigt vatten.

    Annars är väl tipset att inte göra som jag (surfa på för liten bräda i för stora vågor när det blåser för mycket) men det är jäkligt kul så egentligen är det bara att se till att ta dig till stranden så ofta som möjligt så löser det sig till slut (det hoppas jag på iaf! 🙂 )

    Min erfarenhet är annars att det är en jäkla skillnad på surfkursen och att sedan själv kasta sig i vattnet men det kan som sagt bero på att jag hoppade över det där med stor bräda (av ekonomiska skäl).

  • sailortrash

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 16:40

    @ozz 731004 wrote:

    Ett råd från en windsurfinginstruktör:
    Köp ej för liten bräda i början! Risken är att du får stå och balansera alldeles för mycket och tröttnar i förtid. Rekommenderar därför ca 150 liter eftersom du väger 92 kg.
    Har själv bl. a. en 160 l, 80 cm bred som jag ibland kör med 5,7 segel. Funkar fantastiskt bra! Planar vid 7-8 m/s. Jag väger ca. 82 kg i bästa fall.

    det där är ett helt klart universellt råd, om man börjar stort och gör saker i rätt ordning lär man sig mycket mycket snabbare än om man direkt köper en bräda du “inte växer ifrån”. det är därför jag rekommenderade att hyra tills du har bastekniken, vilket tar rätt många timmar på vattnet att få till. När du sen kan, växer du kanske ändå ifrån din utrustning. En freeride funkar bara till att racea och bränna runt, och de flesta tröttar på det och nischar sig antingen på race (och då köper de en freerace eller slalom), våg, eller freestyle, så du kommer ändå (antagligen) rikta in dig på en viss typ av vindsurfing. Freeride passar den som vet att den inte kommer segla särskilt mycket och inte utvecklas så mycket utöver grunderna, dvs, man nöjer sig med att bränna fram och tillbaka och försöka sätta gippar och hoppa lite på choppen.

    ang. vattentemp. så är det inget problem, det finns så himla bra våtdräkter nuförtiden. dock är händerna ett problem, antingen tappar man känseln, eller så kör man med handskar vilket är en klar försämring mot utan..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 18:56

    Jag håller med OZZ om Du nu inte ska hyra eller låna bräda. En bräda med rejäl volym som Du kan använda i vindar ned till 5-6 m/s är nog att föredra. Sedan får jag inte riktigt ihop det med de råd som förespråkar segel under 7 kvm. Med 92 pannor och 130 l så får det nog bralla på lite för att få planing, eller…?

  • staffomania

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 22:01

    Börja med stor bräda (minst 150L) och litet segel (max 6.5). Det tar ju ett tag innan man kommer upp i planing och det är jobbigt att dra rigg med ett allt för stort segel.

    Angående centerbord så är det lättare i början men gör också att du tröttnar på brädan snabbare. Å andra sidan brukar inte stora brädor med centerbord vara speciellt svårsålda.

    Köp ingen ny bräda då du ändå kommer paja den. Är det något du ska lägga pengar på så är det riggen då du kommer kunna använda den länge om du köper en bra på en gång. Snåla inte på masten utan köp en bra på en gång.

  • gustav1980

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 06:07

    Som ny i sporten började jag med 155 liters bräda 80 cm bred och 9.2 segel. Seglet kom jag aldrig överens med, för stort helt enkelt, och bytte snabbt till ett smidigare 7.5 som jag körde i många år tillsammans med ett 6.4 som komplement.

    Det finns en gräns för när segel börjar kännas FÖR stora men jag tycker att man, även som nybörjare, ska försöka närma sig den gränsen för att kunna hitta drag och balans i svaga vindar. Vad som är “stort men okey” är såklart individuellt, men 7-8 kvadrat tycker jag är rimligt. Allt för ofta ser man instegsbrädor annonseras tillsammans med 5.5 riggar och det är ingen lyckad combo…

  • kailua

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 07:30

    Började om förra året ( i stort sett nybörjare ) köpte begagnat 145 liter freeride 75 bred, med segel 6,6 , 5,5 och 4,7. ( jag väger 85 kg, 181 cm )
    Summa summarum efter 1 säsong. Brädan blev perfekt och 6,6 har jag använt en hel del, men 5,5 blir för litet för den brädan. det blir liksom aldrig samma balans mellan brädvolym och kvadratmeter.(4,7 har jag endast provriggat…)
    Rätt så snart upptäcker jag att det som gäller är större segel för att få mer segling under svensk sommar . Inhandlat begagnat 8,0 som det kliar i fingrarna att få börja köra med. Tror det kommer bli perfekt för dagar med skön bris.
    Det blir MYCKET harvande i början med slag och gippar i icke planing och en stor bräda är en bra kompis då. Nästa steg är en mindre bräda för de mindre seglen och när vattnet blir för vågigt/choppigt för 145 liter.
    145 blir kvar som lättvindsbräd.
    Jag håller med Gustav. Köp inte för litet segel och håll uppe bröd volymen över 140 liter. Våga snarare satsa på större segel för att få drag. Ett på runt 6,5 för första harvandet och så ett runt 8 för att få lite fart . Som tidigare skrivet, köp begagnat… Ngn ding är ingen fara bara det är lagat OK. Troligen kommer du själv att göra ngt rejält kastfall själv som du själv får fixa 😀
    En bra vår/höst dräkt 5/3 och dojjor räcker väldigt långt …
    Lycka till

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 17:50

    Kailua – Du sammanfattade allt väldigt bra och Du kommer inte att ångra 8:an. För Stockholmsförhållanden har jag tidigare tjatat en del om att 145 l och 8.5 kvm är en bra kombo om man vill har mycket planing utan att kliva upp till formula. Alla håller uppenbarligen inte med men jag har de facto sett en del nybörjare harva med 130 och 6.5 utan att nå över planingströskeln.

  • sailortrash

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 18:20

    Jag hävdar vidare att om man är i Sthlm, så fort man kan plana kontrollerat och inte blir trött är man redo att kliva upp till formula. Det är varken svårare eller jobbigare än 145 l och 8.5. Skillnaden är att du planar dubbelt så många dgr per pr..

    Gamla grejer duger gott, mina är från 05 (bräda) och 03 (rigg), och gick väl tillsammans på ca 6000:- för 4 år sedan när jag köpte dem…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 18:48

    Det är säkert så om man seglat en del men hur ser det ut i landet? Är det många som startar upp med formula?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare, utrustning bräda segel våtdräkt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.