Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare.. vad för grejer är bra??

  • Nybörjare.. vad för grejer är bra??

    Publicerad av khe på 22 augusti, 2004 vid 15:05

    Jag tänkte börja med kite..ska köpa begagnat nu men jag undrar vad som är bra och vad som är dåligt samt vilken storlek på kiten man ska ha?
    Vad föreslår ni för grejer?

    simma lugnt

    kongos svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • peegee

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 15:28

    Köp inte äldre än 03. Kite är en ny sport…det händer grejer hela tiden.
    En bra drake att börja med är 14.
    En bra bräda att börja med är 130+. Men köp inte för stor bräda, för efter en kort tid vill du ha mindre.

    Cabrinha gör riktigt bra grejer. Kör Cabrinha själv och är sjukt nöjd. Sen att Cabrinha har Recon(säkerhetssystem) gör det bara mer positivt. Enkelt att starta och enkelt att döda draken om det skulle gå åt helvete!
    PG

  • svehla

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 16:15

    Håller med ovanstående, drakens storlek bör även väljas efter hur mycket du väger, men någonstans mellan 15-17kvm är bra att börja med. Började själv i våras och kör 15kvm och väger runt 75kg. Något som är viktigt är att även ta en kurs för att lära sig kontrollera draken. Det kanske känns dyrt men är viktigt för din och andras säkerhet. Vad gäller vilket märke som är bäst kan du säkert få massor av olika svar, men köp något av de mest beprövade så får du bra grejor.

  • zoolander

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 16:30

    jag säljer en ny globerider 18 den är bra.. maila
    johan.hjertson@telia.com

  • villjam

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 18:09

    -02 kites funkar också bra. Tidigare kites hade lite problem. Vad märket beträffar så är det inte så stor skillnad. Alla kommer att säga att det dom kör är klart bäst.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 18:09
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 18:53

    vill slå ett slag för North som jag tycker e lite underrepresenterade här…Rhino 04 är grymm!
    E nog svår att f´å tag i beggad ännu här i sverige men dom e sköna som f-n iaf.
    annars e nog alla märken ok idag. väldigt lika varann i material verkar det som. köp 4linors! ej nån gammal 2linors.
    Gå kurs eller öva med liten drrake lååångt borta ifrån andra som kan bli skadade.
    /Mongofredd

  • kongos

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 21:10

    Köp begagnat billigt som fan först men tumma inte på säkerheten bara.
    En sprillans ny (eller så gott som ny)bom med alla säkerhetsmojänger är ett måste.
    Sen är det brädan som jag tycker du bör tänka lite extra på. Den ska hålla i många år. Fan vet om en ny nästan vore bäst att köpa. Det har hänt rätt mycket sen sist.
    När det gäller drakarna så tycker inte jag att du behöver köpa det senaste, såvida du inte tänker köpa en hel uppsättning och/eller är tokrik. Nä, kolla upp vilka drakar som har varit bra under åren och kvadda EN sån istället för att släpa den nyaste kiten genom björnbärssnåren.
    En billig våtdräkt som du inte skäms över att riva i småbitar. Den ska ha knän när du köper den.

    /E
    En som gjort en hel del misstag. Det första var att testa kiteing.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare.. vad för grejer är bra??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.