Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing nybörjarformula

Taggad: 

  • nybörjarformula

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 december, 2001 vid 23:16

    Tacksam för tips på bästa val och pris av bräda/segel för en nybörjarformula:
    Vilken Starboard 155/175/186 (wood/dram)?
    Hur många segel?
    Hur många fenor?
    Måste jag ha en kolbom?

    Funderar på att byta ut min feta freerideutrustning (RRD Avantride280)mot en formula, dels för att kunna köra lite större segel, dels för att kunna vara med i nån amatörtävling då och då. Frågan är vad köpa? Starboard verkar ju vara ett säkert kort men vilken storlek? Jag måste inte ha max prestanda och kan tänka mig att prioritera pris och en lättseglad bräda (155:an?). Samtidigt vore det ju trist att inte alls kunna hänga med om man hoppade in i en tävling och då kanske 186:an är bättre för mig (195 cm / 90 kg)? Vad bör jag köpa och vad betala?

    anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • swe-16

    Medlem
    21 december, 2001 vid 08:49

    Jag hade köpt en 175:a. 186:an är något bättre på bana, men kräver mer av sin seglare. Som nybörjare tror jag man tar sig runt banan snabbare på en 175:a. Har aldrig provat en D-Ram och kan därmed inte uttala mig om det.

    Köp ett (1) segel, typ 9,8-10,4..det kan du hålla 90% av alla förhållanden, även om det givetvis inte är optimalt i 90% av alla förhållanden…håller du normalt stora segel kan du sikta på det övre registret och tvärtom.

    Köp den mast som rekommenderas även om det svider i plånboken…annars är de övriga pengarna bortkastade.

    Bajsa och dö är det enda man måste (som bekant…). Kolbom är framförallt bra att ha när det brallar i och du vill att ditt segel skall hålla formen. Med en alubom kommer du långt (och sparar en del pengar), men du kommer känna stor skillnad när du ligger på kryss och det brallar i. Ditt segel kommer då förlora formen något och du kommer gå något lägre och något långsammare än dina kamrater….å andra sidan har du kanske råd att trösta dig med en öl i baren efteråt 😉

    Köp två fenor av samma fabrikat…en 70cm och en 65cm. Orginalfenan Curtis till Starboard är mycket bra…sikta på att få tag på två sådana så blir du inte besviken…akta dig bara för sk stretchmarks på sidorna…det är när fibrerna börjar gå av eller delaminera. Stryk med handen över fenan och känn efter om det känns knottrigt.

    ..och du…begagnat är förstås det enda raka. Att köpa kartongnytt inom Formula är endast till för de som har för mycket pengar över eller har kraftiga rabatter från återförsäljarna.
    Lycka till!

    Hör gärna av dig om du har fler frågor
    mvh
    Per
    per.svanberg@se.andersen.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 december, 2001 vid 10:41

    Det kan stå dig dyrt i slutändan!

    JAg kan ge dig många exempel på formulaseglare som har seglat av sina aluminiumbommar, både en och två gånger.
    Två alubommar kostar i och för sig inte lika mycket som en ny kolbom, men om du köper en beggad kolbom och förstärker upp frambeslaget genom att laminera på mer kolfiber (med epoxi) så får du en billig, bra bom, som nästan garanterat håller längre än en alubom. Jag har inte sett en kolbom som pajjat på något annat stället än frambeslaget. Har du stärkt upp den där, håller den helt enkelt.
    Skall du inte segla de allra största seglen (typ 9,0-10.0) så verkar alubommarna hålla hyffsat bra, men oavsett, så går de till slut AV!
    På 10.9 segel så håller de helt klart INTE! Det tar inte lång tid innan de går av (typ ett halvår)kolbom med förstärkning eller en helt ny bom är det ända rätta!

    Ett stort problem med alubommen är infästningen av själva bomröret på frambeslaget. Det korroderar (rostar) något helt vansinnigt i detta område! På fackspråk heter det SPALTKORROSION och den bildas runt de smala fickor som bildas när du sticker i ett rör i ett annat rör…
    Precis där frontbeslaget slutar (inne i bommen) rostar det så in i h-vete, på ren svenska.
    Ett annat problem är att skruvarna som håller ihop rör å frambeslag består av ett annat material än aluminium. Två material ihop gör att det minst ädla rostar (nämligen aluminiumet).
    Under greppet kan det också bildas spaltkorrosion (om det lossnar lite i limningen…osv, mm…

    Beggad alubom till stora segel kan du tyvärr glömma…

    Alubommen har tiden emot sig helt enket. Till slut så har den korroderat så mycket att den går av.

    Summa summarum så är det som vanligt:

    Att köpa dyrt är att köpa billigt!

    /BAltazarr…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 januari, 2002 vid 09:53

    Hej,

    Som ett alternativ till Starboard så har LORCH (var bästa märket i tyska cupen i racing förra året) en ny bräda för året som speciellt är anpassad till den typ av seglare som du är.

    En design till de som vill ha en bräda som är kul i frisegling (lättseglad och lättgippad) men som även är konkurrenskraftig i tävlingar. Brädan kallas Silver Dolphin och kommer att vara billigare än racebrädor och tåligare.

    För mer info se Surf-Unique.com eller maila mig.

    Mvh johan (swe64)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing nybörjarformula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.