Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare vill ha köpråd

  • Nybörjare vill ha köpråd

    Publicerad av sebos på 27 februari, 2004 vid 14:20

    Tjenis
    Är nybörjare (gick kurs på fyra dar förra sommarn) och är nu på jakt efter komplett utrustning. Väger ~60kg o lär nog stanna där wink.gif
    Frågan är om jag skall köpa en billig utrustning från 90-talet lr om jag ska slå på stort, låna 15 papp av mormor, å köpa ny utrustning?! Vilken typ av bräda skall jag ha o vilken storlek på segel? Då jag kommer satsa på surfing helhjärtat under sommarn vill jag ha något jag kan utvecklas på.. cool.gif

    Alla tips mottages varmt

    anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • inge

    Medlem
    27 februari, 2004 vid 14:29

    Hej!

    Att köpa en gammal utrustning från sena 80-talet är väll inget jag kan rekomendera. Du kommer tröttan på det efter bara några dagar på vattnet (man vill ju alltid ha något bättre)
    Att däremot köpa sprillans nytt kanske också är lite onödigt.
    Jag tycker att du skall köpa någt beg. av någon som vill byta ut sin utrustning. Det brukar fungera bra och vara okey priser. Vet att det finns en snubbe på konfen som kallar sig callekuling. Han har en fin RRD bräda att sälja. Eftersom jag har seglat med honom vet jag att den är i gott skick och att det är bra nybörjarbräda.

    Lycka till!
    /Inge

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 februari, 2004 vid 21:19

    Kop natt hyffsat billigt som du inte kommer grata over nar du landar ditt forsta cleana kastfall pa nosen. 60 kilo ar inte sa mycket men om man jamfor med mig som star stabilt pa en brada pa 105 liter da jag vager 80 pannor sa borde alla brador over 85 liter vara okej volymmassigt. Men troligtvis sa skulle du fa mycket roligare i borjan om du gick upp 10 liter och kopte en runt 95 -100 liter istallet, garna med lite bredd sa du inte ramlar av den.
    /Hang loose

  • sebbe

    Medlem
    1 mars, 2004 vid 12:56

    Du ska definitivt inte köpa nåt gammalt, det kommer att härma din utveckling och grejerna kommer inte att kunna säljas igen.
    Köp en bräda på typ 140 liter med righg runt 7-8kvm beroende på vikt. Det kan du säkert hitta begagnat här på konfen för under 10.000 kronor.
    Kör på det ett år typ och byt sedan till freestyle eller slalom/formula grejer nästa år beroende på vad du har för intresse, hoppa/snurra vs fart/snabb planing.

  • mbkpeter

    Medlem
    1 mars, 2004 vid 13:51

    Sebos.

    Tycker nog att du skall köpa relativt nu grejer. Kanske inte måste vara sprillans nya men max 2-3 år på nacken. Utvecklingen har varit kraftig de sista åren och att skjuta till en eller två tusenlappar gör bara sommaren roligare. Finns massa bra beg att få tag i, SP varberg, här på forumet, tidningar .. .

    – Fear is not an option –

  • charlieb

    Medlem
    1 mars, 2004 vid 14:10

    Lägg pengar på en bra nybörjarbräda dvs bred med mycket volym t ex såg jag idag en Mistral Vision 170 för 4200, denna skulle vara kanon. Köp sedan en billig rig som är från 98 och framåt. Detta kan du hitta mycket billigt på denna sida. Jag (Hmm) skall själv sälja mina tre segel från 99 med mast och bom för 2500 då skulle du få bra grejor till sommaren för 6600 pix och jag lovar att de skulle passa dig bra.

    CharlieB

  • jugglis

    Medlem
    1 mars, 2004 vid 15:31

    Efter att ha startat med beggprylar säger jag – köp nytt! Det kostar några 1000 till, men du slipper allt strul med beggat. Därtill är det en veritabel djungel med märken, egenskaper, volymer och så vidare och så vidare. Den som säljer begagnat vill ju gärna sälja, så det är få som är så reko att han säger som en kille sade till mig – “om du köper mina prylar kommer du att få det skitkul, om 2 år. Innan dess kommer du mest att testa simkunskaperna”. Tack för det. I stort sett alla andra rekommenderade sina brädor för mig, också han jag senare köpte av. Han påstod att han lärt sig från början på just den brädan, lärt sig slå och gippa och så vidare. Senare förstod jag att han bara ljög och skrävlade – varför jag förstod det går jag inte in på nu.

    Min erfarenhet efter en begagnatbräda, 3 begagnade segel samt mast och bom är alltså att de säljs av någon anledning – dåliga, börjar bli för slitna eller har en osynlig skada. För mig blev det mer dyrt och tråkigt med missade surfdagar än billigt och skitkul. Efter att ha köpt en ny fanatic e-ray blev jag supernöjd, med brädan. Köpte sedan nytt segel och blev ännu mer supernöjd och slipper nu sitta på stranden och försöka få ihop prylarna istället för att vara ute och leka.

    Storlek på bräda och segel handlar rätt mycket om var du bor! Bor du i Stockholmsområdet kan jag varmt rekommendera Surf-Unique ute i Nacka http://www.vindsurfing.se/about.php

    Duktig kille med bra priser. Tyvärr “hittade” jag honom efter att ha handlat dyrare i en av de större surfbutikerna, av en snackckckckckare som vid lite förhör visade sig ha surfat ganska prexis lika lite som jag!!! Det framgick dock inte från början då han snackckckckade på om än det ena och än det andra om brädors egenskaper, vad en nybörjare och avancerad åkare skall ha o.s.v o.s.v.

    Genom att inte köpa en pråm (nybörjarbräda) tar det något längre tid att komma igång ordentligt – typ 2 dagar istället för en. Men därefter kan du använda brädan så som du faktiskt längtat efter. Var dock noga med att välja en “fullfoamad” bräda som tål lite kastfall på nosen. Den första jag köpte var inte en sådan….. (den blev väggprydnad några dagar). Den jag har nu har klarat ett antal nosdunk med 8.5 kvadratssegel och 10 sekundmeter som trycker på – vilket är mycket för mig som är “nybörjare”.

    Hur du än väljer – lycka till. Jag började sööörfa efter att ha bott några år i fjällen och jobbat med skidåkning.
    Jag trodde att jag haft det kul, men detta är KLART roligare. Är numer anti vinter.

    Mvh Jörgen

  • styret

    Medlem
    1 mars, 2004 vid 16:37

    Nja att det bara skulle vara problem med att köpa beggat är väl knappast sant?
    själv har jag bara köpt några förlängare, två av tre master och ett segel nytt. resten är beggade grejer och inte haft några direkt problem med det. Inte som jag inte hade orsakat själv iallafall.

    köpa allt nytt i början är inte nödvändigt.

    Låt någon annan surfare (Som inte är bundis med han som säljer prylarna) ta en titt på grejerna samtidigt som du kikar, fråga på konfen eller var jävligt kritisk så går det oftast bra.

  • hstrom

    Medlem
    1 mars, 2004 vid 16:49

    Eller så väntar du till våren när det e’ lite fler surfare ute i gbg… Åk till björlanda eller GWC i fiskebäck… Gå med i klubben.. kostar 200pix för ett år… då kan du säkert få testa deras brädor… O gå runt o snacka med oss som surfar omkring gbg… Kan säkert testa nåns bräda, och höra dig för vad dom tycker om sina prylar och vad dom rekomenderar!

    /Jonas

  • charlieb

    Medlem
    2 mars, 2004 vid 07:17

    Köp nytt? Varför? Onödigt tycker jag.
    Det finns många som köper rätt bräda för denna sommar seglar, har kul, utvecklas och går vidare på andra ofta mer avanserade brädor. Detta är oftast anledningen. Vissa köper fel, för “enkel/stor bräda eller för liten/svår bräda. Köp en bräda som du kan segla på i år! inte simma halva sommaren….
    Snacka med lokala surfklubben och se vad de kan hjälpa dig med, det var nog det bästa rådet som gavs i denna tråd.

    CharlieB

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2004 vid 10:44

    Starboard carve 111 och ett 6,7 North duke med tillhörande mast och bom, du kommer kanske att bada någon dag mer, men i gengäld lär du inte tröttna på detta kit förrän du blir blasé på vindsufing (vilket alldrig kommer att ske, tro mig). När du sedan gippar med förbundna ögon på detta kit skaffar du dig en mindre bräda och segel, lycka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare vill ha köpråd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.