Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar/fortsättningsbräda!

  • Nybörjar/fortsättningsbräda!

    Publicerad av raask på 30 september, 2009 vid 22:12

    Hejsan, jag skulle vilja få lite info på vad jag ska satsa på för bräda!
    Har seglat sen i sommras med Vindsurfingklubben vi har här i Varberg.
    Och har faktist kommit en bra bit påvägen redan.
    Jag ligger ungefär på nivån att lära mig vattenstart och bakre fotstroppen nu, och jag undrar på vad jag skulle satsa på för storlek på bräda, och vilka märken ni rekommenderar? Väger cirka 75 kg och är 180 cm lång.
    Har inte för mycket pengar, så någon bräda för cirka 3500 – > 5000 kronor hade jag tänkt mig leta efter, såklart begagnad.
    Så ja, Vad ska jag satsa på för volym, och är det någon som har en bräda begagnad som skulle passa mig, ( inte för gammal bräda dock ), så tveka inte att skriva!

    raask svarade 14 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 08:37

    Du skall satsa på en bräda med 120 liter volym, kanske litet till (upp mot 130 liter). Det finns massor av bra brädor i den här storleksklassen. Det kan vara värt att välja en bräda där man kan montera stropparna inombords (alltså inte bara längst ut på kanten).
    Och så behöver du ett par segel, kanske ett 7.5 för lättvindsdagar och en 6.0 för dagar då det brallar i litet bättre.

  • raask

    Medlem
    10 oktober, 2009 vid 15:31
    PGVirtual;582070 wrote:
    Du skall satsa på en bräda med 120 liter volym, kanske litet till (upp mot 130 liter). Det finns massor av bra brädor i den här storleksklassen. Det kan vara värt att välja en bräda där man kan montera stropparna inombords (alltså inte bara längst ut på kanten).
    Och så behöver du ett par segel, kanske ett 7.5 för lättvindsdagar och en 6.0 för dagar då det brallar i litet bättre.

    Såå.. En 110 liter blir lite liten då alltså? Har hittat en väldigt fin och funderar på om de är värt å inhandla en sådan.
    Segel däremot, bor ju i Varberg, så 6.0 när de brallar i lite, blir inte de lite vääl stort? Du tror inte ett 4.7 eller 5.0 hade passat bättre till hårdvindsdagar?
    Tack för svar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar/fortsättningsbräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.